tiistai 24. syyskuuta 2013

CX500 Feenix - kohti jakoketjua

Roudasin pihalta yhden ylimääräisen puutarhapöydän työpöydäksi autotalliin. Saa vähän ergonomisemmin tehtyä jakoketjun vaihdon. Ei tarvitse kyykkiä selkä kipeänä lattialla. Huomattavasti mukavampi työstää osia.

Tuo moottori on nyt ollut useamman päivän tuota kaljakoria vasten. Pikkuisen on päässyt kaljakori vääntymään painosta. No painaahan tuo motti 70kg. Onneksi ei ollut kaatunut mokoma.




Pöytä tosiaan helpottaa kummasti huoltamista. Vanha auton takaluukun kaukalomatto on toimiva alusta, joka estää öljyjen valumisen ei toivottuihin paikkoihin kun lohkot avaa. Sitä öljyä on siellä aina kuitenkin hieman vaikka olisikin valuttanut öljyt ulos. Moottorin alle kannattaa toki laittaa lisäksi sanomalehtiä tai jotain.


Tämmöinen stefa kardaanille vievällä akselilla oli tosi löysä. Ihan nyppäämällä hiljaa lähti irti. Piti laittaa uusi tilaukseen kun ei tajunnut aikaisemmin tällaista tilata. David Silveriltä olisi saanut jollain 13-15 eurolla posteineen. Kun taas 21 eurolla sai ebaysta cx:n 6 stefan sarjan. Sellaisen laitoin tulemaan.

 

Mitä ihmettä. Jaguarin logo vesipumpun kannessa :)


Startti moottori irti. Sekin huolletaan samalla kun on irti. Ja tästä se purkaminen alkaa.

 

Mukavan värisiä nuo 30 vuotta vanhat johdot kun avasi niitä ympäröivää muovia puukolla.


Vesipumppu näyttää siistiltä.


Samoin Advance Pulser osio näyttää tosi hyvältä.



Staattorikaan ei näytä mustuneelta. Itseasiassa näyttää ihan hyvältä. Eihän tuossa mitään ongelmia ollutkaan. Kierrokset ottaa nätisti ylös asti. Yksi lukema hieman heitti taulukosta. Joten tiedä häntä... Voi olla että staattori kuolee korkeiden kierrosten osuudelta piakkoin tai sitten voi olla että se kestäisi helposti vielä useita vuosia. Mutta aion sen nyt samalla tässä vaihtaa.


Pickup coils näyttää hyvältä.


Vesipumpun mekaanisen tiivisteen takana oleva stefa taasen ei näyttänyt hyvältä. Se ei vuotanut vielä. 
Mutta luultavasti juorureijästä olisi piakkoin alkanut vuotamaan öljyä. Eli vaihtoon vaan.



Jakoketju tosiaan olikin jo ihan finaalissa. Kiristimellä ei ollut enää yhtään varaa.


Ja näin ollen sama vika mikä kaikissa cx:sissä. Ketju on ehtinyt syömään tuota kuvan keskellä näkyvän pultin kantaa. Tämä ei tosin ajossa haittaa mitään ja pulttiakaan ei tarvitse vaihtaa. Mutta mielenkiintoista että kaikissa on tuo sama ongelma ihan järjestään. Ihmiset eivät vaihda ketjua ajallaan.


Staattorin viereinen laakeri tuntui sormella hyvältä. Ei klappia eikä mitään rahinaa. Ei vaadi vaihtoa.




Magneeton saa kätevästi irti kun laittaa poranterän magneeton kyljen koloon ja tukemaan tuota hammasrattaan akselia vasten.


Tommi S. lahjoitti minulle sopivan pultin magneeton ulosvetäjäksi. 
Kiitokset tästä Tommille. Tuosta kun vääntää ja napauttaa vähä vasaralla välillä, 
niin kohta magneeto putoaa.


Hitachi Ltd :)


Siinä se ketju olisi nyt. Ei muuta kun vaihtoon vaan. Mutta välillä pitää nukkua yöunet.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti