keskiviikko 7. elokuuta 2013

CX500 Feenix - kaasarin putsaus ja muuta purkua

Pyörä käynnistyi kerrasta uudella akulla. Tuntui normaalilta, mutta voi hemmetti että nyt ihmettelen. Täytyy sanoa että Honda on osannut tehdä pyörän, joka viis vähät välittää pienistä. Nimittäin... Imukurkut kumpikin halki. Toinen ainakin läpi asti. Toista en viittinyt enää edes katsoa niin tarkkaan. Ajattelin että pesen kaasarin ultraäänellä ja sitä ennen tyhjään kaasarin bensoista. Perus meininki. Ruuvit kaasarin pohjasta auki ja valuttaa bensat pois...

... nii... valuttaa jos tulisi...
Eihän sieltä tuu mitään vaikka juuri käynnistin pyörän ja bensaa on kaasareissa :D

Kone pyörii, jäähynesteet tuli pihalle ilman että pelkkiä kiteitä. Öljyä tuli pihalle ilman että jäähynesteet on seassa. Tarkoittaa, ettei moottoria tarvitse tosiaan vielä avata, jos ei halua. Nesteet eivät ole menneet sekaisin ja mitään stefoja, o-renkaita tai vesipumpun tiivistettä ei tarvitse tämän takia vaihdella.

Mutta mutta...
Voi hemmetti ... takaisin tähän kaasuttimeen....
Bensaa ei tule ulos valutusreijistä. Mitä ihmettä. Ei muutakun kaasarit auki pohjista ja katsomaan.

Joo hyvältä näyttää...
 
 Vai näyttääkö sittenkään. Mitä hemmettiä tuo on?
 Kumpikin kaasarin pohja täynnä jotain mössöä.
Luultavasti 30 vuoden aikana kertaakaan ei ole avattu kaasareita.

 No nyt avataan ja putsataan kunnolla

 Kaikki vaan irti


Ruostetta pukkaa. Se ei ole ongelma, kunhan kumiosat ovat kunnossa.

Ja ne olivat kumpikin!

Lievää taitosta, mutta ei reikiä läpi. Eli ihan ok vielä.

Pahimmat pohjamössöt poistettu käsin. Loput ultraäänellä.

Nyt oikeesti kamoon. Pitäkää niistä pyöristänne huolta!


Lisää purkamista. Pakoputket irti. 
Alkukäyrä, kollektori sekä äänenvaimennin molemmin puolin.

Pakoputkisto menee uusiksi. Niin pahasti ovat ruostuneet.
Uusia ideoita on 4kpl.
A) alkuperäiset hiotaan ja maalataan mustaksi.
B) motonetista saa satasella kaksi reversed cone muffleria.
C) enlannista herra möisi minulle noin 60 eurolla 2kpl sopivaa harrikan muffleria
D) oli puhetta suomessa yhden herran kanssa, että jos häneltä heltiäisi kaksi yhteen pakoputkisto. Suoraan sanottuna se kiinnostaisi eniten. Eli taakse tulisi yksi pakoputki näkyviin. Sopisi tähän hyvin.
Toivotaan että tämä putkisto on ok kuntoinen ja heltiää sopivasti.

Nimittäin H-palassa, eli kollektorissa oli valmiiksi reikä pohjassa. Ja muutenkin kollektori oli siinä kunnossa, ettei sillä tee yhtään mitään. Se pitää korvata uudella. Paitsi jos kahdesta yhteen putki löytyy, niin silloin kollektoria ei tarvita.

Siitä lähtee pyörän purkaminen :)

Hapettumaa piisaa. Onneksi se ei estä moottorin käymistä :)
Soodapuhallus saattaa tulla eteen jossain välissä.

Tavaraa irti

 Pesun jälkeen silti  hapettumaa on. Eli järeämpää toimintaa kaipaa.

Pyörä näyttää pikkuisen erilaiselta mitä pihaan tullessa.



 Kaasuttimen osien putsausta. Osat ovat käyneet läpi ultraäänipesun ja jokunen osa myös lisäksi uinut fosforihapossa. Jonka jälkeen pesu vedellä ja voitelu sinolilla. 




Puhdasta tulee. Pesuri on mallia pieni. Osa kerrallaan menee hyvin. Mutta kaasutin ei kokonaan mahdu sinne. Mutta silti uitin kummankin kaasarin niin hyvin kuin voin siellä :) Ei se ainakaan haittaa tee.

Paikoitellen pyörässä on hapettumaa pahastikin. Ostin fosforihappoa ja uitin siinä jotain osia. Joihinkin paikkoihin sivelin sitä pensselillä. ÄLÄ KOSKE FOSFORIHAPPOON KÄSILLÄ. Käytä aina kumihanskoja. Melkoista myrkkyä. Vaahtoa tulee ja suhina vaan käy kun se syö ruostetta pois osista.

Siihen fosforihappoa.

Ja tällainen siitä tuli. Käsittämätöntä.

Sama käsittely laipoille kaasarin sisällä. 

ja puhdasta tuli.


 Kun kaasari oli ok ja takaisin nippuun laitettu. Tuli aika tyhjentää kone jäähynesteistä ja öljyistä. Vähän pelkäsin, että paljonko jäähynestettä tulee, kun syylärin korkista ei näkynyt nestepintaa. Mutta olihan sitä. Eli tuskin on kiteytynyt umpeen jäähynesteputkisto koneen sisällä.


Samalla moottoriöljyt pihalle ja uusi suodatin sisään.

Ainoa paikka mikä vuoti ylipäätänsä mitään nesteitä näkyvästi, oli vaihdeakselin juuren stefa. Joten ei muutakun uutta tilalle. Pikkujuttu ja hyllyssä oli valmiiksi osa :)

Jotta etupumput pääsee huollettavaksi kohtapuoliin, niin pistin pyörän keskijalalle ja tunkkasin moottorin pohjasta ylöspäin. Samalla moottorin etuosan alle tuet ja tunkki pois. Nyt on helppo operoida.


 Jatkuu...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti