perjantai 14. elokuuta 2020

VN1500 kaasuttimien ultraäänipesu ja uudelleenkokoaminen

 Kawa käynnistyi hieman kehnosti ja paukutti putkeen ym. Yleensä näihin on auttanut kaasuttimien täydellinen läpikäyminen. Joten ei muuta kuin tutustumaan kaasuttimiin.


Positiivista. VN1500 mallin tuplakaasarit lähtevät nätisti vartissa irti pyörästä, kun VN750 mallissa sai repiä kaasuttimia irti noin 1.5h joka kerta. Se oli melko ahdistavaa, mutta tämän kanssa kaasuttimien huolto oli ihan mukava homma.

Sitten purkamaan ja ihmettelemään.

ACV-kalvot olivat molemmat entisiä. Valo paistoi läpi ja murenivat käytännössä käsiin.
Oikea ACV-kalvojen merkintä näihin on ACV-401, mutta ne olivat loppuneet Stormilta. Selvittelin hieman asioita ja ACV-403 malli joka on uudempiin VN1500 malleihin ja useisiin muihinkin Kawasakeihin, käy myös tähän ensimmäiseen VN1500, elikkäs Vulcan 88 malliin.

Sellaiset tarttuivat mukaan Stormilta.



Kaasuttimessa on etu- ja takasylinterien kaasuttimille eri neulat. Ne olivat oikein oikeissa paikoissa, mutta joku oli asettanut niiden alle kaksi shimmi-prikkaa. Ilmeisesti haettu enemmän soppaa ajoon. Ongelmia ajossa ei ollut, joten jätin ne paikalleen.


Muuten kaasarit ovat toisissaan nätisti kiinni tiiviisti. Purkamaan.


Todella järkevä sijoittelu myös ryypyn vivulle. Kiinteä vipu jota vedetään. Ei mahdollisesti katkeavia tai ruostuvia vaijereita. Simppeli vipu johon ulottuu hyvin kädellä.


Ison polttoainesuodattimen lisäksi letkun kaasuttimen päässä on pieni punainen suodatinsihti. 


Itse kaasuttimien korjaussarjat ostin Keysterin sarjoina. Made in Japan ja hyvää laatua yleensä olleet. 
Pääsuutin oli kokoa #118 joka on California-mallin pääsuutin. Hieman isompi, kuin muissa versioissa.  Tyhjäkäyntisuutin oli kokoa #42 joka on kaikissa Vulcan 88 malleissa. 


Pohjakupin tiivisteet olivat väärää mallia sarjoissa. Tuo oikeanpuoleinen on mukana tulleen sarjan tiiviste. Selvästi pienempi ja eri muotoinen. Jos oikein muistan VN750 mallissa oli tuon muotoinen tiiviste. Liekö siihen sopiva. Vanha oli ok-kuntoinen, joten käytin sen uudelleen blue hylomar tivisteen kera.




Kummassakin neulaventtiilissä oli jo uraa kuluneena, joten päätin vaihtaa uudet tilalle.


Luisteista ja niiden kalvoista en huomannut ottaa kuvia, mutta ne olivat ehjät ja hyväkuntoiset.

Kokko kaasari purettuna, ultrattuna ja uudelleen koottuna.


Ultraäänipesuri on kyllä hyvä laite. Kaasuttimet ovat kuin uudet taas.


Iskin kaasarit paikoilleen. Moottori käynnistyi nätimmin ja lämmettyään tyhjäkäyntiä sai pudottaa pienemmälle. Eli toimii paremmin kuin ennen. Ryypynkin saa ottaa melkein heti pois päältä kun pyörän kylmänä starttaa. 

Seosruuveja avasin 3.25 kierrosta, niin ei paukuttanut enää pahasti putkeen moottorijarrutuksella.

Kaasutin on nyt ollut kiinni pyörässä siten, että siitä on turhat alipaineletkunipat tulpattuna. Pyörän reed-venttiilit on tulpattu ja letkut poistettu.

Sekä lisäksi Californian päästövaatimusten mukaiset bensan ylivuotobensojen ja höyryjen kierrätysletkut ja pöntöt on otettu pois käytöstä, nähdäkseni toimiiko laite oikein ilman niitä.

Tuntuisi toimivan täydellisesti. Joten saa repiä ne joku päivä irti pyörästä. Varmaan 3-4 metriä letkua lähtee pois pyörästä. Samalla poistuu mahdollisten tulevien käyntiongelmien kohteita. Alipaineletkut ja raitisilmaletkut saattavat hapertua ajan kanssa.

Lisäksi pyörästä tulee paljon siistimmän näköinen ja selkeämpi, kun kaikki turhat letkut otetaan pois. Palaamme tähän myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti