Etuiskareita cx500 pyörässä on kahdenlaista (oikeasti kolmenlaista). Mutta suomessa kahdenlaista. On niitä, joissa on etupumpuissa alaosassa reunoissa öljyn pudotus pultit. Ja sitten on niitä alkupään versioita, joissa ei ole pultteja ja pumput pitää yksinkertaisesti irroittaa ja kääntää ylösalaisin saadakseen öljyt pihalle. Se kolmas versio taitaa olla jenkkilässä yleisempi ja siinä on yläpään korkit korvattu jollain kaasukorkeilla ja letkuilla, jotka yhdistävät nuo iskarit ylhäältä. Ei siitä enempää...
Customissani on ne öljynvalutus pultit kyljissä, mutta 1978 valmistetussa standardi-runkoisessa ei niitä ole. Tämä onkin tarina niiden pumpujen irroittamisesta. Tosi paska homma suoraan sanottuna. Pitää irroittaa se koko Darth Waderin näköinen keulamuovi. Lyhyesti: Lamppu irti, naamio irti, höllää iskarien yläpäästä niiden korkit, irroita jarrusylinterit, rengas ja lokari, löysää yläkolmioiden iskarien kiristyspultit ja nitkuta iskarit irti. Sen jälkeen avaa varomasti yläkorkit iskareista. Koska sisällä on 2kpl jousia, niin se ampuu korkin ja lujaa pihalle. Joten hyvä temppu irroittamiseen on että avaat ensin muutaman kierroksen sitä korkkia oikean kokoisella hylsyllä. Sen jälkeen laitat pyyhkeen siihen korkin päälle ja astetta isommalla hylsyllä jatkat avaamista siten että pyyhe on siinä välissä. Samalla kun ruuvaat hylsyllä auki, niin pidä toisella kädellä pyyhettä iskarin putkea vasten kireällä. Jossain vaiheessa se korkki ponnahtaa auki eikä mikään lennä hukkaan tai kohti otsaasi.
Sitten vaan iskari ylösalaisin ja öljyt pihalle. Pumppausliikkeitä ja lopuksi jättää valumaan vaikka yön yli. Koska irroittaminen oikeasti on niin paska homma, niin kannattaa harkita josko stefat vaihtaisi tässä samalla. Ei tarvitse heti irroittaa uudelleen kesken ajokauden, jos vaikka ryhtyvät vuotamaan. Itse ajattelin tilata stefat tähän.
Sitten kuvia
Customissani näkyy tuo sivussa oleva pultti, josta öljyt saa valutettua.
Standardirunkoisessa on vanhempaa mallia ja valutusreikiä ei ole.
Irroittamaan etuvalo ja se muovimaski. Jotenkin tuntui että tuon oman maskin sisällä on vähän liikaa johtoja. No rupesin oikein tutkimaan ja sieltähän sai noin 1-1,5m johtoa poistaa ja silti kaikki toimii hienosti. Johdoista näki oikein että on jälkikäteen kötöstelty sinne. Liekö joskus ollut sähkövikaa ja sitten on tehty hienoja ohituksia ja ryöstöliitinkytkentöjä. Jos minulta kysytään niin ryöstöliittimiä EI SAA IKINÄ KÄYTTÄÄ EI SITTEN MISSÄÄN!!! Jossain vaiheessa ne katkaisee tärinällä johdot ja sitten ihmetellään että mikäs nyt tuli. Jos tehdään liitoksia, niin miksei sitten samantien kunnollisia.
Maskin takaa ruuvit irti kummankin puolen vilkun varsien takaa.
Johtonipun sisältää löytyy takareunasta 2 pulttia, jotka pitää avata.
Sen jälkeen maski irtoaakin jo ja sitä saa johtonipun kanssa sen verran venytettyä eteenpäin, että pääsee esteettä avaamaan pumppuja pitelevät pultit. Johtoja maskin sisällä ei tarvi turhaan lähteä irroittelemaan. niitä on niin paljon, että pitäisi vaan merkata hyvin että mikä johto kuuluu mihinkin. Ennen kuin avaat nämä pultit tästä ja yläpäästä, niin muista avata iskarin yläkorkki. Se on 1000x helpompi avata, kun iskari on vielä puristuksissa paikallaan.
Pyörän takapää tarvii saada ilmaan, että eturengas ja iskarit saa irti ja ettei pyörä keikkaa nokalleen. Helppo homma. Penkin takaosan raudan kiinnikevarresta vaan kuormasidontaliinalla johonkin alas veto. Itse laitoin autotallin suht raskaan pöydän jalkaan :)
Sitten vaan korkit auki iskareista pyyhkeen ja työkalun avulla.
Jouset ja niiden välinen prikka pihalle ja öljyt valutukseen. Kyllä olikin ihan hemmetin mustaa tavaraa, mitä tuli pihalle. Huh huh... Luultavasti uudet öljyt tekee huomattavan vaikutuksen.
Tästä näkyy ehkä paremmin öljyn mustuus.
Päätin jättää iskarit valuttamaan öljyä yön yli ylösalaisin. ruuvari vaan tuosta päästä läpi ja sopivasti pingotukseen että iskari pysyy ylösalaisin :)
Tässä olisi hyvä sauma miettiä jos laittaisi samalla teräspunosletkut paikalleen ja ehkä vaihtaisi ohjauslaakerit.
Jatkuu ensi kerralla...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti