sunnuntai 17. huhtikuuta 2022

VN750 uutta vaijeria ja uusi jännitteensäädin

Tuossa renkaita vaihtaessa huomasin, että nopeusmittarin vaijeri oli hilkulla katketa. Ja katkesihan se kun vähän siihen sitten koski. Eli siinä tuli aika täyteen.

Samoin kaasukahva ei ollut ihan niin livakasti liikkuva, mitä se voisi olla. Ei niinsanotusti napsahtanut takaisin NAPS jos päästi kahvasta. Ruuvasin sen auki ja toinen vaijeri oli poikki ja lähti vetämällä irti. Palautusvaijeri. Se ei ole niin tärkeä kuin vetovaijeri. Mutta eipä sitä voi tietää onko se toinenkin keskeltä niin huonossa kunnossa jo.

Koska tiedossa on kesällä reissu pohjoiseen, niin paree vaihtaa kaikki vaijerit tässä kohtaa suosilla. Ettei tarvitse sitten porojen keskellä kiroilla hyttysten syötävänä, kun prätkä hajoaa tienposkeen. 

Yllättävän paljon saa laittaa rahaa, kun vaihtaa kaikki vaijerit.

Tämän jälkeen rupesin miettimään sitä, kun puhutaan että tässä mallissa VN750 herkästi jännitteensäädin hajoaa. Ja sen hajotessa välillä myös staattori koneen sisältä hajoaa. Ongelma on se, että jännitteensäädin on asennettu tehtaalla paikkaan, jossa se saa liikaa lämpöä. Se on akun alapuolella suoraan pakoputkien yhdyspöntön kollektorin yläpuolella. Viimaton paikka ja ihan liikaa lämpöä.

Olin mitannut syksyllä että hyvin toimii staattori ja hyvin lataa jännitteensäädin. Silti jotenkin vaivasi tuo, että mitä jos ne kuitenkin hajoaa. Ajattelin, että vaihdan sen paikkaan, jossa se saa ajoviimasta jäähdytystä.

No perhana. Vaikka se latasi hyvin, niin yllätys oli suuri, kun suurella vaivalla sain sen irti alkuperäisestä paikastaan.

Jännitteensäädin, eli regulaattori ei ollut alkuperäistä mallia. Liekö alkuperäinen kertaalleen kärväytetty jo tyypilliseen tapaansa. Paikalla oli joku ilmeisesti ebaysta ostettu kiinan versio, jonka epoksi ei ollut yhtään tiivis. Joko se on ollut alkujansa jo tällainen tai sitten siellä on joku komponentti turvonnut tosi pahasti ja homma räjähtää käsiin lähiaikoina. Veikkaan ensimmäistä. Epoksi ei näytä siltä, että se olisi ollut välttämättä tiivis koskaan. Hyvin se lataa ja jää varaosaksi ja tiivistän sen silikonilla jossain kohtaa.



Kuitenkaan en tohdi tuolla lähteä pitkälle reissulle ja kesällä on tiedossa viikon reissu pohjoiseen. En halua riskeerata reissua sillä, että pyörä hajoaa tienposkeen, etenkin kun tietää että tällainen mahdollinen ongelma on olemassa. Jotenka netti auki. Motonetista ja Stormilta löytyi regulaattoreita pari lähitienoolta. Motonet sattui olemaan auki, niin suuntasin sinne ja ostin sieltä Tourmax (made in Japan) jännitteensäätimen. Pitäisi olla ihan kelvollinen.


Kiinnityksen osalta olin ajatellut seuraavan linkin kaltaista kiinnitystä

Katselin aikani Motonetissa erilaisia alumiinisia lattarautoja, kunnes huomasin rosterisen reikälevyn. Siinä oli reijätkin just oikeilla kohdillaan. Kolmea reikää kun vähän suurensi metalliporanterällä, niin siitä tuli kerralla hyvä.


Alkuperäinen johtosarja riittää hyvin siihen, kun tuon regulaattorin asentaa vasemman kyytiläisen jalkatapin kiinnikkeeseen kiinni. Paljon parempi paikka jäähdytyksen kannalta. Toivottavasti tuo lisää vuosia pyörälle ennakoiden ongelmat pois.


Muokkaus: 20.6.2022

Löysinkin varaosakätköistäni VN750 pyörän aidon originaalin Shindengen merkkisen laatu jännitteensäätimen ja laitoin sen tourmaxin tilalle. Lataus hienot 14.3-14.6V ajossa. 

2 kommenttia:

  1. Sattumalta valitsin jännitteen säätimen paikaksi tuon saman ja kyllä akun alla oleva paikka on täysin väärä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajat kunnon lenkin ja koitat kädellä jännitteensäädintä heti pysähdyttyäsi, niin kyllä se huomattavan lämmin on, vaikka sijainti on tuossa viimassa. On aivan väärä paikka se alkuperäinen paikka pakoputken kuuman yhdyspöntön ja akun välissä, missä viimaa ei juuri ole.

      Loppujen lopuksi kallis ja isotöinen homma lähteä purkamaan koko moottori vaihtaakseen staattorin moottorin sisältä, jos kuumuudesta hajonnut jännitteensäädin polttaa myös staattorin. Sitä tapahtuu näissä yllättävän paljon.

      Poista