keskiviikko 18. syyskuuta 2013

CX500 Feenix - Triple Bypass start

Okei vaimo illassa töissä. Itsellä omaa aikaa. Mitä tehdä... No tietenkin autotalliin. Päätin ryhtyä irroittamaan moottoria rungosta, jotta voin aloittaa triple bypassin jossain vaiheessa. Saa vähän niinkun tuon ärsyttävimmän vaiheen ensin ohi.

Vanha hyväksi havaittu keino. Ensin tankki irti ja kaikki johdot irti liittimistään, mitkä moottorilta tulee johonkin suuntaan. Sitten kaasutin irti. Syyläristä vedet pihalle. Etu tuuletin irti. Tuulettimen takaa löytyy 2kpl 10mm pulttia, jotka auki että sylintereistä valuu jäähdytysnesteet pihalle. Muuten tulee märkä yllätys kun ryhtyy avaamaan moottoria. Tämän jälkeen kierroslukumittarin vaijeri sekä kytkinvaijeri irti. Sekä viimeisimpänä starttimoottorin johto irti. Se on melkein helpompi ottaa solenoidin päästä irti. Moottoriöljyt pihalle. Oli muuten mustaa öljyä, vaikka ne juuri 2kk sitten vaihdoin ja olen käyttänyt pyörää pihassa vain parisen tuntia paikallaan ajamatta metriäkään. Delvacit varmasti pesseet pois vuosien seisonnasta pinttyneet karstat. Ne on hyvä nyt pudottaa pois ja laittaa seuraavaksi puhtaat öljyt.

Sitten moottorin tiputus. Jos olisi iso tunkki moottorin alle, niin se olisi hyvä. Mutta kun ei ole, niin käytin ketjutaljaa kuten viimeksikin. Pyörä keskijalalle ja taljalla rungosta ylös keulaa muutama sentti. Moottorin alle kaljakori vinottain. Lasketaan taljaa hieman että moottori on tukevasti. Sitten ensimmäisenä kardaanin ja moottorin takapään liitoksesta se pultti auki joka pitää kardaanin kiinni moottorissa. 10mm pultti siellä haitarikumin alla. Sen jälkeen kaikki moottorin kannatinpultit auki ja irti. Tämän jälkeen voi rungon nostaa taas pari senttiä taljalla ja hups kuinka saatkaan hieman eteen ja sitten sivulle vetämällä nätisti moottorin pois paikaltaan. Ja pyörä takaisin maahan, ettei se turhaan roiku taljassa.

Loppujen lopuksi helppoa. Se on 30-60 minuuttia kun moottori on irroitettu jos rivakasti haluaa tehdä. Mutta kannattaa muistaa että maltti on valttia eikä tule töppäiltyä.

Siinä se nyt on irroitettuna. Klikkaamalla kuvat suuremmaksi.

 

On se vaan aika hapettunut ja ruotoisen näköinen tuo moottori. Tavallaan jopa tyylikäs kun pinta on noin patinoitunut. Mutta venttiilikopan kannet on liian rumasti patinoituneet. Ne eivät ole enää tyylikkään patinoituneet, joten ne saavat kokea täydellisen kiillotuksen talven aikana. 


Tuon kardaanille menevän akselin stefan voisi uusia, jos uuden jostain löytää. Ihan vain samalla kun se tossa nyt on näkyvillä.



Tilasin uuden termostaatinkin. Varsinaista tarvetta ei ollut kun vanha toimii. Mutta kun jätän tästä pyörästä lämpömittarin pois. Tarkoituksena pelkistää pyörää ja ottaa turhat pois, niin tuo se ainakin mielenrauhaa, että tietää siinä olevan uuden toimivan termostaatin. Vanhan voisi vaikka puhdistaa ja jättää hyllyyn varalle tuota toista cx:ää varten. Samalla vaihdan kaikki nuo vesiputkien O-renkaat ja puhdistelen noita hapettumia pois kun osat irtoaa pöydälle.




Kattokaa nyt noita venttiilikopan kansia. Hyi hemmetti miten ruotoiset.



Ja tosiaan ne vilkutkin tuli. On muuten aivan hemmetin tyylikkäät. Sopii cafe lookkiin hienosti. Voisi sanoa että melkein jopa samaa sarjaa etulyhdyn kanssa.



Homma jatkuu, kun jaksaa/ehtii/viitsii...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti