lauantai 19. toukokuuta 2012

Jäähdytysnesteputki vuotaa jäähdytysnestettä

Kun CX oli talvisäilössä, niin laitoin säilömisen ajaksi paksun pahvin moottorin alapuolelle. Ihan vain varmuuden vuoksi, että jos jotain sattuu vuotamaan, niin se imeytyy pahviin ja samalla näkee, että onko vuotoja ja mistä. Talven jälkeen pahvissa oli noin 15-20cm halkaisijaltaan oleva kostea läntti. Jäähdytysnestettä oli tihkunut about desin kahden verran talven aikana. Ei mahdottomasti, mutta sen verran, että jossain välissä se kannattaa hoitaa.

Ennen ajokautta lisäsin syylärin täyteen. Kertaakaan en ole vielä joutunut lisäämään jäähdytysnestettä ajokauden aikana. Tosin eihän tässä ole vielä ajettukaan kuin vasta muutama sata kilometria. Yleensä ajon jälkeen, huomaa että ajossa on nestettä hieman vuotanut. En tiedä vuotaako se kylmänä vai kuumana, mutta moottorin kyljessä näkyy selvät kuivuneet vanat, josta jäähdytysnestettä on valunut ja kuivunut. Todennäköisesti se vuotaa kylmänä, kun neste lähtee kiertämään. Sitten kun lämpenee, niin vuoto vähenee tai loppuu. Muutoin kone kait ylikuumentuisi jo tässä vaiheessa. Mutta moottorin lämmöt näyttävät viisarin kanssa ihan normaalilta. Joten nestettä lienee ainakin sen verran, että se vielä kiertää.

Onneksi vuoto on moottorin vasemman kyljen puolella olevan kromatun jäähdytysputken päässä, eikä vesipumpun tiivisteessä. Vesipumpun tiivisteen vaihto olisi paljon suurempi operaatio. Tämän tiivisteen pystyy vaihtamaan tiputtamalla jäähdytysnesteet pois ja irroittamalla jäähdytysputki. Putken päähän 1-2 uutta tiivistettä ja ehkä pikkuisen kuumakestosilikonia lisäksi. Putki takaisin paikalleen ja nesteet sisään.

O-renkaan mitat: 21.9 x 2.3 mm.
Osanumero: 91301-MB6-003
Tilasin osan http://www.hondarestoration.com  Katsotaan tuleeko ikinä perille. Saksan ebaystakin löytyi, mutta aika suolaisella postikululla.

Kaiken kaikkiaan näitä samoja O-renkaita tarvitaan vesiputkia varten 5kpl, jos koko koneen joskus irroittelee ja putsailee. Eli näitä kannattaa tilata samantien 5-10kpl. Eivät ole hinnalla pilattuja.

Tällainen operaatio siis pitää jossain välissä ottaa tehtäväksi. Samalla vaihtelee sitten uudet jäähdytysnesteet sisään.

Ajon jälkeen jää aina muutama tällainen kuivunut noro putken alle. Kuumaa konetta vasten kuivuu valkoiseksi noroksi. Kaverin cx:ssä oli ruskea samanlainen noro ajon jälkeen. Hänellä lienee sama ongelma, mutta eri väristä jäähdytysnestettä. Tässä on jotain sinertävää tällä hetkellä. Tilalle aion laittaa punaista asiaan kuuluvaa jäähdytysnestettä. 3 litran puteli on jo ostettuna kaapissa.

Kromiputki pitäisi olla suht helppo irroittaa. Nesteet pois ja kromiputken toinen pää pois syyläristä ja toinen pää nitkutetaan koneen kyljestä irti. Alkuperäinen O-rengas ei kuulemma ole O-rengas, vaan pikemminkin sellainen littana sormuksen mallinen pätkä kumia. Vähän kuin pyörän sisärenkaasta olisi leikattu pätkä. Mutta tämän on porukat korvanneet ihan nykyaikaisella O-renkaalla tai kahdella, sekä toiset lisäksi kuumakestosilikonilla. Sitten putki varovasti paikalleen suorassa kulmassa ja homma nippuun.

Kun löydän sopivan ajan ja paikan hoitaa tämä mitätön ongelma pois alta, niin otan kyllä kuvia ja teen siitäkin blogi-kirjoituksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti