tiistai 5. kesäkuuta 2012

Uutta akkua ja Iridium tulpat

Viikon verran olin ajamatta säksällä ja tänään ajattelin heittää lenkin. Ajokamat päälle ja pyörän luokse. Käänsin virta-avainta ja ei mitään. Ei edes mittariston valot syttyneet. Kiroilua ja ihmettelyä. Yleismittari käteen ja tutkimaan. Akussa oli jotain 8 voltin verran jännitettä. Amppeerimittaus ei näyttänyt, ettäkö missään olisi virtavuotoja. Hmm... olisiko akku pilalla. Akku irti ja tutkailemaan.

Olinkin ihmetellyt kun pari kertaa kun olen pitänyt viikon ajopaussin, niin seuraavalla starttauksella tuntuu jotenkin heikosti pyörittävän starttia. Kuvittelin sen olevan starttimoottorin puhdistuksen paikka.

Akku on ollut mallia jossa plussa ja miinusnavat ovat väärinpäin. Joten akku on ollut pyörässä tällä tavalla väärinpäin. Ei tuo nyt niin ihmeelliseltä näin ole näyttänyt, kun on sivumuovin pyörästä irroitellut.


Vaan mitäpä löytyi, kun akun käänsi ympäri. Kaksi kennoa täysin tyhjänä vedestä. Tasan yhdessä kennossa tarpeeksi akkunestettä ja muut vajaita. Ei ihme jos akku ei oikein ole iskussa. Akun iästä ei ole tietoa, mutta edellisen omistajan kertomusten perusteella voi hyvinkin olla 7 vuotta vanha akku. Joten en lähtenyt tuota enää edes yrittämään kuntoon. Ruuveistakin näki että on avattu ja suljettu monta kertaa. Eli ikää varmasti on.

Uutta vaan tilalle. Mars Biltemaan hakemaan huoltovapaa akku. Ja nyt te kaikki joilla on jotain Biltemaa vastaan, niin suuta soukemmalle. Jokainen saa maksaa akustaan niin paljon kuin haluaa. Tällä pyörällä ei ajeta talvella ja näin ollen mitään erikoista akkua tähän ei tarvita. Bilteman akut on hyväksi havaittuja ja itselläkin ollut useassa ajokissa Bilteman akku ongelmitta. Ei ne niitä akkuja siellä takahuoneessa tee :D


Tuo vasemmanpuoleinen Biltema-akku joka oli pyörässä on 12Ah. Tämä uusi on muutaman millin korkeampi ja muutaman millin paksumpi. Leveys jotakuinkin sama. Mutta tässä on 14Ah ja tämä on huoltovapaa. Plus- ja miinusnavatkin ovat oikeinpäin johtoihin ajatellen.



Vanhassa akussa näytti olevan jäljellä 8.81 volttia vaikka pyörä oli pitkän ajon ja sen myötä latauksen jälkeen seisomassa pihassa noin viikon verran.


Ajattelin että laitan uuden akun laturiin ensin. Mutta se taisikin olla aika tuore tapaus, koska näytti heti 12.75 volttia. Ei muuta kuin suoraan pyörään vaan kiinni ja testaamaan.


Akku mahtui korkeyden ja leveyden osalta hienosti paikalleen. Mutta paksuus meinasi olla liikaa. Tuo rautalankalukitus akun ympärillä ei meinannut ylettyä ympäri asti, että sen saisi mutterilla kiristettyä. Melko kampeaminen ja rautalangan optimointi mahdollisimman suoraksi ja kulmat oikeisiin kohtiin, niin juuri ja juuri sai akun paikalleen. Eli älä osta isompaa akkua CX:ään :) Isompaa kuin 14Ah et tarvitse. Pienempikin riittäisi. Ja toisaalta fyysisesti pienempiä mutta isommalla amppeerituntimäärällä olevia akkujakin löytyy. Mutta kannattaako maksaa 100-200e, kun tällaisen uuden toimivan saa 46.90 eurolla.


Sitten testaus. Koskaan ei ole starttimoottori noin kaistapäisen nopeasti pyörittänyt aikaisemmin :-D
Hyvä ostos. Vielä päivämäärä akkuun ja kovaa ajoa.

Vaihdoin samalla hyllystä löytyvät NKG DR8EIX Iridium tulpat paikalleen ja edelliset toimivat tulpat jäivät pyörän kyytiin varatulpiksi. Komiasti starttaa ja hienosti pelaa. Piti samantien käydä heittämässä lenkki.

Seuraavana edessä lienee jarruremontti. Tilattiin kaverin kanssa saksasta teräspunos jarruletkut, jotka ehkä ensiviikolla saapuvat. Sekä hyllystä löytyy ennestään uudet jarrupalat eteen ja DOT4 jarrunestettä, jota jarrunestesäiliön korkkikin suosittelee. Ehkä niissä merkeissä ensikerralla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti