sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Moottorin soodapuhallus tekee upeaa jälkeä

On tuo soodapuhallin hieno keksintö. Tutulla on sellainen ja ostin säkin soodaa ja sitten puhalleltiin. Se on sopivan herkkä, jottei se syö metallia hajalle, kuten hiekka tai lasi. Mutta kuitenkin se ampuu kaiken lian ja osan pinttymästä pois. Myös vanhat maalit ja lakkakerrokset se hienosti irrottaa.

Mikäli Pirkanmaalla kaipaat osien soodapuhallusta, niin otappa yhteyttä minuun, niin voipi olla että tuttu puhaltelee sopivasta hinnasta osat puhtaaksi. Sähköpostiosoitteeni on jalat123@gmail.com

Sitten vähän ennen ja jälkeen kuvia.
















Erityisesti kannesta erottaa, miten puhtaaksi se lähti liasta.
Vielä kun kiillotan nuo venttiilikopat täysin kiiltäviksi, niin tulee hienot.





Tässä esimerkki millaiseksi kiillotin CX500 customin venttiilikopat ja starttimoottorin pari vuotta sitten. Voi olla että starttimoottorikin saa kiillotuksen.




Ja lopuksi noita kuvia etäämpää, 
jotta näkee miltä se näyttää sitten about pyörässä metrin parin päästä katsottuna.







Mikäli tosiaan alkoi kiinnostamaan oman lohkon tai kansien puhallutus, niin ota yhteyttä.

Mutta muista, että patina ei lähde soodalla pois. Lika ja maali ainoastaan. 
Patina kuuluu näihin pyöriin. Patinaa ei saa rahalla.



Ihmettelin, kun yhdessä venakopan pultissa oli isompi kanta. Ajattelin itsekseni, että onkohan siinä korkattu kierteet ja jouduttu laittamaan isommalla kierteellä oleva pultti tilalle.



No tässä puhalluksen tiimellyksessä sekin selvisi.
Mikäs se sieltä pakoaukosta kurkkaa :-)
35 vuoteen mahtuu monenlaista tekijää ja huoltajaa.
Näitä yllätyksiä löytyy aina joka pyörästä.
Täytynee hieman lyhentää tuota pulttia, jottei se vaikuta virtauksiin. 
Muuten siitä tuskin on haittaa. Tai sitten korjataan se helicoililla ja aidolla pultilla.



Seuraavaan kertaan...

Posti alkaa tuomaan tarvikkeita

Alkaa pikkuhiljaa posti tuomaan tarvikkeita.

Tiivistesarjaa, G47 staattori, jakoketju, öljypumpun ketju, o-renkaita jne jne.


Made in Japan tietenkin. Laatua kerralla, jotta tulee hyvä.




Uusi bensahana oli hieman erilainen alaosastaan. Myös mutteri oli jännä. Se ei pyörinyt tuossa hanassa ympäri ikuisesti, kuten vanhassa. Vaan mutterissa oli kahdet kierteet sisällä eri suuntiin puolivälistä mutterin sisäosaa. Toiseen kiertyy itse hana ja toiset kierteet menevät tankkiin. Jännä ratkaisu. Pääasia että toimii ja kyllä se hana siinä näytti pysyvän paikoillaan. Täytyy ajossa seurata, ettei löysty tärinästä. Kuitenkaan tuota ei saa niin kireälle, kuin alkuperäisen saa.


Vesipumpun tiiviste ei vuoda vielä, mutta tilasin silti uuden. Onneksi tiivisteen saa vaihdettua ilman moottori pudotusta Shepin metodilla. Täytyy katsoa vaihtaako heti vai myöhemmin. Selvinnee matkan varrella kun näkee vähän nykyisen tilaa. Ostin aikaisemmin toimivaksi todenneeni Honda CF250 skootterin vesipumpun tiivisteen. Halvin vaihtoehto ja ihan samaa tavaraa kuin muut.


Lämpökahvat saapuivat myös ja testasin irtoakulla, että hienosti lämpiävät. Mukava malli, kun on valmiiksi päädyistä avoimet. Saa helposti tangonpääpeilit tai tankopainot paikalleen.


Lähetti toi myös uudet renkaat.
Maxxis ProMaxx renkaat Gummistradalta ja kokonaishintaa tuli 129e rahteineen.
Hinnat nousseet pikkuisen. Mutta halpa settihän tuo silti oli.

Eturengas Maxxis M6102   100-90/19
Takarengas Maxxis M6103   110-90/18



Samalla Fixukselta tarttui uusia tubeless venttiileitä mukaan.


Emgon ilmansuodatin


Sekä tulevaan mittaristoon jännitteen alennin korvaamaan vanhan 
kuulemma hajonneen 7 voltin regulaattorin. Tällä pitäisi pystyä pudottamaan 12 volttia 7 volttiin. Ostin varuilta 2kpl, koska kiinan elektroniikasta ei koskaan tiedä onko ehjää vai ei.


Sitten ostin myös suomesta eräältä ihmiseltä ison setin CX osaa. Siinä tuli mukana ihan nätit pakoputket. Ainut että ovat hitsattuna kollektoriin ja joku on porannut pois huilut. Jätän jemmaan jos vaikka laittaisi nämä Motadin 2-1 putkiston sijasta.




Lisäksi tuli ylimääräistä takaiskari paria, etuiskariparia, kaasutinta, ilmanputsarikoteloa, takarautaa, venakoppia, kansia jne jne... Sellainen könttä kaikkea sekalaista, joista saan iloa itselleni.



Kytkinvaijeri pitäisi tilata uusi. Vaijerien voitelua suorittaessani huomasin tämän.


keskiviikko 9. syyskuuta 2015

CX500 Red rakentuu standardimalliseksi ja osia sen mukaan tilattu.

No niin alkaa hahmottumaan mitä CX:stä tulee.
Tästä tehdään toistaiseksi ainakin ihan standardin näköinen perus cx.

Jakoketju oli pitkällä kulunut, joten päätin että motti avataan ja vaihdellaan sinne sitten kerralla ne tarpeelliset osat. Eli Triple Bypass. Samalla muuta järkevää osaa vaihtoon. Tässä vähän listaa mitä uusitaan:

- etu ja takarenkaat
- satulaan uusi nahka
- ilmansuodatin
- staattori
- vesipumpun tiiviste
- jakoketju
- öljypumpun ketju
- iso nippu o-renkaita ja stefoja
- mittaristo alkuperäismallinen tulee Beniltä
- sytytyspuolat laitan varmuuden vuoksi uudet tecoparts malliset hyväksi havaitut.
- CDI-boksiksi menee luultavasti Akin FinnBoxG47
- stonga ehkä vaihtuu mustaan vähä leveämpään ja pullbackia lisää
- lämpökahvat uudet

(- etujarrupääsylinteri pitää vaihtaa, jos vanhaa ei saada käyttökuntoiseksi. Mitä toki ensin koitetaan)

Siinä alkaa aika lailla kaikki olemaan. Enää puuttuu takarauta pelkääjälle ja siihen sopivat vilkut. Sen jälkeen kevät saa koittaa ja ajaminen voi alkaa.

Mielenkiintoinen huomio oli, että aika vanhat kumit oli cx:ssä. Eli ajomäärät lienee olleet aika vähäisiä. Tähän ei voi varmuutta saada, koska mittaristo on väärä.
Etukumi oli 12 vuotta vanha, vuosimallia 2003 ja takakumi 21 vuotta vanha, vuosimallia 1994.
Jos takakumi on kerran 21 vuotta vanha, niin ei tällä ihan järjettömästi ole voitu ajaa. Takarenkaassa oli yksi syvä viiltokin, joten en näillä nyt lähde väkiseltää enää tänä syksynä ajelemaan.


 

Tuollainen vanha mittaristo löytyi Beniltä ja siinä oleva reikä pitää vaan tukkia. Tänä pitää laittaa uusi 7 voltin regulaattori ja ehkä tuohon reiän kohtaan voisi laittaa kellon tai vaikka gammatronix led-volttimittarin latauksen tasoa osoittamaan.



Samalla tuo tuulilasi/visiiri vaihtuu sirompaan malliin ja tarakka häipyy. Satula saa uuden ehjän nahkan ja jätetään luultavasti tuo strappi pois. Eipä tuota hihnaa tarvitse, ellei museoi. Tätä tuskin koskaan lähdetään museoimaan.


Pikainen pesu alumiinivanteiden pesuaineella, jossa on sopivasti syövyttäviä mömmöjä. Alkaa tulemaan nätin puhdasta. Ihan hyvä tästä vielä tulee. 


Voi olla että jarrunestesäiliö on jumissa. Jarru tahtoo jäädä pohjaan ja lukittaa.
Pitää avata se kokonaan ja katsoa että onko ihan sontanen. Edellisessä cx:ssä siellä oli noin lusikallinen silttiä tukkimassa. Mikäli saadaan tämä toimimaan, niin sitten takaisin käyttöön ja puhdistus sekä maalia vaan tuohon kahvan hapettuman tilalle.


Alkuperäismallisia pakoputkia hieman haaveilin, koska tykkään tuplaputkista. Mutta laskin, että jos kaiken alkukäyröistä, kollektorin kautta änkkäreille hakkii uusina. Mukaanlukien tiivisteet, o-renkaat ja klampit, niin se on äkkiä 350-400e. Mukana kuitenkin tuli Motadin 2-1 putki, joka hyvän pesun jälkeen vaikuttaa asialliselta putkelta, niin käytetään sitä. Motad on kuitenkin paras vastine alkuperäistuplaputkille. Ei tarvitse säätää kaasaria vakiosäädöistä mitenkään. Suoraan bolt on ja homma pelaa.


Osia odotellessa postissa saapuvaksi :)

keskiviikko 2. syyskuuta 2015

CX500 the Red - It's alive!!!

Kaasutin kiinni, bensaa valumaan ja ryyppy päälle ja starttia.
Ekalla starttasi ilman että tarvitsi koskea siihen carb tickleriin.
Kun CX:n kaasari on säädöissä, niin se kyllä starttaa aina nätisti.

En käyttänyt kauaa, koska coolant bottlessa ei näkynyt jäähynestettä yhtään.
Laitoin ensin noin puoli minuuttia minuutin käymistä. Sen jälkeen hetki taukoa ja video pyörimään ja tämä video on nyt sitten toisesta startista. Hienosti käy tasaisesti, eikä mitään sivuääniä.

Nyt voikin hyvillä mielin työntää sen talliin ja ruveta miettimään, että mitä tästä rakennetaan.
Cafe racer? Scrambler? Vakiomallinen? Koko pitkä talvi aikaa miettiä.


tiistai 1. syyskuuta 2015

CX500 the Red - kaasuttimen ultraäänipesu ja uusi akku

Hain Puuilosta uuden akun, koska pyörä tuli ostettua ilman akkua. Oikea akkutyyppi oli YB14L-A2 ja hintaa muodostui 32.90 euroa. Puuilo on osoittautunut akkujen kanssa halvimmaksi paikaksi hankkia perus akut. Itse piti hapottaa ja sen jälkeen jätin 30 minuutiksi rauhoittumaan. Jonka jälkeen koko yön yli lataus älylaturilla.


Elellinen omistaja mainitsi, että pyörän kaikki syttyosat on vaihdettu. Mietin että mitähän tarkoittaa kaikki, mutten huomannut kysyä kuitenkaan. Tankin poistettuani löytyi suht uuden näköiset sytytyspuolat. En tiedä yhtään mitkä puolat nämä ovat. Ei kuitenkaan CX500 pyörän alkuperäsmalliset. Kipinää ne antoivat, kun testasin tulppaa kantta vasten.



Sen kummemmin en löytänyt näistä puolista mitään tietoa netistä tällä numerosarjalla, muuta kuin joltain korealaiselta sivulta saman puolan kuvan ja kuvan vieressä tekstin "Made in Japan". 
Eli joku ihan laadukas puola kyseessä.


Samalla selvisi miksi Ignitech on asennettu. Staattorin mittaus osoitti, että perinteinen cx pyörien tyypivikahan tässäkin on. Staattorin high speed ja low speed source coilit ovat pilaantuneet ja arvot heittivät sallituista raja-arvoista.



Itselläni arvot olivat  

1/5 = 113 OK
2/5 = 95 OK
3/5 = 207 OK
4/5 = 112 OK
6/5 = 94 OK
7/5 = 204 OK
8/9 = 442 RIKKI
5/9 = 243 RIKKI


Koska jakoketku on finaalissa ja tulee vaihdettavaksi jokatapauksessa, niin täytyy siinä samalla miettiä, että asettaisiko samalla uuden G47 staattorin. Samalla saisi ignitechin korvata alkuperäisellä mukana tulleella cdi-boksilla, tai Akin FBG47 boksilla. Ignitech jäisi hyllyyn varaosiksi. Pitää harkita. Halvemmaksi toki tulisi ajella tällä staattorilla ja ignitechillä maailman tappiin asti.

Matka jatkuu kaasuttimen irroittamiseen ja jännittää mitä se on syönyt.
Ensimmäisen pohjakupin irroitettuani hämmästys oli suuri. 

Missä on sekundäärinen pääsuutin #112?

Se oli ilmeisesti tärinästä joskus irronnut ja pudonnut pois paikaltaan. 
Onneksi se löytyi tuolta kohokammion takaa.


Tosin vaikka se olisi paikallaan ollutkin, niin ei pyörä silti olisi startannut.
Sekundäärinen pääsuutin oli aivan täynnä muhjua. Kiteytynyttä vanhaa bensaa.
Samoin kun pääsi syvemmälle tonkimaan, niin toisen kaasuttimen pilot jet oli myös täysin tukossa. Ei valo paistanut läpi ollenkaan. Sitä sai uittaa ultraäänipesurissa jos joillakin aineilla. Lopulta virolaisella vodkalla kun tarpeeksi kauan ultrasi, niin rupesi valo pikkuhiljaa paistamaan läpi. Samalla vähän rassausta yhdellä johdon kuparisäikeellä. Auki se lopulta lähti.


Tässä hieman ultrapesurin vaikutusta. Lidlin halpapesuriin kuumaa vettä ja noin puoli teelusikallista fairyä sekaan. 4-6 minuuttia pärryytystä ja johan muhju lähtee irti. Ei montaa osaa tarvitse uimaan laittaa, kun kuuden minuutin jälkeen vesi on aivan mustaa ja vaihtokunnossa.


Puoliksi kastettu 


Puhdasta jälkeä tulee kun kastaa uimaan kaasaritkin vuoropuolin ja kääntelee vähän välillä.

Tässä kuvassa muuten näkyy ristipääruuvin pää tuossa alareunassa. 
Se on sen itse tehdyn carb ticklerin toienn pää. Se osuu kohoon, kun kaasarin ulkoa painaa sitä tickleriä. Antaen näin extra bensaa ryyppymäisesti.

Se vaan että täysin toimiva CX:n kaasari ei sellaisia kaipaa. Täytyy katsoa lähteekö ultrapesun jälkeen kaasutin pelaamaan ja jos lähtee, niin voisi joskus valaa umpeen kemiallisella metallilla tuon tickler kohdan. Tai sitten jätän sen siihen jos siitä ei ole haittaa mitenkään.




Jännä juttu oli, että tämä on nyt kuudes Honda CX500 minulla. Tämä oli ensimmäinen yksilö, jossa emulsion tube kaasuttimen sisältä oli poistettavissa ruuvimeisselillä, eikä pienen pienellä vastakierretapilla. Larry Cargillisin CX500 kaasutin raamatussa kerrotaan, että 1981 vuosimallissa kaasuttimiin tuli ruuvihahlo näihin emulsion tubeihin.


Ilmeisesti siis 35 vuotisen matkan aikana tämän cx:n kaasutin on vaihdettu kertaalleen ainakin.
Myös erikoista oli tuo tässä kuvassa näkyvä vasemmanpuoleinen muovuletkunpätkä joka on tulpattu. Liekö ollut alipaineletku alipainebensahanalle, jollaisia cx500 amerikan varianteissa oli tankissa. 
Eli veikkaisin tämän kaasuttimen tulleen jenkeistä joskus. Eipä se tuossa tulpattuna haittaa, kunhan tulppaus on tiivis.


Seuraavaksi saakin laittaa kaasuttimen takaisin paikoilleen ja testata hörähtääkö pyörä käyntiin.