maanantai 30. toukokuuta 2011

400km ensikokemukset

Nyt kun on jota kuinkin 400km tullut ajettua, niin kerrompa kokemuksia. Kokemuksia vertaan aikaisemmin omistamaani Malaguti Madison S250 maxiskootteriin.

- Tärinästä. Jotkut väittivät että Jonway Steelbird tärisee hirveästi paikaltaan lähdettäessä. Tärinä lienee yksilöstä, rullien kulumisesta ja istujan persherkkyydestä kiinni. Tarkistin oman skootterin rullat ja kuten aikaisemman viestin kuvista näkee, niin melko kuluneet ovat yhdeltä reunalta. Mutta silti tämä ei tunnu täristävän. Tosi nätisti lähtee. Ja täytyy muistaa että minulla on kuitenkin ollut aikaisemmin maxiskootteri sekä JCosta transversaalivariaattori, jota tärinättömämpää variaattoria ei ole. Näihin verrattuna en pidä Jonwaytani ollenkaan tärisevänä. Pikemminkin ihan sulavan tavallisena. Jos jollakulla tärisee, niin suosittelen tarkastamaan ne rullat sekä varihihnan. Liian pitkä hihnakin voi flatkuttaa ja luoda vibroja. Mielestäni eroa ei ollut siihen kun Malagutissa oli tavallinen variaattori rullineen paikallaan.

Edit: jälkikommentti tärinästä. Luin netistä jenkkipään keskustelua, missä oli kuvineen samanlainen skootteri. Alkuperäiskumit olivat jotain kiinanpaskaa. Niissä oli selvästi huomattavissa jotain kohoumia. Eli en ihmettele jos tärisee jollain. Suosittelen sen 60-100e sijoittamista kunnon merkkirenkaisiin ja tasapainotukseen. Se ei ole hinta eikä mikään siitä mukavuudesta ja siitä paremmasta pidosta minkä niillä renkailla saa. Ihan vain oman turvallisuudenkin vuoksi.

- Iskunvaimennuksesta. Ei ole yhtään hakasavainta itsellä, niin en pääse säätämään tuota takajousitusta pehmeämmäksi. Annoin Malagutin mukana molemmat hakasavaimet. Olisi ehkä toinein kannattanut pitää itsellä. Pitänee metsästää sellainen. Stormilla näyttäisi olevan. Tällä hetkellä iskarit on jäykimmillään ja yksin ajaessa kaipaisi ehkä hieman pehmeämpää jousitusta. Mukulakivikatu tuntuu aika ikävältä kovimmalla asennolla.

- Jarrut. Tehokkaat. Yllättävänkin tehokkaat. Plussaa tulee.

- Moottorin äänet. Suhteellisen hiljainen kone. Ei hävetä yhtään iskeä se rivitalon pihassa tulille aamu kuudelta. Melko hiljaista tsupsutusta pitää. Toisin kuin customini rähinäputkien kera.

- Syylärin jäähdytinflekti taasen pitää melkoista hurinaa käynnistyessään. Aikaisempi Malaguti ei pitänyt juuri mitään ääntä jäähdyttäessään. Itseasiassa silloin pelkäsin että toimiiko se ollenkaan, mutta kyllä se pyöri. Tässä taasen ääni on selvästi kovempi. Mutta saattaa myös osittain johtua siitä että tämä moottori tuntuu niin paljon hiljaisemmalta, eikä peitä taustalla olevaa flektin hurinaa.

- Takalokari vaatii lisälipan, jos ei halua että kura lentää pitkässä kaaressa takana tulevan auton tuulilasille. Sama juttu oli Malaguti Madisonissa aikoinaan. Toisaalta... kuivalla kelillä tuo ei haittaa. Ja toisaalta märällä kelillä turvavälin on syytä kasvaa. Sikäli tuo on hyvä tapa saada takanatuleva auto jättäytymään hieman taaksepäin. Mutta jos haluat ajatella kanssa-autoilijoita hyvällä, niin asenna joku kumilirpake sinne perään jatkoksi.

- Etuvilkut vaatii vaihtamisen smd teholedivilkuiksi. Kirkkaalla päivänvalolla jos heittää vilkun päälle, niin tuntuu ettei etuvilkkuja edes huomaa. Etuvilkuissa on kirkas muovi ympärillä, kun takavilkuissa on oranssi muovi. Takavilkut näkyvät ihan hyvin. Etuvilkut aiheuttavat potentiaalisen kolarin riskin jos autoilija ei huomaakkaan jarruttaa, kun ei tajua että olet kääntymässä. Jotenka ledi-vilkkupolttimot lähti tilaukseen. Joku jenkkilässä kirjoitti että ledivilkut toimivat suoraan hänen vastaavassa skootterissan ilman, että tarvitsi vaihtaa elektronista vilkkurelettä. Saattaa olla elektroninen valmiina? Tai mikä nyt on tehtaalla hyllyssä sattunut milläkin hetkellä olemaan tarjolla.

- Ajovalot. En ymmärrä miten kenelläkään voi tulla päähän asentaa 250cc laitteeseen ajovaloiksi 2kpl 25W hehkulamppuja. Siis saman kaltaisia polttimoita mitä käytetään mm. kiinan moposkoottereissa. Niitä polttimoita, jotka ovat edessä lähinnä siksi, että edessä pitää lain mukaan olla valot. Joo on ne valot, muttei niillä mitään tee. Suosittelen ehdottomasti että asentakaa tilalle joko kunnon H4 polttimot (pitäisi mennä kantaan suht heittämällä) tai samantien H4 bi-xenon sarja.

- Akku sijaitsee hyvin penkin alla etuosassa. Pääsee tosi helposti käsiksi. Samoin sulakkeet ovat näppärästi nähtävillä. Ongelmia kohdatessa sulakkeet on tosi helppo tarkistaa.

- Ajoasento. Tykkään ajoasennosta. Sitä pystyy vaihtelemaankin sopivasti, sekä penkissä on ikäänkuin pieni selkätuki. Ajoasento on minun mielestäni parempi kuin aikaisemmassa Malagutissa. Makuasioita.

- Kyytiläisen ajoasento. Haastattelin vaimoani ja hän sanoi että kyytiläisenä oleminen on Jonwaylla mukavampaa. Se kuskin pieni selkänojakohouma penkissä toimii kyytiläisellä eräänlaisena jarruna ja liukuesteenä. Kyytiläisellä on mukavampi istuma-asento. Samotein ulos taitettavat metalliset jalkatapit karhennuksineen ovat mukavammat jalkojen alla, kuin malagutin muoviset liukkaammat astinlaudat. Jalkatapit saa myös tyylikkäästi taitettua piiloon, eivätkä vaikuta siltä että heti hajoavat. Jämerää tekoa. Samoin kyytiläinen istuu tässä hieman korkeammalla, kuin mitä Malagutissa. Joten kyytiläinen näkee myös eteenpäin paremmin.


Ei harmita yhtään että tuli ostettua tämä. Ei myöskään harmita myydä pois tuota kalliimpaa ja huomattavasti laadukkaampaa moottoripyörää. Ihan positiivinen fiilis jäi tästä Jonway-skootterista, vaikka kyseessä ei olekaan aito merkkiskootteri kuten suzuki, honda, piaggio, yamaha tai kymco. Kyseessähän on geneerinen maxiskootteri, jota myydään monella eri merkillä maailmassa. Niin amerikassa, aasiassa kuin afrikassakin. Tarkoittaa vain että varaosien saanti netin kautta on turvattu.

Mutta jokunen pikkuasia kannattaa tehdä ihan oman turvallisuuden takia. Kuten nuo valojen parantamiset sekä alkuperäisten halpakumien vaihtaminen merkkikumeihin sisärenkaineen. 13 tuuman rengaskoko on kuitenkin niin edullinen, että markkinoiden parhaimmat kumit saat 30-60 eurolla per rengas. Eli ei ole kova investointi vaihtaa molemmat kumit ja pitoa löytyy sen jälkeen ihan erilailla. Malagutiin vaihdoin kumit silloin ja ajotuntuma muuttui radikaalisti. Jonwayssa onneksi edellinen omistaja on kumit ehtinyt juuri vaihtamaan.

1 kommentti:

  1. Kerran harkitsin ostavani Honda nss 250 jazz skootterin. Ihan samanlaiselta muuten näytti, kuin tämä sun Jonway. Eli geneerinen tosiaan :)

    VastaaPoista