tiistai 1. syyskuuta 2015

CX500 the Red - kaasuttimen ultraäänipesu ja uusi akku

Hain Puuilosta uuden akun, koska pyörä tuli ostettua ilman akkua. Oikea akkutyyppi oli YB14L-A2 ja hintaa muodostui 32.90 euroa. Puuilo on osoittautunut akkujen kanssa halvimmaksi paikaksi hankkia perus akut. Itse piti hapottaa ja sen jälkeen jätin 30 minuutiksi rauhoittumaan. Jonka jälkeen koko yön yli lataus älylaturilla.


Elellinen omistaja mainitsi, että pyörän kaikki syttyosat on vaihdettu. Mietin että mitähän tarkoittaa kaikki, mutten huomannut kysyä kuitenkaan. Tankin poistettuani löytyi suht uuden näköiset sytytyspuolat. En tiedä yhtään mitkä puolat nämä ovat. Ei kuitenkaan CX500 pyörän alkuperäsmalliset. Kipinää ne antoivat, kun testasin tulppaa kantta vasten.



Sen kummemmin en löytänyt näistä puolista mitään tietoa netistä tällä numerosarjalla, muuta kuin joltain korealaiselta sivulta saman puolan kuvan ja kuvan vieressä tekstin "Made in Japan". 
Eli joku ihan laadukas puola kyseessä.


Samalla selvisi miksi Ignitech on asennettu. Staattorin mittaus osoitti, että perinteinen cx pyörien tyypivikahan tässäkin on. Staattorin high speed ja low speed source coilit ovat pilaantuneet ja arvot heittivät sallituista raja-arvoista.



Itselläni arvot olivat  

1/5 = 113 OK
2/5 = 95 OK
3/5 = 207 OK
4/5 = 112 OK
6/5 = 94 OK
7/5 = 204 OK
8/9 = 442 RIKKI
5/9 = 243 RIKKI


Koska jakoketku on finaalissa ja tulee vaihdettavaksi jokatapauksessa, niin täytyy siinä samalla miettiä, että asettaisiko samalla uuden G47 staattorin. Samalla saisi ignitechin korvata alkuperäisellä mukana tulleella cdi-boksilla, tai Akin FBG47 boksilla. Ignitech jäisi hyllyyn varaosiksi. Pitää harkita. Halvemmaksi toki tulisi ajella tällä staattorilla ja ignitechillä maailman tappiin asti.

Matka jatkuu kaasuttimen irroittamiseen ja jännittää mitä se on syönyt.
Ensimmäisen pohjakupin irroitettuani hämmästys oli suuri. 

Missä on sekundäärinen pääsuutin #112?

Se oli ilmeisesti tärinästä joskus irronnut ja pudonnut pois paikaltaan. 
Onneksi se löytyi tuolta kohokammion takaa.


Tosin vaikka se olisi paikallaan ollutkin, niin ei pyörä silti olisi startannut.
Sekundäärinen pääsuutin oli aivan täynnä muhjua. Kiteytynyttä vanhaa bensaa.
Samoin kun pääsi syvemmälle tonkimaan, niin toisen kaasuttimen pilot jet oli myös täysin tukossa. Ei valo paistanut läpi ollenkaan. Sitä sai uittaa ultraäänipesurissa jos joillakin aineilla. Lopulta virolaisella vodkalla kun tarpeeksi kauan ultrasi, niin rupesi valo pikkuhiljaa paistamaan läpi. Samalla vähän rassausta yhdellä johdon kuparisäikeellä. Auki se lopulta lähti.


Tässä hieman ultrapesurin vaikutusta. Lidlin halpapesuriin kuumaa vettä ja noin puoli teelusikallista fairyä sekaan. 4-6 minuuttia pärryytystä ja johan muhju lähtee irti. Ei montaa osaa tarvitse uimaan laittaa, kun kuuden minuutin jälkeen vesi on aivan mustaa ja vaihtokunnossa.


Puoliksi kastettu 


Puhdasta jälkeä tulee kun kastaa uimaan kaasaritkin vuoropuolin ja kääntelee vähän välillä.

Tässä kuvassa muuten näkyy ristipääruuvin pää tuossa alareunassa. 
Se on sen itse tehdyn carb ticklerin toienn pää. Se osuu kohoon, kun kaasarin ulkoa painaa sitä tickleriä. Antaen näin extra bensaa ryyppymäisesti.

Se vaan että täysin toimiva CX:n kaasari ei sellaisia kaipaa. Täytyy katsoa lähteekö ultrapesun jälkeen kaasutin pelaamaan ja jos lähtee, niin voisi joskus valaa umpeen kemiallisella metallilla tuon tickler kohdan. Tai sitten jätän sen siihen jos siitä ei ole haittaa mitenkään.




Jännä juttu oli, että tämä on nyt kuudes Honda CX500 minulla. Tämä oli ensimmäinen yksilö, jossa emulsion tube kaasuttimen sisältä oli poistettavissa ruuvimeisselillä, eikä pienen pienellä vastakierretapilla. Larry Cargillisin CX500 kaasutin raamatussa kerrotaan, että 1981 vuosimallissa kaasuttimiin tuli ruuvihahlo näihin emulsion tubeihin.


Ilmeisesti siis 35 vuotisen matkan aikana tämän cx:n kaasutin on vaihdettu kertaalleen ainakin.
Myös erikoista oli tuo tässä kuvassa näkyvä vasemmanpuoleinen muovuletkunpätkä joka on tulpattu. Liekö ollut alipaineletku alipainebensahanalle, jollaisia cx500 amerikan varianteissa oli tankissa. 
Eli veikkaisin tämän kaasuttimen tulleen jenkeistä joskus. Eipä se tuossa tulpattuna haittaa, kunhan tulppaus on tiivis.


Seuraavaksi saakin laittaa kaasuttimen takaisin paikoilleen ja testata hörähtääkö pyörä käyntiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti