torstai 8. elokuuta 2013

CX500 Feenix - Homma etenee.

Okei. Homma etenee. Hiljalleen, mutta hyvin. Irroittelin mittariston luiskaan ja tilasin uudet tilalle. Samalla irroittelin etuiskarit pois ja laitoin vuorokaudeksi valumaan öljyt pihalle. Vaativat kumpikin uudet stefat ja pölysuojat. Vanhat kun ovat haljenneet peräti.

Koska iskarit jäivät valuttamaan öljyä, niin samalla sitten päätin irroitella mittariston. Piti siitäkin ottaa yksi valokuva, niin saadaan faktaa paljonko tällä on ajettu. Ja vasemman kuljen ruosteinen jäähynesteputki tuli irroitettua. Annoin sille eri karkeudella hiekkapaperia ja lopulta vielä tunniksi mastonin ruosteensyöjää. Hienosti muuttui mustaksi putken kohdat, joissa ehkä saattoi ruostetta vielä olla.

Sitten pesu kunnolla brake cleanerilla ja heti perään Mastonin ruosteensuoja primer spraymaalia. Tarkoitus on maalata tämä osa vielä High Gloss kiiltävällä mustalla maalilla. Mutta ettei heti perään ruoste iskisi, niin tuo ruostesuoja primer spray on ihan hyvä pohjalle. Saas nähdä miten maali tulee pysymään kuumassa koneessa. "asiantuntijat" sanoivat että todennäköisesti pysyy. Ettei se jäähyneste niin kuumaksi mene. No eihän sen pitäisikään. Aika näyttää.

Samalla tuli tilattua uudet mittaristot. Perus valkoinen taustavalaistu nopeusmittari trippimittarin kera. Sekä perus valkoinen kierroslukumittari taustavalon kera myös. Indikaattorivalojen kanssa pohdin pari vuorokautta, että tarvitsenko niitä. Kaipaanko tosiaan neutraalivaloa jne... Mutta sitten mietin että mopopoikanankin se neutraali löytyi aina ilman valoa :) Ja mitä muuta siinä on. Valot pitkille, valot vilkuille ja valot öljynpaineelle. No oikeastaan noista jos jotain tarvitsee, niin se on öljypainevalo. Ja sen voi jälkeenpäin väkästellä sopivasta ledistä.

Ei kait tässä muuta... Homma jatkuu taas... Päivät senkun vierähtää. Ja nyt niitä kuvia. Eihän tätä muuten kukaan jaksaisi lukea :)



Kierroslukumittarista en luovu. Mutta uusi toimii sähköisesti. Eli ei tarvita vaijeria. Tästä lisää myöhemmin, kun asennuksen aika tulee. Mutta mitä tehdä vanhalle kiekkavaijerille ja sen aukolle, ettei sieltä mene pöly koneeseen. Helppoa. Vanha vaijeri hittoon ja kuoresta rautasahalla sopivasta kohtaa poikki ja päätyyn ruuvi. Ruuvi mallia ei ruostuva. Itse laitoin haponkestävän, kun sattui hyllyssä olemaan. Ruuvin kierteisiin kuumakestosilikonia. Ruuvaus loppuun asti ja samalla vielä lopuksi vuoraus kuumakestosilikoonilla. Elikkäs... näin saatiin kiekkamittari pois käytöstä, mutta ei lopullisesti. Jos nyt jostain ihmeen syystä joku hamassa tulevaisuudessa haluaa tästä tehdä vaikka nyt sitten museopyörän ja välttämättä haluaa saada sen vaijerillisen kierroslukumittarin toimimaan, niin ei muutakun uutta vaijeria tilalle :)
Aina täytyy ajatella pidemmälle kuin vain huomiseen asti. 
Se on asenne, josta voi moni muukin kiittää sinua jossain vaiheessa. 

Elikkäs... mittaristosta kuva ennen kuin se lähti pois pyörästä. 
Tämän mukaan pyörällä on ajettu 30 vuoden aikana 740 kilometriä.
Tarkemmin ottaen 100740 kilometriä. En usko että puhutaan 200tkm luvusta, koska pyörä rävähti käyntiin rikkinäisillä imukurkuilla ja tukkeutuneilla suuttimilla heti ekalla. Tuskin tekisi niin jos käytäisiin jo kolmattasataatuhatta. Mutta näissähän kilometrit on tosiaan luku. Vähän kuin ikä naisilla. Useimmiten paranee vain vanhetessaan :)

Mutta siis tämä mittaristo sai häipyä. 

Ja tilalle tulee nämä minimittaristot

 Suht karsean näköistä tuo keltainen valo, mutta ehkä sen voi vaihtaa valkoiseen lediin.
Luultavasti tulee ihan hyvännäköinen pari. 
CX:ssä kuulemma juurikin tuo mittaristojen ratio on 1:4 tai 60km/h = 1400rpm. 
Mikä taitaa myös olla yleisin ratio näissä mittaristoissa.



Etuiskarit lähti tänään irti. Täytyy valehtelematta sanoa, että oli aika helvetin mustaa tavaraa. Joko stefoja ei ole vaihdettu ikinä tai sitten muuten vaan öljyt oli ikivanhat. No päätin jättää ne valuttamaan vuorokaudeksi tuohon patterin kylkeen. Helpompi avata, putsata ja vaihtaa stefat ja pölykupit sen jälkeen.


Samalla kun tuossa nyt katseli että mitä seuraavaksi, niin avasin ilmanputsarin kotelon. Hyi hemmetti mihin kuntoon on päässyt. Sama juttu jälleen. En noin likaisessa kunnossa olevaa ole koskaan nähnyt. 
Hyllyssä on uusia, niin pistetään kerralla uutta tilalle. Suotta huonoa lähtee ehostamaan. 


Jaahas... tässä nähdäänkin sitten nykyinen tilanne. 

Ajatus oli vaihtaa uudet laakerit renkaisiin. Mutta hämmästys oli suuri, kun rupesin eturenkaan laakereita sormella pyörittelemään. Ei mitään kalppia. Ei mitään nykimistä. Ei mitään... Ihan kuin vastavaihdettu laakeri. Joten suotta sitä vaihtelemaan. Ostin jo 4kpl uusia koyo laakereita, mutta ei kait tässä mitään järkeä ole vaihtaa osia, jotka ei ole vaihdon tarpeessa :D Jääkööt hyllyyn. Näillä näkymin tässä kuitenkin ollana CX-miehiä aika pitkään.

No sitten irroittelin tuon jäähynestettä kuljettavan kromiputken. Se oli näin mallikkaasti päässyt hapettumaan. Tuosta aika hyvin näkee miten ruosteessa se oli. Ei tuosta uudenveroista kromattua ihan helpolla saa. Jotenka.. koska visio on jo selvitetty, että mitä pyörästä tulee, niin sen mukaan edetään.

Putki irti... hiekkapaperia eri karkeuksissa, että kaikki näkyvä ruoste saadaan pois. Ja kun näkyvä ruoste on poistettu, niin poistetaan "näkymätön" ruoste pois Mastonin ruosteensyöjällä. Sen kun antaa 1-3h mössätä metallin pinnalla, niin johan ruostuminen loppuu. kaikki ruosteiset kohdat muuttuvat mustaksi. Tämän jälkeen puhdistus ja maalaus.

Keskeytettiin ruostuminen ja heti perään putsaus break cleanerilla. Ja kun break cleaner on haihtunut niin samantien maalaus päälle. ei koskettelua rasvaisilla sormilla yhtään. YHTÄÄN!

Kun kaapista löytyi mastoniin ruostesuoja primer pohjamaalia, niin päätin vielä vetästä sillä heti tuon alkuunsa. Pari kevyttä kerrosta. Saa jäädä kuivumaan tuohon huomiseen ja huomenna luultavasti vedetään kuvassa näkyvällä Motipin high gloss mustalla kerros tai pari. Tulee hyvä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti