sunnuntai 22. toukokuuta 2022

VN750 latauksen optimointi ja sähköjen parantamista

Jännitteensäätimen vaihdon yhteydessä huomasin, että johdotukset staattorilta ovat saaneet siipeensä. Tavallista vanhoissa pyörissä. Johtoliitokset käyvät kuumana ja sulavat pikkuhiljaa. Jossain kohtaa tämä voi johtaa siihen, että staattori hajoaa, jännitteensäädin hajoaa tai jotain muuta ongelmaa tulee.


Ei tuossa oikein kannata muuta, kuin että johdot poikki kylmästi ja kunnon tinauksella ja kutistesukilla paksua hyvää johtoa jatkoksi. Päätin vetää sopivan pitkät johdot, että ne riittää jos tarvitsee reitittää johdot jotain parempaa kautta.



Staattorilta tulevilta johdoilta mitaten staattori oli tip top kunnossa. Silti lataus uudella Tourmax (made in japan) jännitteensäätimellä antoi vain 13.7V isoillakin kierroksilla ja se ei riitä lataamaan akkua kunnolla. Mietin onko uusi jännitteensäädin hajalla. Vanha (oletettavasti kiinalainen) jännitteensäädin latasi kuitenkin ihan hyvin ja oikeilla lukemilla.

Samalla muistelin vanhaa kirjoitelmaani latauksen parantamisesta vetämällä johto jännitteensäätimeltä suorinta reittiä akun plussalle, sekä toisen akun miinukselle. Tällä kertaa sulakkeen kera tuo plussajohto. Sopivasta kohtaa jännitteensäätimen liittimen läheltä johdoista kuorii siivut kuorta pois ja tinaa uudet johdot kiinni ja peittää kaiken itsevulkanoituvalla teipillä.


Johdotukset saikin tosi näppärästi vedettyä sivukopan alle ja sieltä akulle vedenpitävän sulakepesän kera. 


Tässä kohtaa mittailin mitä lataus tuottaa. Ja tuottihan se. 15.2 - 15.3V kierroksilla. Eli ihan liikaa. Tavallinen lyijyakku kiehuisi pilalle. Jännitteensäätimen liittimessä menee kolmen keltaisen staattorin johdon lisäksi kolme muuta johtoa. 

Yksi joka menee akun plussalle tuottaen latausvirran.
Toinen joka menee maihin.
Kolmas on ns. Monitoring/Sensing johto. Haistelee akun tilannetta, minkälainen virrankulutus milläkin hetkellä on, jotta jännitteensäädin osaa puskea aina oikeaa latausvirtaa akulle.

Tämä monitoring johto tulee normaalisti pitkän reitin kautta akulta usean liitoksen ja virtalukon kautta jännitteensäätimelle. Tuossa kohtaa tulee ajan kanssa paljon häviöitä. Ja ne häviöt on jännitteensäätimelle väärää dataa. Mitä enemmän häviötä, sitä enemmän ylilatausta säädin puskee luullessaan, että pyörässä on paljon virtaa kuluttavia laitteita päällä.

Tilanteen saa korjattua vetämällä suoran johdon akun plussalta tuohon Monitoring johtoon. Eli yksi johtoliitos vielä tehtäväksi. Jotkut vetävät sen suoraan akun plussaan. Osa sanoo, että se kannattaa vetää releen kautta, ettei jännitteensäädin kuluta kokoajan vähän akkuvirtaa.




Itselläni sattui olemaan sopivasti lämpökahvoja varten asennettu rele tuossa sivukopan alla jännitteensäätimen vieressä. Rele oli vieläpä mallia, jossa oli yksi ylimääräinen lähtö. Siihen saan suoraan monitoring-johdon kiinni ja reitti akulle on täydellinen, kunhan pyörässä on vaan käännetty avain ON asentoon.


Lopuksi starttaus ja jännitteen mittaus akulta. 
Täydelliset 14.5 - 14.6 V kierroksilla. Ei enää ylilatausta ja aika lailla täydellinen latausjännite.

Nyt voi luottavaisin mielin pyörän kanssa reissata vaikka pidemmällekin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti