Vulcan 88 / VN1500 mallissa on ihan sama juttu. Luultavasti kaikissa Kawasaki Vulcan malleissa.
Tämähän tuottaa ongelmia lähinnä parissa kohdassa. Jos toimintaa ohjaavissa alipaineletkuissa tai alipaineella toimivissa ilma-ohjureissa tulee ongelmia (halkeamia kumissa tms.) se aiheuttaa pyörässä turhia käyntihäiriöitä.
Myös moottorijarrutuksen aikana ilmenee turhaa POP POP POP räkimistä putkistoon tämän jälkipolton vuoksi.
VN750 mallista poistin nämä toiminnasta ja nyt tehdään sama tähän VN1500 malliin.
Satula pois ja tankki pois. Ensimmäisenä tankin takaosasta löytyy 1-2 huohotusletkua. Määrä riippuu siitä onko kyseessä California-malli vai ei. Ei siitä enempää tässä vaiheessa. Letkut irti, bensaletku irti, kaikki mittaristojen ja bensapinnan-anturin johdot irti.
Tankki on poissa ja sitten ihmettelemään näkyvien letkujen määrää.
Letkua tuntuu riittävän, sekä 3 ja 4 osaisia letkuhaaroittimia alipaine- ja raitisilmaletkuille.
Sitten metsästämään Reed-venttiilit yksi kerrallaan ja repimään letkuja irti. Aloitetaan takasylinteriltä.
Irroitetaan akku ja akun etupuolelta löytyy tällainen alipaineventtiili
Alipaineventtiilistä lähtee nippu letkuja. Yksi paksu letku menee takasylinterin takaosaan. Irroitetaan se paikaltaan ja siihen jää törröttämään tuollainen putkenpätkä reed-venttiilistä.
Sen voisi tulpata muutaman kympin maksavilla muotoon taitelluilla peltilevyillä, mutta siinä kohtaa usein tuo tiiviste myös tuosta reed-venttiilistä hajoaa. Helpompaa on iskeä siihen vain kuumaa kestävä silikonitulppa.
Alipaineventtiilistä lähtee myös sitä ohjaava ohut alipaineletku oikean puolen kaasuttimelle. Pujotellaan letku irti ja tulpataan se kohta alipaineletkustosta, josta se lähtee.
Tämän jälkeen on saatu revittyä se alipaineventtiili letkuineen irti paikaltaan ja viimeinen paksu letku siitä lähtee ilmanputsarin takaosaan. Irti se siitä ja siihen jää reikä. Tämä pitää tulpata haluamallaan tavalla, tai muuten kaasuttimet imevät siitä suodattamatonta ilmaa suoraan kaasareiden käyttöön.
Kas kas samanlainen silikonitulppa hoiti myös sen reijän tulppauksen, mutta väärinpäin tulppa koloon työnnettynä.
Takasylinterin luota lähti tällainen nippu letkuja sekä alipaineventtiili.
Etusylinterin vuoro. Etsitään etummaisen alipaineventtiilin sijainti ja se paikantuu tuolta noin.
Ensimmäisenä päästään vetämään helposti alipaineventtiiliä ohjaava alipaineletku irti, kun se on hienosti tuossa näkyvillä.
Alipaineletkun toinen pää menee tuonne. Otetaan irti ja tulpataan jälleen pienellä silikonitulpalla. Sitten vaan letku irti.
Sitten etsimään missä se sylinterin reed-venttiili on ja se löytyy vähän ahtaasta paikasta syylärin ja sylinterin välistä.
Pihdeillä letku irti ja silikonitulppa tilalle. Tällä kertaa klemmarin sijasta laitoin alkuperäisen letkun kiristimen. Sen sai kätevästi pihdeillä paikalleen.
Nyt saadaan yläkautta letku ja alipaineventtiili irti. Sitten on vielä ilmansuodatinkotelolle menevä letku. Se onkin vähän hankalassa sijainnissa, jottako pääsisi tulppaamaan suoraan ilmansuodatinkotelon reikää aikaisemmalla tavalla. Menee tuonne syylärin taakse ylös tuo letku ilmansuodatinkotelolle. En jaksanut vielä alkaa syyläriä irroittelemaan. Talvella sitten. Niin menin oikoreittiä.
Tulppasin sen ilmansuodatinkotelolta tulevan letkun pään, joka näkyi hyvin. Hoitaa saman asian.
Etusylinteriltä lähti tällainen nippu. Ohut alipaineletku, alipaineventtiili sekä yksi raitisilmaletku. Toinen jäi vielä pyörään kiinni ja lähtee talvella.
Tankki, akku, satula ja romut paikalleen. Koeajo ja siihen loppui moottorijarrutuksella putkeen paukuttelu. Kaikki toimii ja tehot ovat tallella. Hintaa operaatiolle tuli kiinasta tilattujen silikonitulppien verran. Olisiko ollut joku viisi euroa ja aikaa meni noin 1h. Pyörästä tuli tällä keinoin toimintavarmempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti