Ostin David Silveriltä uuden jakoketjun pyörää varten. Ylin kuvassa näkyvä ketju. Sitten tuli mieleen, että minullahan on jonkun käytettyjen osien tilauksen mukana tullut yksi 10-20tkm ajettu jakoketju. Kaivoin sen esille ja se on kuvassa keskimmäisenä. Ja alimpana on pyörässä ihan finaaliin venynyt ketju. Koitin laittaa ne siten että ne olisi samassa asennossa ja oikean reunan päädyt samassa linjassa. Tuosta näkee ettei uuden ja tuon keskimmäisen ero ole juuri mitään. Eli ketjulla on ikää vielä vaikka kuinka ja päätin laittaa sen tähän raaseriin. Sillä ajaa varmasti 60-80tkm. Uusi ketju saa jäädä jemmaan vaikka oranssia cx:ää varten.
Jakoketju paikallaan ja selkeästi huomaa, että tällä ketjulla on vielä paljon ikää jäljellä.
Kiristimen o-rengas kannattaa vaihtaa kun lohko on auki. Sitä ei pysty vaihtamaan avaamatta lohkoa. Ja se yleensä jossain vaiheessa alkaa vuotamaan. Eli pari euroa sinne tänne ja uusi o-rengas paikalleen.
Sama juttu kansien vesiputkien o-renkaille (2kpl)
Vesipumpun tiiviste ei mahtunut suoraan lohkoon, koska lohko on valmistettu ensimmäisinä vuosina, jolloin vesipumpun tiiviste oli vielä 0.5mm halkaisijaltaan isompi. Joten lohkosta piti työstää hiekkapaperiflatkuttimella ja porakoneella pikkuisen pois ja sen jälkeen prässätä tiiviste paikalleen. Oikean reunan triple bypass linkin takaa löytyy kertomus aikaisemmasta cx500 customin konerempasta ja siellä on tarina miten vesipumpun tiivisteen saa nätisti prässättyä kerralla suoraan ihan kotikonstein.
Vesipumpun toiselle puolen uusi nokka-akselin takapään stefa.
Staattori oli toimiva, mutta laitan silti uuden electrex staattorin mallia G47.
Eli korvaava vastaava staattori kuin alkuperäinen.
Uusi staattori on paljon ohuempi. Samanlaisen electrexin laitoin siihen custom cx:ään ja hienosti toimi siinä vaikka onkin ohkaisempi kuin alkuperäinen.
Source coilit on pikkuisen erilailla kuin alkuperäisessä. Alkuperäisessä ne ovat vastapäisillä puolilla kun electrexissä ne ovat vierekkäin. Tällä ei ole vaikutusta ajoon.
Asennusohjeetkin tulee mukana
Pulttiongelma 1. Uuden staattorin mukana tuli uudet lyhyemmät kuusiokolopultit. Yhden lohkon kierre oli alkupäästä jo hieman heikko ja tämä lyhyt pultti ei tarraa hyvä jos 3-5 kierrosta kiinni. Sehän strippaantui heti se kierre. Joten piti kaivaa pidempi pultti ja asentaa siihen yhteen kiinnitykseen sellainen. Mutta ei tällä ajossa merkitystä. Pääasia että sai kiinni kaikista kolmesta kohdasta.
Kun takalohkoa ryhtyy asentelemaan takaisin, niin kannattaa laittaa ensin hetkeksi kiinni starttimoottori. Saa näin varmasti keskitettyä kunnolla hammsatukset ennen kiristystä.
Pulttiongelma 2. Ensimmäinen lohkon M8 pultti jota momenttiavaimella lähdin kiristelemään, napsahti poikki. Lohkosta ei ollut kierteet lähelläkään korkata. Pultti vaan napsahti poikki. Onneksi sen sai sormin nätisti pois.
No ei kahta ilman kolmatta. Pulttiongelma 3. Toinenkin lohkon pultti napsahti samoin. Olisiko 30 vuotta ja 100 000km tehnyt tehtävänsä, niin että pultit yksinkertaisesti ovat jotenkin haurastuneet ja murtuivat poikki. Vaikkei kyse ole ruosteesta edes. No homma loppui tähän ja huomenna pulttikauppaan hakemaan kaikki uudet lohkon pultit niin etu kuin takalohkoonkin. Ei viitsi leikkiä tuon kanssa, ettei rupea vuotamaan öljyä ja sitten jälkikiristyksessä napsahtele vuorotellen pultit poikki.
Jatkuu taas kun kerkiää...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti