Tästä tehdään toistaiseksi ainakin ihan standardin näköinen perus cx.
Jakoketju oli pitkällä kulunut, joten päätin että motti avataan ja vaihdellaan sinne sitten kerralla ne tarpeelliset osat. Eli Triple Bypass. Samalla muuta järkevää osaa vaihtoon. Tässä vähän listaa mitä uusitaan:
- etu ja takarenkaat
- satulaan uusi nahka
- ilmansuodatin
- staattori
- vesipumpun tiiviste
- jakoketju
- öljypumpun ketju
- iso nippu o-renkaita ja stefoja
- mittaristo alkuperäismallinen tulee Beniltä
- sytytyspuolat laitan varmuuden vuoksi uudet tecoparts malliset hyväksi havaitut.
- CDI-boksiksi menee luultavasti Akin FinnBoxG47
- stonga ehkä vaihtuu mustaan vähä leveämpään ja pullbackia lisää
- lämpökahvat uudet
(- etujarrupääsylinteri pitää vaihtaa, jos vanhaa ei saada käyttökuntoiseksi. Mitä toki ensin koitetaan)
Siinä alkaa aika lailla kaikki olemaan. Enää puuttuu takarauta pelkääjälle ja siihen sopivat vilkut. Sen jälkeen kevät saa koittaa ja ajaminen voi alkaa.
Mielenkiintoinen huomio oli, että aika vanhat kumit oli cx:ssä. Eli ajomäärät lienee olleet aika vähäisiä. Tähän ei voi varmuutta saada, koska mittaristo on väärä.
Etukumi oli 12 vuotta vanha, vuosimallia 2003 ja takakumi 21 vuotta vanha, vuosimallia 1994.
Jos takakumi on kerran 21 vuotta vanha, niin ei tällä ihan järjettömästi ole voitu ajaa. Takarenkaassa oli yksi syvä viiltokin, joten en näillä nyt lähde väkiseltää enää tänä syksynä ajelemaan.
Tuollainen vanha mittaristo löytyi Beniltä ja siinä oleva reikä pitää vaan tukkia. Tänä pitää laittaa uusi 7 voltin regulaattori ja ehkä tuohon reiän kohtaan voisi laittaa kellon tai vaikka gammatronix led-volttimittarin latauksen tasoa osoittamaan.
Samalla tuo tuulilasi/visiiri vaihtuu sirompaan malliin ja tarakka häipyy. Satula saa uuden ehjän nahkan ja jätetään luultavasti tuo strappi pois. Eipä tuota hihnaa tarvitse, ellei museoi. Tätä tuskin koskaan lähdetään museoimaan.
Pikainen pesu alumiinivanteiden pesuaineella, jossa on sopivasti syövyttäviä mömmöjä. Alkaa tulemaan nätin puhdasta. Ihan hyvä tästä vielä tulee.
Voi olla että jarrunestesäiliö on jumissa. Jarru tahtoo jäädä pohjaan ja lukittaa.
Pitää avata se kokonaan ja katsoa että onko ihan sontanen. Edellisessä cx:ssä siellä oli noin lusikallinen silttiä tukkimassa. Mikäli saadaan tämä toimimaan, niin sitten takaisin käyttöön ja puhdistus sekä maalia vaan tuohon kahvan hapettuman tilalle.
Alkuperäismallisia pakoputkia hieman haaveilin, koska tykkään tuplaputkista. Mutta laskin, että jos kaiken alkukäyröistä, kollektorin kautta änkkäreille hakkii uusina. Mukaanlukien tiivisteet, o-renkaat ja klampit, niin se on äkkiä 350-400e. Mukana kuitenkin tuli Motadin 2-1 putki, joka hyvän pesun jälkeen vaikuttaa asialliselta putkelta, niin käytetään sitä. Motad on kuitenkin paras vastine alkuperäistuplaputkille. Ei tarvitse säätää kaasaria vakiosäädöistä mitenkään. Suoraan bolt on ja homma pelaa.
Osia odotellessa postissa saapuvaksi :)
Hienoa
VastaaPoista