lauantai 19. toukokuuta 2012

Vaihdepolkimen akselin juuresta vuotaa öljyä


Ja jottei jäähdytysnestevuoto jäisi ainoaksi niin onhaan vanhassa oltava enemmänkin vuotoja. Ja vanha saa vähän vuotaakin. Kuuluu asiaan. Itselläni on hyvin hyvin minimaalinen vuotokohta vaihdepolkimen akselin juuressa. Kyseisestä kohdasta talvisäilömisen aikana vuoti noin kahden euron kolikon kokoinen läntti öljyä pahville. Hyvä jos vuoden aikana vuotaisi pari pullonkorkillista öljyä. Toki tämänkin voisi korjata jossain vaiheessa. Vaikka seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.

Vaihtaminen ei myöskään ole sen suurempi homma. Käytännössä öljyt pois koneesta. Vaihdepolkimen ruuvaaminen pois vaihdeakselilta. Tämän jälkeen pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä vanha O-rengas pois koneen lohkosta vaihdeakselin läpiviennin kohdalta.

Tämän jälkeen puhdistaa akselin varsi vaikka jarrukliinerillä tai jollain sopivalla. Koneen sisuksiin akselin juuresta ei kannata jarrukliineriä ruiskia. Ajautuu vielä laakereihin ja ruostuttaa pilalle. Tai jotain muuta mukavaa. Varovasti putsaa paikat siitä lohkon juuresta.

Akselin uritettuun varteen kannattaa teipata pari kierrosta vaikka maalarinteippiä. Tämä siksi, ettei onnistu naarmuttamaan tai kuluttamaan uutta O-rengasta samalla kun liu'uttaa sitä akselin vartta pitkin kohti koneen lohkon sisään paikalleen. O-rengasta kannattaa voidella hieman puhtaalla öljyllä, että se liukuu hyvin paikalleen. Ei kannata painella sitä paikalleen millään metallisella ruuvarin kärjellä tai muulla vastaavalla. Jollain littanalla ja pyöristetyllä varovasti ja tasaisesti se pitäisi painella paikalleen.

O-renkaan mitat: 14 x 26 x 6
varaosanumero: 91251-ZW5-003
Tilattu DavidSilverSparesista

 
Täällä olikin ohje, miten homma hoidetaan.
http://cxgl.wikispaces.com/Shifter+seal+replacement




2 kommenttia:

  1. Moro. Mulla on se mustaksi maalattu ja 340 tkm ajettu CX, nähtiin Mustassalahdessa :) Pyörässäni vuotaa myös tuo vaihdespaakin o-rengas, mutta vain lämpöisenä heti ajon jäljiltä, ei seistessä tallin lattialle lainkaan. Nythän tuohon vaihtoon saattaisi ryhtyä, kun tuli tästä blogista mieleen :) Hävikkinä en sitä ole huomannut, lähinnä pysäköidessä kosmeettinen haitta.

    -Ville

    VastaaPoista
  2. Morjensta Ville. Päivittelin juuri tuon osanumeron tuohon tekstiin. Ei näytä maksavan montaa euroa. Saattaa hyvällä tuurilla löytyä Hondan varaosatiskiltä suoraan. Toisaalta jos ei kiire ole, niin saattaa saada kirjeessä kotiin puolet halvemmalla, eikä tarvitse lähteä edes honda-liikkeeseen kyselemään :)

    Itselläni ei niin kiire ole, niin ajattelin tilata sen jostain halvalla. Sama juttu tuon jäähdytysnestevuodon kanssa. O-renkaat pitänee tilata jostain.

    VastaaPoista