torstai 26. toukokuuta 2011

Jonway Steelbird 250cc

Puhelin kauniiseen käteen ja soitto myyjäliikkeeseen.
minä: "Haloo, teillä on tällanen maxiskootteri myynnissä"
myyjä: "Joo niin on. Vuorokauden verran ollut, eikä toista vuorokautta ole"
minä: "joo katselin että hinta on aika passelin oloinen. Onko se missä kunnossa?"
myyjä: "Ihan hyvässä kunnossa. Ei kaaduttu ja kaikki pelaa... blaa blaa"
minä: "jos sitä ei ole varattu, niin noudan sen huomenna"
myyjä: "varataan sinulle"

Ja niinhän siinä kävi että hyppäsin junaan ja hain 200km päästä maxin itselleni.
Saman vuorokauden sisään sitä oli kysellyt noin 5-6 muutakin :) Hinta oli sen verran enemmän kuin kohdallaan.

Skootteri on Jonway Steelbird 250cc
Vuosimallia 2008 ja ajettu 6900km.  



Kyseinen laite on kiinan skootteri, jonka ulkonäkö perustuu Honda Reflexiin ja moottori Honda Helixin CF250 (cf-moto 250) moottoriin. Sylinteritilavuus on 244cc.

Aikaisempi maxini perustui Yamaha Majestyn YP250 moottoriin ja suurimpana erona lienee se, että yp250 moottori on horisonttaalinen, eli sylinteri osoittaa eteenpäin ja penkin alle jää paljon tilaa. Kun taas CF250 moottori on vertikaalinen, eli sylinteri osoittaa suoraan ylöspäin.



Lievä tehonpuute verrattuna YP250 koneeseen (10kW vs. 14kW), mutta skootterin keveyden vuoksi tätä ei käytännössä huomaa muusa, kuin huippunopeuksissa (yp250 meni noin 130km/h ja cf250 menee 110km/h). Skootteri on 20-30kg kevyempi kuin yp250cc skootterit yleensä ja siten kiihtyvyys paikaltaan tuntuu ihan yhtä kovalta. Taitaa painaa tankattuna jotain 150-160kg. Älyttömän kevyt ja ketterä käsitellä.
Huippunopeus jää (tällä hetkellä) sinne 110km/h paikkeille gps:llä mitattuna. Tosin alla on 7000km ajettu varihihna, joka lienee jo puolimilliä kulunut huoltokirjan mukaan. Pitänee hankkia uusi hihna ja uudet rullat ja katsoa jos vaikka jotain malossin varia ;)

Positiivista on se että tähän löytyy ebaysta ja netistä hyvin osia ja halvalla. Samotein huollot tähän ovat astetta helpompia kuin yp250 koneeseen. Pystymoottori ja vieläpä siten rakennettu että sylinterin ulkopuolella on venttiilien säätämiselle 2 väännettävää korvaketta. Toisin sanoen kone kuumaksi ja antaa koneen käydä. 2 pulttia auki ja nokkapihdeillä väännetään korvake sopivaan kulmaan ettei nakutusta kuulu ja ruuvataan pultti kiinni. Sama toiselle korvakkeelle ja pultille. Ja homma selvä. Kuulemma 10 minuutin homma.

Tässä vielä video venttiilien säätämisestä
http://www.youtube.com/watch?v=13DrozfGnOc

Samoin sytytystulppa on helppo vaihtaa.
Netistä luin kokemuksia että ei kannattaisi ostaa Jonwayta. Kuulemma tärisee hirveästi kovilla nopeuksilla. No tämä yksilö ei ainakaan tärise :) Liekö kirjoittajalla ollut vain renkaat tasapainottamatta.

Positiivista myös se että jenkkilässä myydään saamaa laitetta nimellä Roketa. Ja varaosia tosiaa on vaikka millä mitalla. Ja pari tosi hyvää kokemusrikasta keskustelupalstaa, jossa näitten laitteiden kanssa leikkivät ja  kirjoittelevat ahkerasti. Hyviä korjaus ja asennusvinkkejä.
http://scootdawg.proboards.com/index.cgi?board=200cc
http://www.scooterdoc.proboards.com/index.cgi?board=250cc

Miinuksena tässä mallissa on puuttuva tila penkin alla. Ei ostoskassille tilaa, joten joutuu hankkimaan isomman takaboxin jostain. Mutta penkin alle mahtuu kyllä työkaluja, eväät ja pieni reppu. Ja sitten on vielä hanskalokero johon jotain mahtuu.

Toinen miinus on, että penkki on aika kova. Mutta taasen penkki on ihan mukava istua. Voisi se silti vähän pehmeämpi olla. Muutoin ajoasento on hyvä tällaiselle 177cm/80kg standardikokoiselle miehelle.

Toisaalta hinta oli niin sopiva, että pitää jotain antaa anteeksi :) Ainahan tämän voi vuoden päästä vaihtaa isompaan jos siltä tuntuu.

Kulutuksesta ensi-tankin kokemukset. Kulutus on maltillista. Tankkasin ostaessani tämän täyteen. Sitten ajoin 200 kilometriä kotiin ja vauhti oli 80-110km/h lähes koko matkan. Kotona tankkasin taas ja kulutukseksi muodostui 3.3l / 100km. Ei paha ollenkaan. Ja tankkaus.comissa jollain on samanlainen jonway ja kulutus huitelee siellä 3-3,3l hujakoilla usean tuhannen ajokilometrin ajan    \o/

Ja yllättävää oli että tämä oli 2 päällä mukavampi ajaa kuin edellinen skootterini Malaguti Madison. Kyytiläisellä oli parempi ajoasento ja jalat pysyivät paremmin metallisilla karhennetuilla leveillä jalkatapeilla, jotka saa taitettua esiin.

Tästä se taas lähtee :)

Huoltomanuaali moottorille löytyy täältä 
http://buggynuts.com/service%20manuals/CFMOTO%20250%20Manual.pdf


Ostoslistaa alustavasti
- uusi varihihna 918 x 22
- uudet rullat (kenties Dr.Pulley) tai jos vari näyttää kuluneelta, niin joku malossi tai polini tilalle.
- Mr. Gasket 42S Electric Fuel Pump
- led-polttimoita joka paikkaan
- bi-xenon-ajovalot
- varashälytin
- kaasuvaijeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti