maanantai 30. syyskuuta 2013

CX500 Feenix - loppu moottori kuntoon. Öljypumpun ketju, termostaatti jne...

Hain erikoistuneesta pultti-liikkeestä kourallisen erimittaisia pultteja ja nyt kaikki lohkoihin vaihdetut pultit ovat uusia. Tavallaan ihan hauska detalji että vanhassa patinoituneessa moottorissa kiiltää kaikki pultit uusina. Nyt ei ollut mitään ongelmia että olisi napsunut pultit poikki. Kaikki ovat kiltisti momentissa.

Sain siis takalohkon paikalleen ja avasin etulohkon vaihtaakseni öljypumpun ketjun. Kyllä se olikin jo päässyt löysäksi. Oli hyvä aika vaihtaa. Sen vaihtamisessa ei kauaa nokka tuhise. Myös kaikki hammasrattaat näyttivät hyvältä. Ei kulumaa missään. Öljypumpun sihtikin oli ihan siisti.

Lopuksi vielä vaihdoin uuden termostaatin sekä kaikki asiaan kuuluvat o-renkaat. Nyt moottori on käyty läpi ja sen saisi laittaa takaisin paikoilleen.




Kardaanille menevä akseli sai uuden stefan. Vanha lähtikin ihan nyppäämällä hellästi irti. 
Tämä uusi meni jämäkästi paikalleen. 



Takapää kunnossa. Uudet staattorin johdot paistaa hienosti.


Etulohkoa auki. Öljypumpun ketjua ei tuosta näe miten löysä se oli, mutta kun sormin liikutti sitä, niin siinä oli sellainen 7-8mm sivuttaisvälys. Uuden ketjun kanssa välys oli 2-3mm.



Öljysuutin sai uuden o-renkaan






Kytkinakseli sai myös uuden stefan, ettei heti vanha ala vuotamaan.


Samalla vaivalla päätin vaihtaa vielä tiivisteen tuohon kierroslukumittarinpyörittäjän kanteen.
Jännä huomio, että tuossa lohkossa on alareunassa reikä öljyn kierrolle. Ja o-rengas tiivistämässä en kanteen. Mutta kannesta se öljy ei kierrä enää mihinkään. Eli tuo vaikuttaisi turhalta öljykanavalta. Liekö tarkoitettu CX650 tai muun moottorin käyttöön, kun ainakin CX650:ssä on erilainen tuo kansi. Siinä mallissa ei tule nokka-akseli enää kannen läpi koska on sähköinen tuuletin mekaanisen tuulettimen sijasta.



Ei se öljy tuosta oikean reunan pyöreästä kohdasta mihinkään liiku ja siihen öljykanava päättyy :)
Huomaa kotkan kuva painettuna kannen sisäpintaan. Ulkopinnassa olikin se pantteri.



Ei muutakun lohkon osat kiinni uusilla pulteilla ja sen jälkeen termostaatin kimppuun. Sen o-rengas näyttikin vähän ruotoiselta. Ei ihme että se näytti koneen käydessä hieman kostealta. Joten kaikki o-renkaat ja termostaatti vaihtoon.


Näitä vesiputkien olkapäiden o-renkaita tarvitaan 2kpl. (Koko 23*2.8)


Näitä vesiputkien o-renkaita tarvitaan 5kpl kaikkiaan. Termostaatin ympärillä olevat putket 
sekä moottorin vasemman kyljen kromattu vesiputki.


Termostaatin kannen o-rengas.


Uusi termostaatti. Sama näyttää käyvän myös GL1000, GL1100, GL1500, 
CX500, CX650, GL500 ja GL650 malleihin.

Osanumero: 19300-611-005


Kansi kiinni ja uudet pultit.


Kierroslukumittarinpyörittäjän vaijerin liitokseen jätin vaijerin päädyn istukan. Itse vaijerin katkaisin pois sivuleikkureilla. Sitten vaan kuumakestosilikonia ja tiivistys ettei tuolta öljyä falskaa. Kierroslukumittaria pyörään ei tule tai sitten se hoidetaan elektronisesti.


Ja vasemman kyljen vesiputkeen uusi o-rengas sekä kuumakestosilikonia varmistukseksi. Tämähän jäi aikaisemmin vuotamaan, kun en suosilla heti vaihtanut o-rengasta. Kyllä ne vaan kannattaa heti vaihtaa. Ihan suosilla.


Nyt saisikin ryhtyä kiinnittämään moottoria paikoilleen.
Taidan silti ensin vielä huoltaa starttimoottorin ja kiilloittaa venttiilikoppien kannet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti