perjantai 27. heinäkuuta 2012

Kaksi päivää takaiskuja. Hajoamista ja kolarointia.

Viimeisen kahden päivän aikana tuli ajettua noin 400km. Ja siihen mahtuu kaikenlaista. 

Ensimmäisenä päivänä kaverin kanssa 70km päässä kotoa keskellä ei mitään. Jossain Juupajoen peltomaisemissa pyörä yhtäkkiä rykäisee kaksi kertaa ja sammuu 100km/h vauhdista tien poskeen. Työnnän sitä siinä ensimmäiseen risteykseen, ettei autot aja päälleni, kun ryhdyn tutkimaan pyörää. Samalla kun työnnän pyörääni, ohi ajaa ystävällinen Harrikkamies. Pysähtyy ja kysyy tarvitsenko apua. Hänellä kuulemma on työkaluja mukana ja asuu muutenkin lähellä.

Todella mahtava huomata että tällaisia auttavaisia motoristeja yhä on. Olen kuullut tarinoita että motoristi auttaa aina toista. Mutta en uskonut että se nykypäivänä enää on totta. Ongelmakohta pyörästä löytyi aika äkkiä ja omilla työkaluilla pärjättiin. Mutta kiitokset silti Harrikka-miehelle. Ajatus ja henkinen tuki tuolla keskellä ei mitään on iso pelastus. Oli muuten miehellä komia ja nätissä kunnossa oleva harrikka. 26 vuotta sitten ostanut sen uutena ja omistanut siitä asti. Varmaan siksi olikin niin nätti, kun ei ole ollut useita omistajia, saati mitään kötöstelijöitä virittämässä omia virityksiä.

Onneksi CX on tullut enemmän kuin tutuksi ja tietää suurinpiirtein ulkoa, mikä johto menee mihinkin ja mitä varten. Kipinä CX:stä oli hukassa. Mukana onneksi on varatulpat ja vara puola sekä tulppa-avain. No tällä kertaa ongelma oli kuitenkin niinkin pieni, kuin että ignitech cdi-boksille menee virrat akulta releen kautta. Rele on ruuvattuna oikeanpuoleisen sivumuovin takana ilmanputsarikotelon kylkeen. Tärinä oli pudottanut releen sisukset kuorestaan irti ja se koko mötti oli sitten osunut runkoon ja hitsauttanut releen ihan keturalleen.

Pikaratkaisuna ignitechin plussajohto releestä irti ja ruuvasin sen suoraan akun plusnapaan, että siinä on kokoajan jatkuva virta, oli pyörä käynnissä tai ei. Pääsi ainakin ajamaan kotiin asti.

Kotona uusi rele kiinni ja tällä kertaa varmistettiin ettei sama käy uudelleen. Laitoin releen ympärille yhden nippusiteen siten, ettei sisuskalut mitenkään voi päästä putoamaan releen kuoresta irti. Kaikenlaista sitä...


No se toinen päivä... 
Tottijärven lenkki kaverin kanssa ja pysähdyttiin Kuljun Kartanon pihaan parkkiin ja mentiin kahveelle.
Rauhallinen kahvittelu kun loppui ja palattii pyörien luo, niin eikös hemmetti siellä mopoauto nojannut suoraan CX:n kylkeen. Siinä meinasi sydäntykytyksiä saada. 

Oli onnea matkassa tällä kertaa. Olin juuri kuskannut 20km kaverin vaimoa kyydissä ja kyytiläisen jalkatapit olivat jääneet auki. Mopoauto nojasi nätisti takapuskurilla jalkatappiin ja puskuri oli ihan lintassa ja halki. Puskuri osui pyörään vain tapin kohdalta ja ihan hipoen (pölyjä pyyhkien) pakoputkeen. Mitään sen kummempaa ei ollut. Pelkäsin jo että pyörä on kaatunut ja nostettu ylös. Mutta ei. Pyörä ei ollut hievahtanutkaan. Liekö sitten mopoauto valunut pyörään kiinni vai peruutettu. Vai onko kuski ollut kännissä ja säikähtänyt ja juossut karkuun.

Mopoautossa nimittäin oli ovet lukossa ja avaimet ratissa ja vaihde vapaalla vaikka parkkipaikka oli kalteva. No oli miten oli, pääasia ettei mitään tapahtunut. Odottelin siinä tovin, eikä ketään näkynyt, niin lähdin pois. Otin kuvat varuilta talteen. Kyseinen mopoautoilija voisi käydä muutenkin vähän lisäkursseja autokoulussa. Kyseisessä mopoautossa oli keula kolaroitu. Perä kolaroitu ja kuskin ovessakin 10cm halkeuma. Kaipaisi hieman lisäopetusta.

Selvittelin fonectan kautta mopoauton rekisteriin merkityn omistajan yhteystiedot ja laitoin aiheesta illalla kaksi tekstiviestiä. Ei vastausta. Tänään laitoin vielä sähköpostiin kuvat, mutta kyseinen henkilö on lomalla vielä parisen viikkoa paluumailin autoreplystä päätellen. No mielenkiinnolla jään odottamaan, otetaanko sieltä mitään yhteyttä koskaan. Vaikkei tästä jälkipuintia tule, niin olisi kohteliasta soittaa sieltä päin ja jutella asia auki ja kenties hieman pahoitella tapahtunutta. Itse en mitään sen erikoisempaa kaipaa, mutta haluan että nuorten vanhemmat näkevät kuvat ja hieman puhuttelevat että kuinka liikenteessä ja parkissa pitää toimia. Loppujen lopuksi se on kuitenkin aina niin että vanhemmat joutuvat nuorten kolareiden maksumiehiksi. Tällä kertaa pääsivät halvalla.





torstai 19. heinäkuuta 2012

Säksät kokoontui Mustalahdessa

Oli niin nätissä kunnossa noi pyörät, että piti ottaa kuva muistoksi. Ajan henkeen sävyillä.


Kahvatupit vaihtoon ja muuta juttua

No lopulta meni hermo noihin alkuperäisten näköisiin feikkikahvatuppeihin. Ne oli niin kumista materiaalia, että nuljuivat vaan ajossa ja kuluivat kovaa vauhtia. Hyvä grippi ei siinä, mutta ihan liian pehmoista kumia. Made in China vaihtui nyt Made in Japan laatuun. Tilalle tuli Beston retromalliset kavatupit. Voi veljet, että voi kumissa ja kumissa olla eroa. Huh huh! Bestonit vaikuttavat kimmoisalta, hieman pehmeältä ja ajan hammasta kestävät varmasti erilailla. Mukavalta tuntuu myös käsissä tuo tynnyrimäinen kuviointi. Ja vaikka tupet ovatkin paksut, niin hienosti kahvalämppärielementit nämäkin saivat kuumaksi.


 
Uusi ja vanha. Eron huomaa. 


Samalla kun tuli kahvojen kanssa kikkailtua, niin tuli tarkasteltua tuota jarrunestesäiliötä. Kuten valkoisen muoviosan ja mustan alumiiniosan liitoksessa huomaa, niin siitä kohtaa on maalia lähtenyt. Syynä tähän se että tämä osa pakkasella vuotaa jarrunestesäiliötä. Ei vuoda lämpimällä. Mutta viime talvena jouduin pakkasessa pikkuisen tätä säilyttelemään, niin siinä tuo tuli huomattua. Varmasti jossain vaiheessa ryhtyy vuotamaan lämpöisenäkin. Kuvasta ei erota, mutta samalla huomasin että tuo mäntä, johon jarrukahva painaa alkaa olemaan tiensä päässä. Siellä on joku tiivistekin ja se näyttäisi repaleiselta. Ties vaikka sieltäkin ryhtyisi jarrunestettä jossain välissä tuuppaamaan.


Eikä tuo säiliön muoviosakaan enää uudelta näytä :( Pientä halkeamaa koko säiliö täynnä. Klikkaa kuva suuremmaksi, niin huomaat. Kunnon puristuspaine ja muutaman vuoden lämpötilavaihtelut vielä, niin ties vaikka räjähtäisi kesken ajon käsiin koko säiliö. Pistää miettimään että kun ne teräspunosletkut odottaa vaihtamista hyllyssä, niin pitäisikö kylmästi vaihtaa tuo koko jarrukahva-asetelma vaihtaa kokonaan uuteen. Jarrujen kanssa ei kuitenkaan olisi hyvä leikkiä. Ne jos jonkun pitäisi olla viimisen päälle kunnossa. Ja kun museoon tätä en ikinä aio laittaa, niin se on ihan sama jos tuohon tilaa jonkun toisenlaisen jarrusetin.


Satulan nahka on muuten hyvässä kunnossa, mutta etuosassa on noin 5cm viilto. Syksyllä sen teippasin ja hyvin kesti tähän asti. Nyt oli aika uusia teippaukset :) Mustaa Gorilla-teippiä vaan kunnolla ja hyvä tulee. Tuota ei kannata lähteä enää nahkoittamaan uudelleen, koska alustapelti alkaa myös olemaan reunoilta nahkan alta läpiruosteessa. Rutina vaan käy kun sitä käsillä heiluttelee. Sitten kun tästä aika jättää, niin tilalle jotain cafe racer tyyppistä penkkiä ja pyörän madallus. Tai sitten David Silver Sparesilta kokonaan uusi penkki muovisella alusosalla 115€. Mutta vielä tällä menee hyvin kesän tai parikin.



No onko se nyt niin paha :D

Mutta tuota jarruhommaa pitää pohtia kyllä.

keskiviikko 4. heinäkuuta 2012

Reissaamisia

Kesän lämpimät koitti vihdoin ja aikaa iltaisin on töiden jälkeen löytynyt, niin on tullut tehtyä muutama pieni päiväreissu.

Ensin tuli käytyä 170km päivälenkki, joka kulminoitui Seitsemisen kansallispuiston läpiajoon. Jossain kohtaa huomasin, että asfaltti päättyy ja alkaa soratie. Google-auto on näppärä myös iPhonessa, kun voi tarkistaa että kuinka pitkälle sitä soratietä piisaa. No tällä kertaa säästin 40-50km koukkauksen ajamalla 10km soratietä. VIRHE!
CX ei tosiaankaan ole mikään sorateiden ruhtinas, vaan todellinen asfalttisoturi. Tiellä pysyminen mutkikkaalla, kuoppaisella ja 2m nousuja ja laskuja sisältävällä soratiellä oli yhtä tuskaa. Matkanopeus 30-50km/h koko tuon 10km pätkän. Yhden kerran mutkassa oli niin pyöreitä kiviä, että ei vaan voinut kääntää ja ei kaukana ollut ettei menty mutkasta pitkäksi, vaikka vauhtia ei juuri ollut. Onneksi ei tullut autojakaan vastaan, koska siinä mentiin jo vastapuolen kaistalle. Eikä muuten tullut yhtään autoa, mopoa saati eläintäkään vastaan koko 10km sorapätkällä tuolla hevonkuusessa.

Eli vastedes mieluusti vain asfalttiteitä pitkin.

Seitsemisten kansallispuiston harjulla.

Viljakkalan siltoja ihailemassa.


Toisena päivänä tuli lähdettyä oikein porukalla ajelemaan. Suunta kohti Sappeeta. Tampereelta Sappeelle ja takaisin noin 110km yhteensä. Mentiin harjun huipulle asti ja komiat oli maisemat. Tie olisi ollut varsin mukavaa mutkapätkää, mutta melkoisia routavaurioita oli matkalla harjulle.

Sappeen huipulla.


Mustalahden tiistai-iltojen motoristitapaamisissa näkee välillä jos jonkimoista pyörää. Eilen vastaan tuli yksi pikaisesti katsottuna priimakuntoinen sininen cx500. Harmi ettei hän ollut pysäyksissä. Olisi ollut hauska vaihtaa muutama sana.

Pysäyksissä satamassa oli yksi selvästi kesälomaa viettävän matkalaisen cx500. Tämänkään omistajaan en törmännyt. Harmillista. Tästä pyörästä olisi ollut hauska keskustella hieman enemmänkin. Pyörän varustuksiin kuului mm. onkivapa, aurinkolasiteline, juomateline, radio, lisävaloja sekä kynäteline. Mikähän malli lienee kyseessä, kun penkki oli selvästi matalampi ja takarengas oli sitä pienempää mallia, mikä löytyy custom cx500:sta? cx500 deluxe jota myytiin ainakin jenkkilässä sisältää nämä muutokset. Mutta deluxessa on myös kromatut venttiilikopat, joita tässä ei ollut. Ja deluxea ei kait euroopassa myytykään. Kilven perusteella (ei eu-logoa) voisi kuvitella että tämä pyörä on ollut Suomessa alusta lähtien rekisteröitynä.

Klikkaa kuvat suuremmaksi.




Mikäli cx500 harrastajia käy tiistaisin mustalahdessa, niin tulkaa nyt ihmeessä nyppäämään oranssin cx500 pyörän omistajaa hihasta. Mukavahan näistä olisi turista ja kuulla toisten kokemuksia.



tiistai 12. kesäkuuta 2012

Teräspunosletkut saksasta

Ebayn kautta tuli tilattua saksasta teräspunosletkut. Hintaa cx500 teräspunosletkuille kertyy suomeen lähetin tuomana kotiovelle toimitettuna noin 65e. Ei kovin paha hinta kolmesta letkusta, kun suomessa vastaavasta paketista maksaa helposti 120-150e. Kyseinen myyjä ei varsinaisesti normaalisti ilmoita että myisi suomeen, mutta kun kysyi englanniksi maililla, niin15e toimituskuluilla postitti suomeen. Näitä pitäisi jossain välissä ehtiä asentelemaan. Postitus kesti 12 päivää,  mutta pitäisi tulla nopeamminkin. Omani tracking koodin mukaan lähti saksasta ranskaan, josta palasi liki viikkoa myöhemmin saksaan, josta tanskan kautta suomeen. Eli tuli vähän ylimääräistä koukkausta.

Myyjä ebayssa on nimeltään Meyermelvin
http://myworld.ebay.de/meyermelvin/?_trksid=p4340.l2559

Valikoimaa riittää väreissä niin letkun kuin päidenkin osalta. Ja saa myös pinnoittamattomana.



Itse otin mustat pinnoitetut letkut.


Posti myös toi viimeinkin kadonneen tilalle uuden sivulogon :)

perjantai 8. kesäkuuta 2012

Iridium-tulpat ajon jälkeen

Iridium-tulpilla on nyt heitetty pieni lenkki. Jotenkin jäi sellainen mielikuva, että onkohan ne nyt niin hyvät mitä kehutaan. Starttasi nätisti ongelmitta ja kävi hienosti. Mutta jotenkin kuulosti erilaiselta kun ajoi. Tai sitten vain kriittisesti kuvittelen :) No on ne ainakin kuulemma pitkäikäiset.

Tulpat näytti tältä kun kurkkasin.

Oikeanpuoleinen Iridium-tulppa ajon jälkeen.

Vasemmanpuoleinen Iridium-tulppa ajon jälkeen.



Ei uskoisi, että nämä kahvatupit on laitettu syksyllä ja näillä on ajettu vain 1000km. Tilattu ulkomailta moottoripyöräliikkeestä, eikä ebaysta kiinasta. Melko pehmeää kumia tupet ovat, koska ovat kuluneet noin paljon niin lyhyessä ajassa. Käytännössä kuukaudessa melkein tuo kuluma tullut. Pitänee harkita Beston-kahvatuppia tilalle.


tiistai 5. kesäkuuta 2012

Uutta akkua ja Iridium tulpat

Viikon verran olin ajamatta säksällä ja tänään ajattelin heittää lenkin. Ajokamat päälle ja pyörän luokse. Käänsin virta-avainta ja ei mitään. Ei edes mittariston valot syttyneet. Kiroilua ja ihmettelyä. Yleismittari käteen ja tutkimaan. Akussa oli jotain 8 voltin verran jännitettä. Amppeerimittaus ei näyttänyt, ettäkö missään olisi virtavuotoja. Hmm... olisiko akku pilalla. Akku irti ja tutkailemaan.

Olinkin ihmetellyt kun pari kertaa kun olen pitänyt viikon ajopaussin, niin seuraavalla starttauksella tuntuu jotenkin heikosti pyörittävän starttia. Kuvittelin sen olevan starttimoottorin puhdistuksen paikka.

Akku on ollut mallia jossa plussa ja miinusnavat ovat väärinpäin. Joten akku on ollut pyörässä tällä tavalla väärinpäin. Ei tuo nyt niin ihmeelliseltä näin ole näyttänyt, kun on sivumuovin pyörästä irroitellut.


Vaan mitäpä löytyi, kun akun käänsi ympäri. Kaksi kennoa täysin tyhjänä vedestä. Tasan yhdessä kennossa tarpeeksi akkunestettä ja muut vajaita. Ei ihme jos akku ei oikein ole iskussa. Akun iästä ei ole tietoa, mutta edellisen omistajan kertomusten perusteella voi hyvinkin olla 7 vuotta vanha akku. Joten en lähtenyt tuota enää edes yrittämään kuntoon. Ruuveistakin näki että on avattu ja suljettu monta kertaa. Eli ikää varmasti on.

Uutta vaan tilalle. Mars Biltemaan hakemaan huoltovapaa akku. Ja nyt te kaikki joilla on jotain Biltemaa vastaan, niin suuta soukemmalle. Jokainen saa maksaa akustaan niin paljon kuin haluaa. Tällä pyörällä ei ajeta talvella ja näin ollen mitään erikoista akkua tähän ei tarvita. Bilteman akut on hyväksi havaittuja ja itselläkin ollut useassa ajokissa Bilteman akku ongelmitta. Ei ne niitä akkuja siellä takahuoneessa tee :D


Tuo vasemmanpuoleinen Biltema-akku joka oli pyörässä on 12Ah. Tämä uusi on muutaman millin korkeampi ja muutaman millin paksumpi. Leveys jotakuinkin sama. Mutta tässä on 14Ah ja tämä on huoltovapaa. Plus- ja miinusnavatkin ovat oikeinpäin johtoihin ajatellen.



Vanhassa akussa näytti olevan jäljellä 8.81 volttia vaikka pyörä oli pitkän ajon ja sen myötä latauksen jälkeen seisomassa pihassa noin viikon verran.


Ajattelin että laitan uuden akun laturiin ensin. Mutta se taisikin olla aika tuore tapaus, koska näytti heti 12.75 volttia. Ei muuta kuin suoraan pyörään vaan kiinni ja testaamaan.


Akku mahtui korkeyden ja leveyden osalta hienosti paikalleen. Mutta paksuus meinasi olla liikaa. Tuo rautalankalukitus akun ympärillä ei meinannut ylettyä ympäri asti, että sen saisi mutterilla kiristettyä. Melko kampeaminen ja rautalangan optimointi mahdollisimman suoraksi ja kulmat oikeisiin kohtiin, niin juuri ja juuri sai akun paikalleen. Eli älä osta isompaa akkua CX:ään :) Isompaa kuin 14Ah et tarvitse. Pienempikin riittäisi. Ja toisaalta fyysisesti pienempiä mutta isommalla amppeerituntimäärällä olevia akkujakin löytyy. Mutta kannattaako maksaa 100-200e, kun tällaisen uuden toimivan saa 46.90 eurolla.


Sitten testaus. Koskaan ei ole starttimoottori noin kaistapäisen nopeasti pyörittänyt aikaisemmin :-D
Hyvä ostos. Vielä päivämäärä akkuun ja kovaa ajoa.

Vaihdoin samalla hyllystä löytyvät NKG DR8EIX Iridium tulpat paikalleen ja edelliset toimivat tulpat jäivät pyörän kyytiin varatulpiksi. Komiasti starttaa ja hienosti pelaa. Piti samantien käydä heittämässä lenkki.

Seuraavana edessä lienee jarruremontti. Tilattiin kaverin kanssa saksasta teräspunos jarruletkut, jotka ehkä ensiviikolla saapuvat. Sekä hyllystä löytyy ennestään uudet jarrupalat eteen ja DOT4 jarrunestettä, jota jarrunestesäiliön korkkikin suosittelee. Ehkä niissä merkeissä ensikerralla.