torstai 26. toukokuuta 2011

Mistä kaikki lähti

Lähtökohta. Ostin huviksen useampi vuosi sitten moposkootterin. Kiinalaisen sellaisen. Sillä tuli ajettua pari kesää ja sehän oli maailman parhautta. Ihan loistavaa touhua. Poskilihakset kipeinä sai ajella kun kokoajan hymyilytti. Vehje kun oli kiinalainen, niin se vaati jatkuvaa silittelyä, kiltisti juttelua ja sen semmoista. Kaikenlaista huoltoa. Mitään en moottoritekniikasta saati koneista ymmärtänyt, mutta etsivä löytää. Ja kun viitsii, niin osaa. Hienosti tuli moposkootterien nelitahtitekniikka tutuksi. Hienoja laitteita :)

No nälkä kasvaa syödessä. Vuosi kaksi sitten ajoin A-kortin ja ostin 250cc skootterin ensipyöräkseni. Tilanne oli se että varaa ei ollut oikeaan moottoripyörään, mutta skootteriin oli. Etenkin kun se tuli haettua Tallinnasta ja halvalla.

No rahaa samalla pikkuhiljaa jemmaan ja vuoden verran päristelyä maxilla. Sitten tuli tilanne että katsotaas mitä maxista saa rahaa. Jos vaikka olisi varaa sitten siihen moottoripyörään. Maxi meni kaupaksi parissa viikossa ihan odotetulla hinnalla ja sopivalla lisäyksellä tilalle tuli 600cc custom pyörä.

Nyt on vuosi ajeltu custom-pyörällä. Tilanne on se että nyt on nähty molemmat puolet. Moottoripyöräily ja maxiskootterilla ajelu. Ja kyllähän se näin on että omalla kohdalla tuntuu siltä että maxiskootteri pieksee moottoripyörän 6-0 melkeimpä joka saralla. Mikä naurattaa hieman itseäkin :) Mutta hei. Itseä varten täällä eletään. Ei muille näyttääkseen.

Maxin edut:
- kulutus lähes olematon vaikka kuinka revittelisi (3-3,5l/100km)
- 250cc kiihtyy yhtä hyvin kuin gti golf tai 1.9tdi passat :)
- kaupassa käynti on mahdollista. Tilaa on 50-100 litraa kun lasketaan takaboksi ja penkin alunen
- työmatkat pelkkää taajamaa. Vaihteettomuus ja ketterä kevyt pyörä pyöritellä tuo skootteri.
- matkaan pääsee nopeasti. Ei tarvi lämmittää konetta ensin paria minuuttia.
- vesisade ei haittaa menoa. Edellä ajavan auton kuratkaan ei lennä syliin, kun katteet peittää kropan.
- levyjarrut edessä ja takana. Customissa jarruthan on lähinnä koristeena. Etenkin takapään rumpujarru.
- työmatkoilla eväät ja kuntoiluvälinekassi kulkee nätisti penkin alla ja takaboxissa. Inhoan ajamista reppu selässä.
- huoltamisessa puhutaan kympeistä. Moottoripyörän tapauksessa satasista.
- pitäisikö tämä laskea plussaksi, että motoristit ei moikkaa. Lähinnä saa naureskella niitä, joiden käsi lähtee moikkaamaan, mutta vedetään salamana takaisin kun huomataan ettei se olekaan katupyörä vaan SKOOTTERI :D Ahdasmielistä on motoristin elämä verrattuna maxiskootteristiin. Maksistit moikkaa kyllä aina.


Customin edut:
- raskas paino ja matala painopiste. Menee enemmän junan lailla.
- raskas paino ja katteettomuus hoitavat sen että tuulenpuuskat eivät heilauta pyörää, kuten skootteria.
- äijämäisyys!!! Itsellä on niin isot munat, että ei hävetä yhtään ajella skootterilla.
- siinä ne taisi sitten ollakin

No custom lähti myyntiin ja kuinka ollakaan samantien löytyi nettimotosta naurettavan hyvällä hinnalla 250cc skootteri. Pakkohan se oli noutaa heti seuraavana päivänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti