maanantai 5. marraskuuta 2018

VN750 käyntiongelman selvittelyä ja reed alipainejärjestelmän poisto

Kylmät kelit koittivat ja ajokausi tuli päätökseen. Nyt on koko talvi aikaa paneutua Kawasaki VN750 kunnostamiseen.

Lähtökohta oli se, että ostin sen pikkuvikaisena. Kyseinen laitos oli minulle täysin tuntematon ajokki. Pyörä ostohetkellä käynnistyi apuvirralla nätisti ja kävi ilman mitään kolinoita tai ylimääräisiä ääniä.
Kawa pysyi käynnissä ainoastaan ryyppy täysillä. Muussa tapauksessa pyörä sammui samantien. Ajattelin, että vika ei voi olla kovin iso, joten päätin ostaa pois ja laitetaan talven aikana kuntoon. Vaikuttaa mielenkiintoiselta laitteelta kaiken kaikkiaan. Välillä jotain muuta kuin pelkkiä Hondia.



Kotona selvisi, että ongelmana on se, että etusylinteri ei ole mukana kunnolla. Vaikka pyörä on käynyt minuutin, voi etummaisen sylinterin pakoputkesta pitää käsin kiinni ja se on vain hieman lämmin. Käyntiongelma keskittyy luultavasti siihen ympärille.



Ihan ensimmäisenä piti viettää aikaa kirjallisuuden, sekä vn750 keskustelupalstan parissa saadakseni hyvän yleiskuvan siitä, mikä VN750 on ja mihin erikoisuuksiin voi törmätä. Clymerin kirja oli todella hyvä investointi.

Ensimmäinen erikoisuus, mihin törmäsin oli sylinterien pakopuolilla olevat reed-venttiilit. Pakopuolella on kansissa nipat, joiden kautta pakokaasun sekaan imaistaan ilmansuodattimen kautta puhdasta ilmaa, joka auttaa ylimääräisiä bensoja palamaan putkessa loppuun. Jotain sen sorttista. Sen enempää en asiaa selvitellyt, kun kävi ilmi että kaikki suosittelivat koko alipaine-reed-hässäkän poistoa letkuineen. Kuulemma poistaa samantien myös moottorijarrutuksella tapahtuvan paukkumisen.

Käytännössä satulan alta akun ja taaemman sylinterin välistä löytyy alipaineventtiili, johon tulee 4 letkua.


Yksi ohut letku, joka on alipaineventtiilin avaava imuletku. Tämä letku tulee kaasuttimen oikean puolen pienestä nipasta.


Molempien kansien pakopuolella on tuollaiset ulokkeet, joista lähtevät letkut tuohon alipaineyksikköön.


Letkujen pikaliittimet irti ja koko komeuden saa revittyä irti yhtenä palasena. Osa letkuista oli jo hieman haperoa, joten alipainejärjestelmä tuskin toimi enää kunnolla. Myös alipaineletkua imiessä ja puhaltaessa ilma liikkui samalla tavalla kumpaankin suuntaan. Eli venttiili ei ole edes toiminut enää. Tämä varmasti vaikuttaa käyntiin jollain tapaa.


Viimeinen neljäs letku menee ilmansuodatinkotelon pohjaan. Tämä letku on pienellä reijällä varustettu letku. Ilmansuodatinkotelon pohjan reikä tätä letkua varten tulee tulpata jollain. Itse ajattelin kokeilla Gorilla-teippiä. Ongelmaksi voi tulla kuumuus, koska kyseinen kolo on suoraan sylinterien yläpuolella. Mikäli teippi ei pysy, laitan pätkän letkua takaisin ja tulppaan letkun.


Sylinterien reed-venttiilit voi poistaa kokonaan ja korvata esim. muotoon leikatuilla alumiini tai rosterilevyillä. Ebayssa joku taisi tähän myydäkin valmiiksi leikattua palaa. Itse ajattelin koittaa tulpata ne nyt ensihätään silikonisilla tulpilla.


Samanlainen pieni silikonitulppa kaasuttimen alipainenippaan.



Näiden operaatioiden + uusien sytytystulppien kera sain kawan pysymään käynnissä ilman ryyppyä. 
Wahuu!! Vielä käynti on silti kehnoa ja etusylinteri ei ehkä polta bensaa, kuten pitäisi. 
Ollaan kuitenkin selkeästi jo puolimatkassa.

Tarkistin kipinän ja kaikki neljä sytytystulppaa antavat hienon puhtaan voimakkaan kipinän.

Joten seuraavaksi kaasuttimia irroittamaan. Katsotaan onko siellä kaikki kunnossa ja annetaan ultraäänipesu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti