perjantai 27. toukokuuta 2011

Rullat

Ihmettelin kun ameriikan poijjaat sanoivat että kun vetää WOT (wide open throttle) eli täys kaasu auki, niin kierrosten pitäisi olla siellä 6000-7500rpm tienoilla. Itselläni ne oli 5000rpm ja kun mentiin maksiminopeutta 110km/h gps:n mukaan, niin kierrokset oli 6500rpm. Tästä saattaa johtua mukavan pieni kulutuskin, kun kierrokset eivät käy maksimissa ollenkaan. Toisaalta eipä kone myöskään rasitu ja voisi kuvitella ikää koneella olevan pitkään.



Nyt mittarissa on 7300km ja kauniin ilman saattelemana ajattelin kurkistaa mitä varikoppa muuten sisältää.
Yllätys oli melkoinen kun varikopan irroitin. Näytti siltä että etuvarin tuuletinlautanen olisi hinkannut ihan reilulla kädellä varikopan pintaan. Ihan sitten huolella. Ihme ettei edellinen omistaja ole huomannut mitään. Tuohan kuumentaa varikoppaa ihan vietävästi ja syö tehoja :D Metalli metallia vasten. Ei hemmetti! Luulisi ihmisten nyt hieman kuuntelevan mitä koneissa tapahtuu.

No onneksi mitkään akselit ei ollut kieroja. Boorit näytti olevan ihan hyväkuntoiset ja laakerit tai stefat eivät vuotaneet. Kaikki näytti olevan kunnossa. Liekö joskus alkuunsa ollut joku liian leveä variaattorin hihna ja sen takia tuuletinlautanen ollut liian lähellä varikoppaa? Ihme että on pyörinyt koko moottori. Tai sitten etuvari on joskus avattu ja kiristetty liian löysälle ja sen mutteri on päässyt vauhdista aukeamaan. Minkä johdosta tuuletin on ottanut kiinni varikoppaan. Mene ja tiedä.
Kuvat kertoo tilanteen.

Variaattorin kuluneet tuuletinrivat. Annoin näille dreemeliä ja hioin kaikki kuntoon. Tasapainoisempi pyöriminenkin jatkossa. Täytyy miettiä uuden ostamista jos tuo ryhtyy oirehtimaan. Ei se kyllä nyt oirehdi mitenkään. Samalla piirsin vedenpitävällä tussilla viivan etuvarin lautasten pinnoille keskireijästä ulkoreunaan. Näkee ensi aukaisulla, kuinka korkealle varihihna nousee. Jos nousee huippuunsa, niin ei pidempää varihihnaa enää voi laittaa ja sitä kautta huippunopeutta ainakaan nostaa.

Varikopan kohta, johon tuuletinrivat ovat ottaneet kiinni. 

Hihnakin näyttää sen verran kuluneelta, että sen voisi korvata uudella. 

Kytkinpalojen paksuus oli noin 2.6 - 2.8mm 

Variaattorin liukupalat olivat kuin uudet. 

Rullia olikin vain 6kpl. Odotin että niitä on 8kpl. 

Rullissa oli jokaisessa aika paha kulumakohta. Uudet tilaukseen. 

Punnasin jokaisen rullan erikseen. Jokainen näytti 22g 

Yhdessä näyttivät 133g. 133g / 6 =  22,17g
Vakiorullat ovat kuulemma 23g. Joten nämä lienee alkuperäiset vakiot.

Variaattori näytti hyvältä. Ei kulumaa. Piirsin vielä tussilla varin lautasiin jäljet, että näen kuinka ylös hihna nousee. Pistin setin pakettiin ja ajellaan sillä niin kauan kunnes uudet osat saapuu.

Tilaukseen täytynee laittaa Dr Pulley Sliders liukupalat, rullien sijaan. Niistä on kovasti kehuttu että on kierrosherkempi joka osa-alueella kuin rullat. Eivät kulu kantikkaaksi, koska ovat kantikkaat jo valmiiksi. Ja huippunopeutta saattaa saada lisää. Saas nähdä. Pitää tutkia minkä painoiset kannattaa tilata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti