Oma Kawasakini sattuu olemaan Kaliforniasta lähtöisin ja Kaliforniassa on ehkä maailman tiukimmat päästömääräykset mitä tulee polttoainekäyttöisiin ajoneuvoihin. Niin moottoripyöriin kuin autoihinkin.
Tästä johtuen pyörässäni on niiden aikaisemmin poistamieni REED-venttiilien lisäksi metritolkulla letkua liittyen polttoaineen tankkauksen ylivuotobensojen ja tankin bensahöyryjen kierrätykseen.
Lyhyesti kerrottuna:
Yleensä moottoripyörissä on yksi huohotusletku bensatankissa. Se on yleensä johdettu maahan tankin pohjasta tai takaosasta löytyvästä nipasta. Jos tankkaat ylitäyteen tai bensa höyrystyy, se hengittää sen tätä letkua pitkin maahan. Joissain enduromalleissa saattaa bensatankin korkissa olla huohotinletku.
Tämä siis niinsanotusti normitapauksissa.
Kaliforniamallissa jos ylitankkaat tankin, niin bensaa ei saa ylivuotoletkusta valua maahan. Myös jos bensa höyrystyy esimerkiksi täyden tankin ollessa auringossa. Se bensahöyry ei saa päästä "luontoon tai ilmakehään". Käytännössä mikään bensan olomuoto ei saa päästä pyörästä ulos muulla tavoin kuin poltettuna ja pakoputkien kautta.
Nämä Kalifornian päästönormit täyttääkseen, kaikkiin Kaliforniassa myytäviin pyöriin merkistä riippumatta pitää rakentaa tehtaalla toimiva systeemi, jolla kierrättää bensahöyryt takaisin polttoon/tankkiin.
Käytännössä ei ole haittaa jos ne letkut pyörässä on kiinni. Mutta ei myöskään ole haittaa jos ne pyörästä poistaa oikealla tavalla. Haittaa tulee siinä kohtaa, jos:
- kierrätysletkujen alipaineletkuista jokin murtuu ajan saatossa ja pyörän käynti ei toimi enää kunnolla.
- kaadat pyöräsi tai joudut kolariin, voi bensaa olla letkuissa tai niihin liittyvässä höyrytys "kanisterissa" ja huonossa tapauksessa kolarissa voi koko pyörä syttyä tuleen.
Toisin sanoen. Koska pyöräni on jo yli 30 vuotta vanha ja letkut ovat vanhoja. Sen sijaan, että odotan koska tulee ongelmia sopivan alipaineletkun haperruttua, päätin poistaa koko järjestelmän käytöstä.
Homma menee suurinpiirtein näin. Syylärin alla on tässä mallissa tuollainen muovikotelo. Se sisältää bensan ja höyryjen kierrätykseen liittyvää koneistoa.
- kaasuttimelta lähtevät kaikki alipaineletkut irroitetaan kokonaan ja kaasuttimen alipaineletkunipat tulpataan silikonitulpilla.
- ilmanputsarikotelolle menevät 3-4 letkua irroitetaan ja teipataan umpeen tai tulpataan ne reijät ilmanputsarikotelosta, ettei se ime ohi ilmansuodattimien pölyistä ilmaa.
- bensatankilta irroitetaan molemmat huohotusletkut
Reed-venttiilien ja bensahöyryjen kierräletkujen poiston + kaasuttimien ultraäänipesun ja uudelleen kokoamisen jälkeen pyörä käynnistyy aina nätisti heti kahdella sylinterillä. Ryyppy päälle. Starttia. 10 sekuntia käyntiä ja ryyppy pois. Toimii joka kerta.
Myös ystäväni sanoi että pyöräni käyntiääni on muuttunut huomattavasti pehmeämmäksi ja terveemmäksi. Olen samaa mieltä. Samoin satasen vauhdissa ajaminen on paljon värinättömämpää ja pyörä kuulostaa ja toimii terveemmin.
Loput letkut saanee heittää roskiin. Niitä tuskin tulee laitettua takaisin koskaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti