Kiitos palautteen antajalle nimimerkillä Bobi.
En tajunnut että ballastit kuluttavat sähköä. Siksi tämä jäi laskelmista pois. En vieläkään tarkalleen tiedä että jos myydään xenon setti jossa lukee 35W, että onko se 35W se polttimon viemä virrankulutus vai polttimo + ballasti.
Bobi sanoi että ballastit vievät myös virtaa ihan kivasti. Ja voin hyvin uskoa tämän. Sillä alkuperäiset ajovalot olivat 25+25W= 50W. Ja xenonit 35+35W = 70W. Eli 20W ero joka varmasti olisi kompensoitunut takavalojen, mittarivalojen ja ihan kaikkien muiden valojen muuttamisella ledeiksi. Vaan eipä tuntunut riittävän.
Eli helposti ballastit voivat viedä 10-20W lisää per ballasti. Mikä tekeekin sitten ihan mukavan lisäkulutuksen, jolla selittää tuon ettei latausvirtaa riittänyt tarpeeksi. vaihto xenoneihin toikin helposti siis 60W lisäkuorman.
(xenonit (35W+20W)+(35W+20W) - alkuperäiset 25W+25W) = +60W
keskiviikko 29. kesäkuuta 2011
tiistai 28. kesäkuuta 2011
Latausongelman kimppuun osa 2. Ratkaisuna käyttää vain yhtä xenonia.
Eilen meni säätämiseksi. Tein skootterin pohjaan dreemelillä skuupin, joka ohjaa suoraan ilmavirtaa syylärille. Samalla mittasin kylmän skootterin akun -> 12.66 volttia. Sitten 21km lenkki isoa tietä ja katsomaan auttaako skuuppi pitämään moottorin viileämpänä ja käyttäisi vähemmän flektiä. Ei auttanut :) Skuuppi voi kurastaa moottoritilaakin enemmän märällä kelillä, joten laitan sen takaisin umpeen. Kuumailmapuhaltimella skuuppi takaisin suoraksi ja vaikka ilmastointiteippiä vielä pala päälle, niin on ummessa taas.
21km lenkin jälkeen ajo pihaan ja skootterin jäähtyminen 15min verran. Mittaus uudelleen ja akku näytti 12.56 volttia. Toisin sanoen lähdeppä heittämään joku 100-200km lenkki ja pysähdyt jäätelölle, niin ehkä et saa skootteria enää käyntiin akun ollessa sopivasti tyhjempi.
Pakko se on vihdoin myöntää, että radikaaleja muutoksia on tehtävä. Ameriikan pojjaat ovat kokeneet tämän saman niin monta kertaa että eiköhän ne tiedä mistä puhuvat.
Testasin sitä vähemmän virtaa kuluttavaa tuuletinta siten että iskin sen suoraan akun napoihin kiinni. Samalla kone käyntiin ja molemmat xenonit päälle. Eipä riittänyt latausvirta edes tuon vähemmän virtaa vievän tuulettimen pärähtäessä pyörimään. Tuulettimen vaihtaminen näyttäisi olevan sen verta työläs homma, etten ryhtynyt vaihtamaan tuuletinta, koska vanha toimii moitteetta ja uuden avulla ei ongelma katoaisi kuitenkaan.
Ratkaisuja on enää tasan kaksi kappalta:
1. ostaa se noin 100e maksava huippulaadukas regulaattori, joka osaa puskea kunnolla voltteja.
2. napata toinen xenon pois käytöstä.
En viitsi sijoittaa regulaattoriin 100 euroa, koska se ei skootterin arvoa nosta yhtään ja toisaalta yhdestä xenonpolttimostakin lähtee valoa kiitettävästi. Jotenka päädyin testaamaan asiaa. Etukatetta purkamatta pääsi alakautta kurottelemalla sopivasti ballastille menevälle virtajohdolle ja sen liittimelle käsiksi. Nyppäsin toisen ballastin pois käytöstä ja eikun mittaamaan yleismittarilla että miten vaikutus latausvirtaan.
Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä ja yksi xenon valo päällä + jäähdyttimen tuuletin päällä = 13.33v.
Ja kun antoi kierroksia sinne 4000rpm tienoille, niin latausvirta oli 14.70v.
VOITTO!!! Ei minkään sortin ongelmia latauksen kanssa missään tilanteessa.
Olisi pitänyt vaan heti uskoa ameriikan poikia ja vetää toinen xenoni katkaisijan taakse.
Nyt mietinkin että:
A) jätänkö tuon toisen xenonin vaan paikoilleen. Kulkee varapolttimona mukana ja tarvittaessa on helppo nopeasti kytkeä käyttöön.
B) kytkenkö ohjaustankoon jonkun ylimääräisen katkaisijan toista xenonia varten.
C) vai vedänkö releellä johdotukset sille siten, että toinenkin xenoni syttyy kun laittaa pitkät päälle.
Toistaiseksi päädyin ratkaisu A:han ja suuntasin valokuviot paremmin. Pistin teipinpalat ballastin johtojen liittimen suojaksi, ettei niihin roisku märkää vaikka edessä ajavalta autolta jos vettä tirauttaa. Nyt ei jaksa jatkuvasti purkaa katteita pois ja säätää. Jos nyt vain ajelisi kun lomatkin alkaa ja kaunista keliä luvataan :) Syksyn hämärtyessä voisi miettiä sitten josko sitä lisävaloa eri kytkennällä kaipaisi lisää. Vaikka tuskin, kun ajoni on 100% katuvalaistuilla teillä ja pääosin vielä taajama-alueella. Ja kun yksi xenon-lamppu tosiaan valaisee ihan kivasti.
Mutta sen verran tilanne muuttui, että nyt voi jopa miettiä varashälyttimen ja lämpökahvojenkin asentamista :) Sekä navigaattorin laturikaan tuskin vaikuttaa lataukseen tässä vaiheessa.
Lämpökahvat vaativat sen etupään purkamisen kuitenkin. Lämpökahvoja kun ei kesällä tarvitse, niin tekee syksyllä sitten lämpökahvat ja xenonin johdotuksen uudelleen samalla kertaa. Varashälyttimen saa jemmattua sopivaan paikkaan paljon helpommalla ja vähemmällä purkamisella. Täytynee katsoa joskos siitä tekisi oman aiheen.
Ainut harmituksen aihe tässä nyt on se, että ostin turhaan sen low amp tuulettimen. No onpahan varaosana hyllyssä jos toinen hajoaa. Sen toisen tilaamani regulaattorin vaihto ei ollut turha. Jos en olisi sitä vaihtanut sekä sekä samalla kytkenyt ylimääräistä latausjohtoa regulta akulle, tyhjäkäynnillä latausvirta olisi yhden xenonin ja tuulettimen ollessa käytössä jossain 12.5-12.8 voltin tietämissä. Tai voi olla että se vanhakin regulaattori olisi riittänyt. Tyhjäkäynnillä voisi olla niillä rajoilla, mutta enemmän sitä ajellaan kuin ollaan tyhjäkäynnillä. Niin tuskin olisi ongelmaksi muodostunut. Onpahan vanha regu varalla myös hyllyssä.
Nyt on hyvä fiilis ja kesä saa alkaa :)
21km lenkin jälkeen ajo pihaan ja skootterin jäähtyminen 15min verran. Mittaus uudelleen ja akku näytti 12.56 volttia. Toisin sanoen lähdeppä heittämään joku 100-200km lenkki ja pysähdyt jäätelölle, niin ehkä et saa skootteria enää käyntiin akun ollessa sopivasti tyhjempi.
Pakko se on vihdoin myöntää, että radikaaleja muutoksia on tehtävä. Ameriikan pojjaat ovat kokeneet tämän saman niin monta kertaa että eiköhän ne tiedä mistä puhuvat.
Testasin sitä vähemmän virtaa kuluttavaa tuuletinta siten että iskin sen suoraan akun napoihin kiinni. Samalla kone käyntiin ja molemmat xenonit päälle. Eipä riittänyt latausvirta edes tuon vähemmän virtaa vievän tuulettimen pärähtäessä pyörimään. Tuulettimen vaihtaminen näyttäisi olevan sen verta työläs homma, etten ryhtynyt vaihtamaan tuuletinta, koska vanha toimii moitteetta ja uuden avulla ei ongelma katoaisi kuitenkaan.
Ratkaisuja on enää tasan kaksi kappalta:
1. ostaa se noin 100e maksava huippulaadukas regulaattori, joka osaa puskea kunnolla voltteja.
2. napata toinen xenon pois käytöstä.
En viitsi sijoittaa regulaattoriin 100 euroa, koska se ei skootterin arvoa nosta yhtään ja toisaalta yhdestä xenonpolttimostakin lähtee valoa kiitettävästi. Jotenka päädyin testaamaan asiaa. Etukatetta purkamatta pääsi alakautta kurottelemalla sopivasti ballastille menevälle virtajohdolle ja sen liittimelle käsiksi. Nyppäsin toisen ballastin pois käytöstä ja eikun mittaamaan yleismittarilla että miten vaikutus latausvirtaan.
Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä ja yksi xenon valo päällä + jäähdyttimen tuuletin päällä = 13.33v.
Ja kun antoi kierroksia sinne 4000rpm tienoille, niin latausvirta oli 14.70v.
VOITTO!!! Ei minkään sortin ongelmia latauksen kanssa missään tilanteessa.
Olisi pitänyt vaan heti uskoa ameriikan poikia ja vetää toinen xenoni katkaisijan taakse.
Nyt mietinkin että:
A) jätänkö tuon toisen xenonin vaan paikoilleen. Kulkee varapolttimona mukana ja tarvittaessa on helppo nopeasti kytkeä käyttöön.
B) kytkenkö ohjaustankoon jonkun ylimääräisen katkaisijan toista xenonia varten.
C) vai vedänkö releellä johdotukset sille siten, että toinenkin xenoni syttyy kun laittaa pitkät päälle.
Toistaiseksi päädyin ratkaisu A:han ja suuntasin valokuviot paremmin. Pistin teipinpalat ballastin johtojen liittimen suojaksi, ettei niihin roisku märkää vaikka edessä ajavalta autolta jos vettä tirauttaa. Nyt ei jaksa jatkuvasti purkaa katteita pois ja säätää. Jos nyt vain ajelisi kun lomatkin alkaa ja kaunista keliä luvataan :) Syksyn hämärtyessä voisi miettiä sitten josko sitä lisävaloa eri kytkennällä kaipaisi lisää. Vaikka tuskin, kun ajoni on 100% katuvalaistuilla teillä ja pääosin vielä taajama-alueella. Ja kun yksi xenon-lamppu tosiaan valaisee ihan kivasti.
Mutta sen verran tilanne muuttui, että nyt voi jopa miettiä varashälyttimen ja lämpökahvojenkin asentamista :) Sekä navigaattorin laturikaan tuskin vaikuttaa lataukseen tässä vaiheessa.
Lämpökahvat vaativat sen etupään purkamisen kuitenkin. Lämpökahvoja kun ei kesällä tarvitse, niin tekee syksyllä sitten lämpökahvat ja xenonin johdotuksen uudelleen samalla kertaa. Varashälyttimen saa jemmattua sopivaan paikkaan paljon helpommalla ja vähemmällä purkamisella. Täytynee katsoa joskos siitä tekisi oman aiheen.
Ainut harmituksen aihe tässä nyt on se, että ostin turhaan sen low amp tuulettimen. No onpahan varaosana hyllyssä jos toinen hajoaa. Sen toisen tilaamani regulaattorin vaihto ei ollut turha. Jos en olisi sitä vaihtanut sekä sekä samalla kytkenyt ylimääräistä latausjohtoa regulta akulle, tyhjäkäynnillä latausvirta olisi yhden xenonin ja tuulettimen ollessa käytössä jossain 12.5-12.8 voltin tietämissä. Tai voi olla että se vanhakin regulaattori olisi riittänyt. Tyhjäkäynnillä voisi olla niillä rajoilla, mutta enemmän sitä ajellaan kuin ollaan tyhjäkäynnillä. Niin tuskin olisi ongelmaksi muodostunut. Onpahan vanha regu varalla myös hyllyssä.
Nyt on hyvä fiilis ja kesä saa alkaa :)
jalat123@gmail.com
perjantai 24. kesäkuuta 2011
Latausongelman kimppuun
Xenonien asennuksen jälkeen ongelmaksi muodostui se, että kun xenonit on päällä sekä jossain vaiheessa syylärin tuuletin pörähtää pyörimään, niin siinä vaiheessa latausvirta on liian pieni kattaakseen kaiken sen hetkisen sähkönkulutuksen. Tämän kimppuun käydään nyt.
Skootterin moottori on Hondan lisenssillä tehty kloonimoottori. Ja ettei tarttisi vanhan regulaattorin liittimiä ryhtyä pätkimään ja arpomaan että mikä menee mihinkin, niin päätin etsiä Hondiin sopivia regulaattoreita. Löytyikin sopiva Honda CH125 CH250 yhteensopiva regulaattori, jossa on identtiset liittimet oman skootterini regulaattorin liittimien kanssa.
Samalla kun tuli riisuttua skootteria katteistaan, otin yleismittarin ja ryhdyin mittailemaan.
Syylärin tuuletin
Alkuperäinen syylärin tuuletin käytti käynnistyessään 3.71 ampeeria.
Uusi Silicone itake systemsistä tilattu tuuletin käytti 2.33 ampeeria.
Siinä on 1.38 ampeerin ero (prosenteissa 37%).
Vielä en silti asennellut uutta tuuletinta paikalleen.
Staattori
Testasin samalla staattorin kunnon. Sanotaan että saattorilta pitää jokaisesta kolmesta keltaisesta johdosta tulla vähintään 30-60 volttia, että se on toimiva. Mittaus pitää tehdä yleismittarin vaihtojännite puolella. Eli ACv asento yleismittariin ja sen jälkeen käydään yleismittarin piikeillä vuorotellen testaamassa kaikki kolme johtoa pareittain. Jos kuvitellaan että kolme johtoa nimetään A, B ja C johdoiksi, niin mittaus tehdään niin että:
- yleismittarin punainen piikki A-johtoon ja musta piikki B-johtoon -> 30-60v
- yleismittarin punainen piikki A-johtoon ja musta piikki C-johtoon -> 30-60v
- yleismittarin punainen piikki B-johtoon ja musta piikki C-johtoon -> 30-60v
Näin on kaikki kolme johtoa pareittain testattu ja jos jostakin tulee alle 30v vaikka antaisi kierroksia koneelle, niin staattori on sökönä. Itselläni tyhjäkäynnillä antoi jokaisessa mittauksessa noin 36v ja kun hiemankin antoi kierroksia niin voltit nousi helposti 60-70v tienoille.
Staattori on siis ehjä.
Regulaattori (vanha ja uusi)
Mittailin myös regulaattorien tuottamia voltteja moottorin käydessä ja xenon valojen ollessa päällä.
Kiinan regulaattori 14.10v tyhjäkäynnillä ja 14.13v kun kierroksia 4000rpm.
Uusi regulaattori 14.52v tyhjäkäynnillä ja 14.30v kun kierroksia 4000rpm.
Uusi regulaattori siis antaa enemmän voltteja ja on parempi. Joten jätin uuden regulaattorin skootteriin.
Regulaattorilta (kuvassa nimellä manostat) menee punainen johto suoraan akun plusnavalle (pääsulakkeen läpi).
Jonway 250cc skootterin sähkökaavio.
Regulaattoriin menee siis staattorilta kolme keltaista johtoa, joissa tulee vaihtojännitettä paljon voltteja. Regulaattori muuntaa ne 12v järjestelmälle sopivaksi tasajännitteeksi. Regulaattorin punainen johto antaa akulle latausjännitteen. Sitten mittaamaan regulaattorin liittimen kohdasta punaiselta johdolta paljonko tasajännitevoltteja se antaa siitä ulos. Yleismittarin miinuspiikki akun miinukselle ja punainen piikki siihen regulaattorin punaiseen johtoon.
Skootterin käydessä tyhjäkäyntiä ja xenonit päällä punaisesta johdosta mitattuna näytti antavan latausjännitteeksi 14.72v ja kun kierroksia antoi 4000rpm, niin latausjännite näytti siitä 14.59v.
Eli ero akun navoista mitattuun oli 0.2v - 0.3v enemmän. Tästä voidaan päätellä että alkuperäisissä johdotuksissa akulle mennessä on jossain häviötä. Joko joku liitin on huonosti tai sitten johdot on niin ohkaset että tulee häviötä. Testasin yleismittarin jatkuvuus-kohdallakin että tuo regulaattorin punainen johto tosiaan menee suoraan akun plus napaan. Yleismittari kertoi tämän piippauksella. Ja sähkökaaviostakin sen näki. Kunhan piti tarkistaa. Siispä päätin vetää yhden ylimääräisen paksumman johdon regulaattorin punaiselta johdolta akulle. Kunnon liittimet ja tinaukset, ettei tähänkin tule häviötä. Sekä 10 ampeerin sulake vielä siihen väliin. Ja näin sain tuon 0.2-0.3v lisää latausvirtaa akulle.
Hyöty tähän astisista muutoksista
Tyhjäkäynnin latausjännite
14.10v -> nousi 14.72 volttiin.
4000rpm kierroksilla latausjännite 14.13v -> nousi 14.59 volttiin.
Silti tuo ei riitä vielä. Siinä vaiheessa kun xenonit on päällä ja syylärin tuuletin pärähtää pyörimään, niin latausjännite on edelleen liian pieni.
Vanhalla regulaattorilla + xenonit päällä + tuuletin päällä: latausjännite 12.28v.
Uudella regulaattorilla + extra latausjohto akulle + xenonit päällä + tuuletin päällä: latausjännite 12.46v.
Pitäisi päästä mielellään yli 13.2 volttiin, mutta 12.8 volttiakin riittänee.
Lopputulos:
Täytyy jokupäivä jaksaa ottaa pohjapanssari auki ja vaihtaa se vanha tuuletin tähän uuteen malliin. Sillä säästää sen 1.38 amppeeria. Se saattaa riittää ja päästään tavoitteeseen. Mikäli sekään ei riitä, niin sitten asennetaan kojetauluun yksi ylimääräinen nappi ja laitetaan toinen xenonballasti sen taakse. Eli yksi xenon pelkästään päiväkäytössä ja ilta viileällä ja hämärällä kun tuuletinkaan ei huuda niin paljon, voi käyttää molempia xenoneita. Tämä ratkaisu on jenkkilässä enemmän käytössä. Tosin tuossa tilanteessa olisi voinut käyttää hyvin vanhaa johdotusta, alkuperäistä lasisulaketta sekä vanhaa regulaattoriakin. Varmaan olisi niissä potku riittänyt. Tavoite kuitenkin on saada pidettyä molemmat xenon-valot toiminnassa jatkuvasti.
Mikäli olisi tämä skootteri sattunut olemaan Yamaha/Linhai moottorilla, niin ei olisi minkään sortin latausongelmia vaikka olisi xenonit, lämpökahvat ja vaikka navigaattori samaan aikaan kiinni ja päällä.
Mutta hyvä tästä vielä tulee. Ollaan jo pitkällä. Uskoisin että tuulettimen vaihto riittää :) Hyvällä tuurilla niinkin paljon että voi vielä kytkeä lisäksi hälyttimen tai lämpökahvatkin ;) Siinä vaiheessa alkaisi olemaan todella tyytyväinen oman kätensä jälkeen :)
Skootterin moottori on Hondan lisenssillä tehty kloonimoottori. Ja ettei tarttisi vanhan regulaattorin liittimiä ryhtyä pätkimään ja arpomaan että mikä menee mihinkin, niin päätin etsiä Hondiin sopivia regulaattoreita. Löytyikin sopiva Honda CH125 CH250 yhteensopiva regulaattori, jossa on identtiset liittimet oman skootterini regulaattorin liittimien kanssa.
Ylempi on uusi regulaattori ja alempi on alkuperäinen kiinan-regulaattori. Kiinan-regulaattori näyttää jämäkältä ja on hurjasti isompi. Siinä on jopa molemmin puolin jäähdytysrivasto, kun uudessa on voin toisella puolella. Voisikin kuvitella että kiinan regu on paljon parempi ja painavampikin. Vaan näin ei ollut. Kun irroitin tuon kiinan regulaattorin, niin yllätuin kuinka kevyt se oli. Metalli on varmasti jotain huokoista ylijäämä patarautaa, joka on sulatettu siitä mitä nyt on sattunut metallina lähimaastosta löytymään. Lämmönjohtokykyä tuskin löytyy ja regulaattoreissa voi tulla jännitteen pienenemistä lämmetessään.
Alkuperäisessä regulaattorissa oli tällaiset merkinnät.
Uudessa regulaattorissa luki näin.
Tuli samalla otettua CDI-boxin teksteistä kuva.
Samalla kun tuli riisuttua skootteria katteistaan, otin yleismittarin ja ryhdyin mittailemaan.
Syylärin tuuletin
Alkuperäinen syylärin tuuletin käytti käynnistyessään 3.71 ampeeria.
Uusi Silicone itake systemsistä tilattu tuuletin käytti 2.33 ampeeria.
Siinä on 1.38 ampeerin ero (prosenteissa 37%).
Vielä en silti asennellut uutta tuuletinta paikalleen.
Staattori
Testasin samalla staattorin kunnon. Sanotaan että saattorilta pitää jokaisesta kolmesta keltaisesta johdosta tulla vähintään 30-60 volttia, että se on toimiva. Mittaus pitää tehdä yleismittarin vaihtojännite puolella. Eli ACv asento yleismittariin ja sen jälkeen käydään yleismittarin piikeillä vuorotellen testaamassa kaikki kolme johtoa pareittain. Jos kuvitellaan että kolme johtoa nimetään A, B ja C johdoiksi, niin mittaus tehdään niin että:
- yleismittarin punainen piikki A-johtoon ja musta piikki B-johtoon -> 30-60v
- yleismittarin punainen piikki A-johtoon ja musta piikki C-johtoon -> 30-60v
- yleismittarin punainen piikki B-johtoon ja musta piikki C-johtoon -> 30-60v
Näin on kaikki kolme johtoa pareittain testattu ja jos jostakin tulee alle 30v vaikka antaisi kierroksia koneelle, niin staattori on sökönä. Itselläni tyhjäkäynnillä antoi jokaisessa mittauksessa noin 36v ja kun hiemankin antoi kierroksia niin voltit nousi helposti 60-70v tienoille.
Staattori on siis ehjä.
Regulaattori (vanha ja uusi)
Mittailin myös regulaattorien tuottamia voltteja moottorin käydessä ja xenon valojen ollessa päällä.
Kiinan regulaattori 14.10v tyhjäkäynnillä ja 14.13v kun kierroksia 4000rpm.
Uusi regulaattori 14.52v tyhjäkäynnillä ja 14.30v kun kierroksia 4000rpm.
Uusi regulaattori siis antaa enemmän voltteja ja on parempi. Joten jätin uuden regulaattorin skootteriin.
Regulaattorilta (kuvassa nimellä manostat) menee punainen johto suoraan akun plusnavalle (pääsulakkeen läpi).
Jonway 250cc skootterin sähkökaavio.
Klikkaamalla isoksi
Regulaattoriin menee siis staattorilta kolme keltaista johtoa, joissa tulee vaihtojännitettä paljon voltteja. Regulaattori muuntaa ne 12v järjestelmälle sopivaksi tasajännitteeksi. Regulaattorin punainen johto antaa akulle latausjännitteen. Sitten mittaamaan regulaattorin liittimen kohdasta punaiselta johdolta paljonko tasajännitevoltteja se antaa siitä ulos. Yleismittarin miinuspiikki akun miinukselle ja punainen piikki siihen regulaattorin punaiseen johtoon.
Skootterin käydessä tyhjäkäyntiä ja xenonit päällä punaisesta johdosta mitattuna näytti antavan latausjännitteeksi 14.72v ja kun kierroksia antoi 4000rpm, niin latausjännite näytti siitä 14.59v.
Eli ero akun navoista mitattuun oli 0.2v - 0.3v enemmän. Tästä voidaan päätellä että alkuperäisissä johdotuksissa akulle mennessä on jossain häviötä. Joko joku liitin on huonosti tai sitten johdot on niin ohkaset että tulee häviötä. Testasin yleismittarin jatkuvuus-kohdallakin että tuo regulaattorin punainen johto tosiaan menee suoraan akun plus napaan. Yleismittari kertoi tämän piippauksella. Ja sähkökaaviostakin sen näki. Kunhan piti tarkistaa. Siispä päätin vetää yhden ylimääräisen paksumman johdon regulaattorin punaiselta johdolta akulle. Kunnon liittimet ja tinaukset, ettei tähänkin tule häviötä. Sekä 10 ampeerin sulake vielä siihen väliin. Ja näin sain tuon 0.2-0.3v lisää latausvirtaa akulle.
Liitos regulaattorin liittimen punaiselta johdolta haaroitettuna.
Tinaus kunnolla ja kutistesukkaa päälle, niin on kunnon häviötön liitos. Ja johto takaisin liittimeen.
Hyöty tähän astisista muutoksista
Tyhjäkäynnin latausjännite
14.10v -> nousi 14.72 volttiin.
4000rpm kierroksilla latausjännite 14.13v -> nousi 14.59 volttiin.
Silti tuo ei riitä vielä. Siinä vaiheessa kun xenonit on päällä ja syylärin tuuletin pärähtää pyörimään, niin latausjännite on edelleen liian pieni.
Vanhalla regulaattorilla + xenonit päällä + tuuletin päällä: latausjännite 12.28v.
Uudella regulaattorilla + extra latausjohto akulle + xenonit päällä + tuuletin päällä: latausjännite 12.46v.
Pitäisi päästä mielellään yli 13.2 volttiin, mutta 12.8 volttiakin riittänee.
Lopputulos:
Täytyy jokupäivä jaksaa ottaa pohjapanssari auki ja vaihtaa se vanha tuuletin tähän uuteen malliin. Sillä säästää sen 1.38 amppeeria. Se saattaa riittää ja päästään tavoitteeseen. Mikäli sekään ei riitä, niin sitten asennetaan kojetauluun yksi ylimääräinen nappi ja laitetaan toinen xenonballasti sen taakse. Eli yksi xenon pelkästään päiväkäytössä ja ilta viileällä ja hämärällä kun tuuletinkaan ei huuda niin paljon, voi käyttää molempia xenoneita. Tämä ratkaisu on jenkkilässä enemmän käytössä. Tosin tuossa tilanteessa olisi voinut käyttää hyvin vanhaa johdotusta, alkuperäistä lasisulaketta sekä vanhaa regulaattoriakin. Varmaan olisi niissä potku riittänyt. Tavoite kuitenkin on saada pidettyä molemmat xenon-valot toiminnassa jatkuvasti.
Mikäli olisi tämä skootteri sattunut olemaan Yamaha/Linhai moottorilla, niin ei olisi minkään sortin latausongelmia vaikka olisi xenonit, lämpökahvat ja vaikka navigaattori samaan aikaan kiinni ja päällä.
Mutta hyvä tästä vielä tulee. Ollaan jo pitkällä. Uskoisin että tuulettimen vaihto riittää :) Hyvällä tuurilla niinkin paljon että voi vielä kytkeä lisäksi hälyttimen tai lämpökahvatkin ;) Siinä vaiheessa alkaisi olemaan todella tyytyväinen oman kätensä jälkeen :)
jalat123@gmail.com
torstai 23. kesäkuuta 2011
Matkaskootteriksi tuunaus
Jonway skootterin saa näköjään pienellä tuunauksella kunnon matkalehmäksi vaikka euroopan kiertämistä varten :) Melkoinen viritelmä tuo plexi ja katto :D
jalat123@gmail.com
tiistai 21. kesäkuuta 2011
Piaggio näyttää käyttävän samaa moottoria
Varaosien saanti senkun paranee. Piaggio Hexagon 250 näyttää olevan samalla moottorilla :)
Piaggio Hexagon 250 osia
Eli nyt saa varaosia Honda Helixin, Honda Reflexin, Piaggio Hexagonin ja cfmoto kiinalaisia osia etsimällä.
Piaggio Hexagon 250 osia
Eli nyt saa varaosia Honda Helixin, Honda Reflexin, Piaggio Hexagonin ja cfmoto kiinalaisia osia etsimällä.
jalat123@gmail.com
sunnuntai 19. kesäkuuta 2011
Led-vilkkujen ja led-vilkkureleen asentaminen
Jonwayssa itsessään oli aika huonot etuvilkut. Muutaman kerran tullut ihan parin viikon aikana, miten risteyksessä olet vilkku päällä ja autoilijat ovat ihan ihmeissään että mites minä nyt noin käännyn. Rupesin katselemaan että eihän se etuvilkku päivänvalolla näy juuri ollenkaan. Mitätön pieni oranssi tuikku. Takavaloissa on oranssimuovinen kupu, joten siellä voi olla vaikka minkälainen polttimo ja se heijastuu ulospäin kunnolla oranssisena. Eli takaa tulijat kyllä näkevät minne olen vilkuttamassa.
Siispä eteen tilalle kunnon isot led-vilkkuvalot niitä kirkkaampia smd-ledejä. Etuvilkkujen vaihtaminen on tässä mallissa astetta hankalampi juttu, joten päätin ensin testata vilkkupolttimot takapäässä. Takapään polttimot saa tosi helposti koitettua, kun avaa penkin ja sieltä pääseekin jo takavilkuille käsiksi.
Kaikki neljä led-polttimoa näyttivät toimivan. Mutta sitten päästiin siihen, että kun pelkästään toisen vilkkupolttimon vaihtoi lediksi, niin vilkku ryhtyi vilkkumaan hirveätä vauhtia. Yleinen ongelma kun vaihdetaan led-vilkut. Tämä johtuu siitä että vilkkurele on mallia, joka vaatii tietyn määrän watteja polttimoille, jotta se vilkkuu oikeaa tahtia. Ja led-polttimot ovat energiatehokkaita ja vievät huomattavasti vähemmän watteja, niin vilkkumisnopeus kasvaa reilusti. Jos molemmat vilkkupolttimot vaihtaisi ledeiksi, vilkkuminen olisi todella nopeata ja ärsyttävää. Joissain malleissa vilkkuvalo saattaa jäädä jopa kokonaan palamaan eikä vilku ollenkaan.
Tähän ratkaisuksi pitää vilkkurele vaihtaa elektroniseen vilkkureleeseen, joka ei ole vastuksesta riippuvainen. Näitä löytyy biltemasta, motonetista ja lähes kaikista hyvin varustelluista tarvikeliikkeistä.
Kuvassa näkyy oikealla alkuperäinen Jonwayn vilkkurele, josta napsaisin piuhat poikki ja liitin vasempaan elektroniseen vilkkureleeseen, joka toimii led-vilkkujen kanssa.
Johtojen kytkentä on helppoa. Tarvitset vain yleismittarin. Vilkkureleessä yleensä näkyy 3 nastaa ja niille selitys mihin tulee plussa ja mihin miinus. Kolmas nasta on taas ohjaus kojetaulun nuolivaloille, jotka kertovat kuskille jos vilkku on päällä. Riippuen skootterista ja skootterin sähkökytkennöistä, kolmatta nastaa ei välttämättä vilkkureleessä ole. Kuten esimekriksi kiinan moposkoottereissa. Jos vilkkureleellesi tulee 2 johtoa, ovat ne plus ja miinus. Tähän voi kytkeä kolminastaisen vilkkurelee, mutta jättää sen kolmannen nastan vain kytkemättä mihinkään.
Yleismittarin volttiosuudella voidaan koittaa releen johdon liittimen kohdista, että mihin tulee 12v jännite kun vilkku on päällä. Tämä liitetään releen + nastaan.
Sitten jää jäljelle 2 liittimen johtoa.
Yleismittarin jatkuvuustesterillä (se piippaava moodi, kun yleismittarin piikit osuvat toisiinsa) voidaan katsoa kumpi niistä releen liittimen johdoista on maajohto. Toinen mittarin piikki skootterin runkoon kiinni ja toisella kokeilee nämä kaksi viimeistä nastaa. Kolmashan oli se plussa. Se kummassa piippaa, on maajohto.
Ja kolmas onkin sitten se kojetaulun indikaattoreille mahdollisesti menevä johto.
Johdotusten liittäminen onnistuu puristusliittimillä ja suosittelen lisäksi vielä johdon päiden tinaamista liittimiin kiinni. Näin tulee hyvä ja pysyvä liitos, joka ei tärinöistä pikkuihiljaa aukea.
(tässä kuvassa testaus menossa ja liittimiä ei vielä tinattu johtoihin)
Testaus ja hienosti vanha hehkulamppu edessä vilkkui ja takana oleva led-vilkkukin vilkkui. Ja vilkkuivat vielä sopivaan tahtiin. Eli led-vilkkurele toiminee kuten pitääkin.
Sitten vaan uusi vilkkurele nätisti paikoileen etukatteen alle ja nippusiteellä kiinni, ettei se pääse heilumaan. Kannattaa testata toimivuus ennen kuin asentelee systeemit paikalleen. Säästyy uudelleen purkamiselta jos joku johto ei toimikaan.
Tämän jälkeen etuvilkkujen polttimoiden vaihtoon. En ottanut kuvaa, mutta etuvilkut tässä mallissa on kolmella ruuvilla sisäpuolelta kiinni ja sitten vasta irtoavat katteesta. Eturenkaan luota pääsee kädellä kurottelemaan, mutta isoa ruuvimeisseliä sinne ei saa. Lyhyellä ruuvimeisselillä ruuvit sai auki ja pääsi lampun vaihtamaan. Ei muutakun vilkku päälle ja testaamaan.
NOUUUUU!!! Ei toimi! Mitä hittoa... Testaus uudelleen hehkulampulla, ihan vaan jos johto on jossain irti. Ja hehkulamppu vilkkui.
Tuumaustauko ja pari ärräpäätä.
Ahaa! Heureka!
Ledithän ovat diodeja. Niissä kulkee virta vain yhteen suuntaan. Olisiko kiinanpoika tehtaalla vetässyt johdot liittimeen väärinpäin? Hehkulamppuhan palaa oli siinä plussa tai miinus kumminpäin vain kytketty, mutta ledissä pitää olla plussa ja miinus just oikeinpäin. Vilkun kannalta lähtevää johtoa seuraamaan ja sehän olikin vain noin 20-30cm pitkä johto, joka liittyi liittimellä skootterin johtosarjaan. Liittimeltä jo näki, että skootterin johtosarjan puoleiseen liittimeen tuli vihreä ja oranssi johto. Ja vilkkukannan johdon liittimessä vihreä ja oranssi oli kytketty juuri ristiin. Nätisti vilkkun johdon liittimestä johdot irti ja uudelleen ristiin aseteltuna.
Johto paikalleen ja testaus. TSADAA!!! Toimii!
Ero alkuperäiseen hehkulamppuiseen vilkkupolttimoon on huomattava. Nyt näkee vastaantulevatkin että minulla on vilkku päällä. Luo turvallisuutta tämäkin, kun ei tarvitse jäädä niin herkästi auton alle. Harmillista etten ottanut hehkulampun kanssa vilkkukuvaa ensin. Pystyisi näyttämään mikä ero oikeasti on. Polttimon vaihtaminen eteen oli sen verran mukava homma ruuveineen ja varomisineen, ettei muovi hajoa, että en sitä jälkeenpäin enää lähde kuvan vuoksi tekemään.
Ihan vain oman turvallisuutesi vuoksi suosittelen led-vilkkuja, mikäli skootterissasi on tällaiset kirkkaat vilkku-umpiot ja oranssi pieni lamppu siellä sisällä. Ero on huikea.
Siispä eteen tilalle kunnon isot led-vilkkuvalot niitä kirkkaampia smd-ledejä. Etuvilkkujen vaihtaminen on tässä mallissa astetta hankalampi juttu, joten päätin ensin testata vilkkupolttimot takapäässä. Takapään polttimot saa tosi helposti koitettua, kun avaa penkin ja sieltä pääseekin jo takavilkuille käsiksi.
Kaikki neljä led-polttimoa näyttivät toimivan. Mutta sitten päästiin siihen, että kun pelkästään toisen vilkkupolttimon vaihtoi lediksi, niin vilkku ryhtyi vilkkumaan hirveätä vauhtia. Yleinen ongelma kun vaihdetaan led-vilkut. Tämä johtuu siitä että vilkkurele on mallia, joka vaatii tietyn määrän watteja polttimoille, jotta se vilkkuu oikeaa tahtia. Ja led-polttimot ovat energiatehokkaita ja vievät huomattavasti vähemmän watteja, niin vilkkumisnopeus kasvaa reilusti. Jos molemmat vilkkupolttimot vaihtaisi ledeiksi, vilkkuminen olisi todella nopeata ja ärsyttävää. Joissain malleissa vilkkuvalo saattaa jäädä jopa kokonaan palamaan eikä vilku ollenkaan.
Tähän ratkaisuksi pitää vilkkurele vaihtaa elektroniseen vilkkureleeseen, joka ei ole vastuksesta riippuvainen. Näitä löytyy biltemasta, motonetista ja lähes kaikista hyvin varustelluista tarvikeliikkeistä.
Kuvassa näkyy oikealla alkuperäinen Jonwayn vilkkurele, josta napsaisin piuhat poikki ja liitin vasempaan elektroniseen vilkkureleeseen, joka toimii led-vilkkujen kanssa.
Johtojen kytkentä on helppoa. Tarvitset vain yleismittarin. Vilkkureleessä yleensä näkyy 3 nastaa ja niille selitys mihin tulee plussa ja mihin miinus. Kolmas nasta on taas ohjaus kojetaulun nuolivaloille, jotka kertovat kuskille jos vilkku on päällä. Riippuen skootterista ja skootterin sähkökytkennöistä, kolmatta nastaa ei välttämättä vilkkureleessä ole. Kuten esimekriksi kiinan moposkoottereissa. Jos vilkkureleellesi tulee 2 johtoa, ovat ne plus ja miinus. Tähän voi kytkeä kolminastaisen vilkkurelee, mutta jättää sen kolmannen nastan vain kytkemättä mihinkään.
Yleismittarin volttiosuudella voidaan koittaa releen johdon liittimen kohdista, että mihin tulee 12v jännite kun vilkku on päällä. Tämä liitetään releen + nastaan.
Sitten jää jäljelle 2 liittimen johtoa.
Yleismittarin jatkuvuustesterillä (se piippaava moodi, kun yleismittarin piikit osuvat toisiinsa) voidaan katsoa kumpi niistä releen liittimen johdoista on maajohto. Toinen mittarin piikki skootterin runkoon kiinni ja toisella kokeilee nämä kaksi viimeistä nastaa. Kolmashan oli se plussa. Se kummassa piippaa, on maajohto.
Ja kolmas onkin sitten se kojetaulun indikaattoreille mahdollisesti menevä johto.
Johdotusten liittäminen onnistuu puristusliittimillä ja suosittelen lisäksi vielä johdon päiden tinaamista liittimiin kiinni. Näin tulee hyvä ja pysyvä liitos, joka ei tärinöistä pikkuihiljaa aukea.
(tässä kuvassa testaus menossa ja liittimiä ei vielä tinattu johtoihin)
Testaus ja hienosti vanha hehkulamppu edessä vilkkui ja takana oleva led-vilkkukin vilkkui. Ja vilkkuivat vielä sopivaan tahtiin. Eli led-vilkkurele toiminee kuten pitääkin.
Sitten vaan uusi vilkkurele nätisti paikoileen etukatteen alle ja nippusiteellä kiinni, ettei se pääse heilumaan. Kannattaa testata toimivuus ennen kuin asentelee systeemit paikalleen. Säästyy uudelleen purkamiselta jos joku johto ei toimikaan.
Tämän jälkeen etuvilkkujen polttimoiden vaihtoon. En ottanut kuvaa, mutta etuvilkut tässä mallissa on kolmella ruuvilla sisäpuolelta kiinni ja sitten vasta irtoavat katteesta. Eturenkaan luota pääsee kädellä kurottelemaan, mutta isoa ruuvimeisseliä sinne ei saa. Lyhyellä ruuvimeisselillä ruuvit sai auki ja pääsi lampun vaihtamaan. Ei muutakun vilkku päälle ja testaamaan.
NOUUUUU!!! Ei toimi! Mitä hittoa... Testaus uudelleen hehkulampulla, ihan vaan jos johto on jossain irti. Ja hehkulamppu vilkkui.
Tuumaustauko ja pari ärräpäätä.
Ahaa! Heureka!
Ledithän ovat diodeja. Niissä kulkee virta vain yhteen suuntaan. Olisiko kiinanpoika tehtaalla vetässyt johdot liittimeen väärinpäin? Hehkulamppuhan palaa oli siinä plussa tai miinus kumminpäin vain kytketty, mutta ledissä pitää olla plussa ja miinus just oikeinpäin. Vilkun kannalta lähtevää johtoa seuraamaan ja sehän olikin vain noin 20-30cm pitkä johto, joka liittyi liittimellä skootterin johtosarjaan. Liittimeltä jo näki, että skootterin johtosarjan puoleiseen liittimeen tuli vihreä ja oranssi johto. Ja vilkkukannan johdon liittimessä vihreä ja oranssi oli kytketty juuri ristiin. Nätisti vilkkun johdon liittimestä johdot irti ja uudelleen ristiin aseteltuna.
Johto paikalleen ja testaus. TSADAA!!! Toimii!
Ero alkuperäiseen hehkulamppuiseen vilkkupolttimoon on huomattava. Nyt näkee vastaantulevatkin että minulla on vilkku päällä. Luo turvallisuutta tämäkin, kun ei tarvitse jäädä niin herkästi auton alle. Harmillista etten ottanut hehkulampun kanssa vilkkukuvaa ensin. Pystyisi näyttämään mikä ero oikeasti on. Polttimon vaihtaminen eteen oli sen verran mukava homma ruuveineen ja varomisineen, ettei muovi hajoa, että en sitä jälkeenpäin enää lähde kuvan vuoksi tekemään.
Ihan vain oman turvallisuutesi vuoksi suosittelen led-vilkkuja, mikäli skootterissasi on tällaiset kirkkaat vilkku-umpiot ja oranssi pieni lamppu siellä sisällä. Ero on huikea.
jalat123@gmail.com
Vinkkejä
Skootterien muoviosat hajoilevat tosi herkästi. Ja etenkin sellaiset kohdat joihin ruuvataan ruuveja. Ruuvaat pikkuisenkin liian kireälle ruuvia, niin kuuluu KRITS! ja muovista on osa halki. Ja sitten kun irtoaa pala, niin siinäpä ei ruuvi enää pysy.
Etupäätä purettaessa ensikertaa, löysin pari tällaista haljennutta kohtaa. Liekö haljennut edellisellä omistajalla vai jo tehtaalla? Sain idean miten haljenneet ruuvinkohdat saa pysymään kuosissaan ilman että se pala irtoaa. Liimat sun muut saa unohtaa samantien. Taikasana: Nippuside :) Nippuside kireälle sen muoviosan ympärille ja se pitää sen kasassa vaikka ruuvi kiertyykin sinne sisälle. Nippuside joustaakin sopivasti ruuvin levittäessä muovia.
Mikäli kyse taas on reijästä jossain katteessa ja se on kunnolla jo haljennut, niin aina voi koittaa ruuvata siihen tilalle mollyankkurin. Eli tuollaisen ruuvin kannan, joka leviää sinne muovin taakse ja pysyy paikallaan. Toimii ruuvin vastakappaleena.
Toinen idea. Tuulilasi, vai miksi sitä kutsutaan, näissä maxiskoottereissa pitää usein pientä kitinää. Olet risteyksessä valoissa tai ajelet töyssyistä tietä tai mukulakivikatua. Niti-nati-niti-nati... korvia raastavaa.
Simppeli korjaus on ostaa kumista mattoa. Löytyy esim ihan biltemasta. Leikkaa siitä sopivat palat ja laittaa tuulilasin ja muovin jota vasten tuulilasi nojaa, väliin. Reikä ruuville ja kumi pysyy ajossakin paikallaan. Loppuu nitinät.
Etupäätä purettaessa ensikertaa, löysin pari tällaista haljennutta kohtaa. Liekö haljennut edellisellä omistajalla vai jo tehtaalla? Sain idean miten haljenneet ruuvinkohdat saa pysymään kuosissaan ilman että se pala irtoaa. Liimat sun muut saa unohtaa samantien. Taikasana: Nippuside :) Nippuside kireälle sen muoviosan ympärille ja se pitää sen kasassa vaikka ruuvi kiertyykin sinne sisälle. Nippuside joustaakin sopivasti ruuvin levittäessä muovia.
Mikäli kyse taas on reijästä jossain katteessa ja se on kunnolla jo haljennut, niin aina voi koittaa ruuvata siihen tilalle mollyankkurin. Eli tuollaisen ruuvin kannan, joka leviää sinne muovin taakse ja pysyy paikallaan. Toimii ruuvin vastakappaleena.
Toinen idea. Tuulilasi, vai miksi sitä kutsutaan, näissä maxiskoottereissa pitää usein pientä kitinää. Olet risteyksessä valoissa tai ajelet töyssyistä tietä tai mukulakivikatua. Niti-nati-niti-nati... korvia raastavaa.
Simppeli korjaus on ostaa kumista mattoa. Löytyy esim ihan biltemasta. Leikkaa siitä sopivat palat ja laittaa tuulilasin ja muovin jota vasten tuulilasi nojaa, väliin. Reikä ruuville ja kumi pysyy ajossakin paikallaan. Loppuu nitinät.
jalat123@gmail.com
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)