maanantai 12. elokuuta 2013

CX500 Feenix - Etujarrut jumissa

Pyörässä oli ostettaessa poistettu kokonaan etujarrupalat. Molemmat etujarrut olivat jumissa. Toinen enemmän ja toinen vähemmän. Käytännössä toinen ei liikkunut mihinkään. Joten jätin vuorokaudeksi WD40 suihketta etujarrujen mäntien juurelle tunkeutumaan hapettumien sekaan. Vuorokautta myöhemmin sainkin ruuvipuristimella ja pumppaamalla männät irti. Ensin toinen kokonaan. Sitten kun se pullahti ulos, niin laittoi sen hollille paikalleen ja ruuvipuristin siihen pitämään sitä. Ja taas pumppausta, niin toinenkin tuli pihalle.

Kuten kuvasta näkyy, niin pihalle tuli ihan hitosti ihan hienoa hiekkapölyä. Siis todella paljon. 

Jarrumännätkin näyttivät aika ruosteisilta. Onneksi tuo tasainen kohta ei ollut ihan mahdottomassa kunnossa. Se on se tärkein osa joka pitää olla hyvä, jotta jarruneste pysyy sisällä ja liitos on tiivis. 

Lähtökohta ennen hiontaa. 

Pinta 1000 karkeuksisen vesiohiomapaperin käsittelyn jälkeen. Tuli hyvä.

Jarrunestesäiliön kannen ruuvit olivat ihan ruosteessa. Samoin nuo jarrumännän pölysuojakumien rautaiset kiristinlenkit. Anttoin niille kaikille fosforihappokäsittelyn. Pesu juoksevalla vedellä. Kuivaus kompuralla ja sen jälkeen vielä upotus sinoliin, ettei ruoste iske heti uudelleen. Tuli hyvät. Pölysuojat uitin wd40 suihkeessa ja varovasti rapsuttelin kaiken kovettuneen ruosteen pois niistä. Ovat kuin uuden veroiset. Ei halkeamia.


Vielä kuva kupista johon jarrumäntä laitetaan. Melkoisesti hiekkaa kertynyt. Ei ihme jos jarrut eivät liikkuneet. Otin kaiken pois. Samoin sen tuolla sisällä olevan mustan kumisen o-renkaan. Se oli hyvässä kunnossa myös. Ruosteet ja irtopöly pois ja käsittely kumille wd40 suihkeella ja tuli jälleen hyvä.

Puhdasta on. Tämä käsittely säästi minulle noin 70 euroa, kun ei tarvinnut uusia mitään. Aika kalliita nimittäin nuo männät ja tiivistesarjat.

Tuota männän sisällä olevaa ruostetta lukuunottamatta on kuin uusi. Tuo sisäinen ruoste ei onneksi vaikuta mitenkään toimintaan. Muistakaa, kun laitatte mäntää paikalleen, niin voidelkaa reippaasti männän reunat ja sylinterin sisäseinämä sekä kuminen o-rengas puhtaalla jarrunesteellä. Menee kivuttomasti eikä riko tiivisteliitosta.

Puhdistin jarrunestesäiliönkin kunnolla.

Jarrunestesäiliön kannessa oli maalit osittain hilseillyt ja alumiinikin hapettunut. Päätin uittaa kannen fosforihapossa ja harjata sen jälkeen messinkiharjalla pintaa. Lisäksi mattopuukolla varovasti rapsutella pois maalit. Ja pariin kertaa uittamista hapossa ja harjaamista.

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Naarmuton vintage-tyylinen kansi. Aivan tajuttoman hieno :)

Ainut vaan, että tälle ei nyt tullut käyttöä. Tunnin tuota nyhersin kuntoon perkule :)
Kunnes ryhdyin laittamaan nippuun ja ilmaamaan järjestelmää uusilla nesteillä. Jarrukahvan pumppaaminen nosti kuplia jarrunestesäiliöön. Eli neste valuu alaspäin. Paitsi että vartin tuskaisen pumppaamisen jälkeen kiroilun saattelemana teki mieli heittää koko jarru seinään. Sitä nestettä ei valunut yhtään alas, vaan ne ilmakuplat nousivat siitä jarrukahvan sisällä liikkuvasta pikkumännästä. Siitä kohtaa mihin jarrukahvan juuri painaa, kun jarrua vedetään. Sieltä vuoti ilmaa ja tuli kuplia säiliöön. Korjaussarjaa ei nyt ollut ja sellainen maksaa noin 35-40e. Joten kahvaosuus irti. 

Mutta kas kummaa aikoinaan kun tilasin tuohon oranssiin cx:ään jarrukahvan säiliöllä, niin tilasin niitä kaksi. Älkää kysykö miksi. Mutta nyt sille tuli käyttöä. Eli tämä cx saa ihka uuden jarrukahvan ja säiliön. Eli tällaisen. 


Ihan mukava kahva ollut. Edullinen ja toimiva. Ei ehkä yhtä tehokas mitä alkuperäinen, mutta riittävä. Ja säädetävällä kahvan etäisyydellä.

Jarrupalat laitoin edelliset paikalleen, koska niissä oli pintaa vielä ihan reilusti. About 3mm per pala. Melkein kuin uusia.

No sitten uudelleen pumppaamaan uudella kahvalla. Neste lähti heti liikkumaan alas ongelmitta ja jossain kohtaa tunsin oikein miten männät lähti liikkumaan kohti jarrupaloja. Vaikuttaa hyvältä. Sitten ilmaus alapäästä. 8mm lenkkiavaimella auki kiinni auki kiinni samalla kun pumppaa oikeassa kohdassa. 

Ja taas ihmeteltiin. Letku joka oli nipassa kiinni, niin sinne ei tullut yhtään jarrunestettä. Mutta nipan juuresta tuli solkenaan jarrunestettä. Perhana! Koittamaan toiselta puolen. Sama juttu. Mrrr!

Otin nipan pois ja kurkkasin sitä. Se oli ruostunut umpeen. Niin hyvin, ettei siinä näkynyt reijän toista päätä (alapäätä) tunnistettavasti ollenkaan. Näytti kuin se olisi ollut yksi umpinainen nippa. Käsittämätöntä. Edes paineilma ei avannut puhtaaksi sitä. En ymmärrä miten se voi niin tukkoon mennä. Toisaalta olihan sitä hiekkaa kilo tuolla järjestelmässä. 

Joten ei muutakun uusi nippa paikalleen. Huomenna Biltemasta hakemaan nipat. Näytti olevan tarjouksessakin. 2kpl 1.99€. Oikea koko on 8mm ja 1.25 nousulla. Pituus taitaa olla jotain 3cm luokkaa.


Mutta fiilis on hyvä. Olin henkisesti jo varautunut siihen että jarruihin tulee menemään noin 50-100 euroa. Nyt ei mennyt käytännössä yhtään rahaa. Mutta yksi jarrukahva, joka löytyi jo hyllystä ja kaksi nippaa kahdella eurolla. Huomenissa näkee pitääkö ne jarrumäntien o-renkaat jarrunesteet järjestelmässä. Jos pitää, niin saa hengähtää ja taputtaa itseä olkapäälle hyvästä työstä.

Ai niin samalla tuli testailtua ohjauslaakeria. Kunnossa on. Ei tarvitse vaihtaa. Ei minkäänlaisia klappeja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti