keskiviikko 21. marraskuuta 2018

VN750 jäähdytysnesteiden vaihto


Tuli vaihdettua Kawasaki VN750 pyörään jäähdytysnesteet. Vanhoista ei tiedä kuinka vanhoja ovat, joten uutta tilalle. Itse operaatio on lapsellisen helppo tähän pyörämalliin.
Periaatteessa ei tarvitse edes satulaa ja tankkia irroittaa. Riittää että oikean puolen muovikauluksen irroitaa tankin etupuolelta. Tuo missä näkyy heijastin. Kaksi ristipääruuvia irti ja se lähtee irti nätisti. Itsellä oli tankki ja satula valmiiksi irti, niin tästä mennään.


Sieltä muovin alta paljastuu syylärin korkki. Samoin tuo viereinen metallikotelo, jossa on sisällä termostaatti, jos sen haluaa vaihtaa. Syylärin korkki auki, jotta saadaan helpommin valutettua jäähdytysnesteet pois.


Ensin kömmitään prätkän alle oikealle puolelle ja sieltä löytyy yksi 10mm kannalla oleva pultti. Kuvasta hankala sitä näyttää, koska pultti on tuossa kohtaa jo irroitettu. Se on kuitenkin tuossa pohjassa oikeassa reunassa. 


Sen jälkeen kun sieltä on valunut tyhjäksi, pultti takaisin paikalleen ja avaamaan syylärin edestä pultti, joka osoittaa suoraan eteenpäin syylärin alareunassa. Kun on valunut tyhjäksi, pultti takaisin kiinni. Muovipultti, joten älä väännä apinan raivolla.


Tämän jälkeen voidaan siirtyä tyhjentämään vielä sylinterit. Kummankin sylinterin alareunassa on 10mm pultti. Sen ruuvaa irti, niin kyseinen sylinteri valuu tyhjäksi. Lopuksi pultit takaisin paikoilleen.



Kun kaikki on moottorin osalta tyhjennetty, vielä päästään tyhjentämään paisuntasäiliö. Se on moottorin oikealla puolella. Se lähtee yhdellä pultilla irti ja kannattaa pestä se kunnolla sisältäkin. Sinne tahtoo ajan kanssa kertyä sontaa, joten ne kannattaa pestä pois.

Tämän jälkeen voikin alkaa täyttämään järjestelmää uudella nesteellä.
50/50 seossuhteella jäähdytysnestettä ja akkuvettä. Tähän järjestelmään menee melko tarkkaan 2 litraa. Eli riittää kun ostaa litran jäähynestettä ja litran akkuvettä. Tai sitten valmiiksi sekoitettua jäähdytysnestettä 2 litraa.

Täytä paisuntasäiliö yläviivaan asti ja sen jälkeen syylärin täyttö suppilolla hitaasti. Hitaasti, että kuplat ehtii nesteen tieltä hyvin pois. Kun syyläri on täynnä, kannattaa heilutella ja täryytellä pyörää hetki. Pääsee lisää kuplia pois järjestelmästä.


Termostaattikotelon päällä on vielä nippa, josta voi päästää ilmat pois, jos niitä on päässyt kertymään termostaattikoteloon. luultavasti suurin osa, ellei kaikki kuplista pääsee termostaatin pienestä reijästä ajossa tuonne ylempänä olevan syylärin korkin luo. Joten sopivan pitkän ajolenkin jälkeen voi kurkistaa syylärinkorkin alle, onko nestepinta laskenut vielä ja täyttää se ylös asti.

Helppoakin helpompi homma VN750 Kawasakissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti