tiistai 18. elokuuta 2020

VN1500 Kalifornia-mallin "päästöletkujen" poistaminen

Oma Kawasakini sattuu olemaan Kaliforniasta lähtöisin ja Kaliforniassa on ehkä maailman tiukimmat päästömääräykset mitä tulee polttoainekäyttöisiin ajoneuvoihin. Niin moottoripyöriin kuin autoihinkin.

Tästä johtuen pyörässäni on niiden aikaisemmin poistamieni REED-venttiilien lisäksi metritolkulla letkua liittyen polttoaineen tankkauksen ylivuotobensojen ja tankin bensahöyryjen kierrätykseen.

Lyhyesti kerrottuna:

Yleensä moottoripyörissä on yksi huohotusletku bensatankissa. Se on yleensä johdettu maahan tankin pohjasta tai takaosasta löytyvästä nipasta. Jos tankkaat ylitäyteen tai bensa höyrystyy, se hengittää sen tätä letkua pitkin maahan. Joissain enduromalleissa saattaa bensatankin korkissa olla huohotinletku.

Tämä siis niinsanotusti normitapauksissa.

Kaliforniamallissa jos ylitankkaat tankin, niin bensaa ei saa ylivuotoletkusta valua maahan. Myös jos bensa höyrystyy esimerkiksi täyden tankin ollessa auringossa. Se bensahöyry ei saa päästä "luontoon tai ilmakehään". Käytännössä mikään bensan olomuoto ei saa päästä pyörästä ulos muulla tavoin kuin poltettuna ja pakoputkien kautta.

Nämä Kalifornian päästönormit täyttääkseen, kaikkiin Kaliforniassa myytäviin pyöriin merkistä riippumatta pitää rakentaa tehtaalla toimiva systeemi, jolla kierrättää bensahöyryt takaisin polttoon/tankkiin.

Käytännössä ei ole haittaa jos ne letkut pyörässä on kiinni. Mutta ei myöskään ole haittaa jos ne pyörästä poistaa oikealla tavalla. Haittaa tulee siinä kohtaa, jos:

  • kierrätysletkujen alipaineletkuista jokin murtuu ajan saatossa ja pyörän käynti ei toimi enää kunnolla.
  • kaadat pyöräsi tai joudut kolariin, voi bensaa olla letkuissa tai niihin liittyvässä höyrytys "kanisterissa" ja huonossa tapauksessa kolarissa voi koko pyörä syttyä tuleen.

Toisin sanoen. Koska pyöräni on jo yli 30 vuotta vanha ja letkut ovat vanhoja. Sen sijaan, että odotan koska tulee ongelmia sopivan alipaineletkun haperruttua, päätin poistaa koko järjestelmän käytöstä.


Homma menee suurinpiirtein näin. Syylärin alla on tässä mallissa tuollainen muovikotelo. Se sisältää bensan ja höyryjen kierrätykseen liittyvää koneistoa.


Koppa auki ja kurkataan mitä löytyy. Sieltä löytyy paljon letkuja sekä ns. Charcoal canister sekä separator. 


Separator on alipaineella toimiva härveli, johon tulee neljä letkua. Yksi tankin ylivuotoletku. Yksi alipaineletku kaasuttimelta. Sitten kaksi muuta letkua, joista toinen vie takaisin takaisin tankille polttoaineen "paluu huohotusletkuun" ja toinen vie tuonne canisteriin.

Tämä separator jotenkin alipaineen avulla hoitaa ylivuotobensat niin, että ilmeisesti höyryt imaistaan suoraan tankkiin ja bensat menevät tuonne charcoal canisteriin. Siellä ne saavat höyrystyä ajan kanssa.

Charcoal canisterista menee sitten letkuja niin ilmanputsarikotelolle, kuin kaasuttimien huohotusletkujen luo haaroittimeen.

Canisterista ajan kanssa bensahöyryt imaistaan ilmansuodatinkotelon kautta kaasuttimelle polttoon. Samoin kaasuttimien huohotushöyryt kulkevat charcoal canisterin kautta ilmansuodatinkotelolle polttoon. 

Aikamoinen härveli. Tämän suljetun järjestelmän, sekä REED-venttiileitä ohjaavien alipaineventtiilien vuoksi kaasuttimilta lähti ainakin neljään suuntaan haaroitettuja alipaineletkuja. Voi vaan kuvitella paljonko ongelmia tulee, jos joku niistä alkaa vuotamaan.

Siispä kaikki vaan pois ja tehdään tästä ns. normaali moottoripyörä.


Letkut irti vaan ja separator ja canister irti.


Sitten seuraillaan letkuja ees sun taas mihin ne menee ja poistellaan niitä. 
  • kaasuttimelta lähtevät kaikki alipaineletkut irroitetaan kokonaan ja kaasuttimen alipaineletkunipat tulpataan silikonitulpilla.
  • ilmanputsarikotelolle menevät 3-4 letkua irroitetaan ja teipataan umpeen tai tulpataan ne reijät ilmanputsarikotelosta, ettei se ime ohi ilmansuodattimien pölyistä ilmaa.
  • bensatankilta irroitetaan molemmat huohotusletkut

Tässä nähdään koko letkuviidakko jossa on REED-venttiilien poiston letkut, sekä bensan kierrätysjärjestelmän letkut. Aika moinen nippu johtoa. Yhden laatan pituus on 20cm. Siitä laskemaan montako metriä letkua sai poistaa pyörästä ja pyörän käynti käytännössä vain parani tämän operaation jälkeen.



Otin tästä letkukasasta bensatankin huohotusletkut ja leikkasin ne sopivaan mittaan ja pujotin akun vierestä pyörän alapuolelle lenksuun, josta ne johtavat höyryt ja ylivuotobensat suoraan maahan. 


Nätisti samassa nipussa on myös jäähdytysnesteen paisuntasäiliön huohotusletkun pää. 
Tankin huohotus kannattaa johtaa pyörän alle, jottei se valuta vahingossa bensaa valumaan hallitsemattomasti pyörän moottorille tai jopa pakoputkistolle. Huonolla tuurilla pyörä syttyy tuleen.


Pyörän ulkoasusta tuli paljon siistimpi. Paljon siellä täällä vilkkuvia letkuja katosi ja moottorikin näyttää paljon siistimmältä. 


Canisterin tilalle ei tule mitään. Enintään voisi maalata tuon syylärisuojan uudelleen tai hankkia tilalle jonkin kromatun suojan ja jatkaan lokaria hieman alaspäin.


Reed-venttiilien ja bensahöyryjen kierräletkujen poiston + kaasuttimien ultraäänipesun ja uudelleen kokoamisen jälkeen pyörä käynnistyy aina nätisti heti kahdella sylinterillä. Ryyppy päälle. Starttia. 10 sekuntia käyntiä ja ryyppy pois. Toimii joka kerta.

Myös ystäväni sanoi että pyöräni käyntiääni on muuttunut huomattavasti pehmeämmäksi ja terveemmäksi. Olen samaa mieltä. Samoin satasen vauhdissa ajaminen on paljon värinättömämpää ja pyörä kuulostaa ja toimii terveemmin. 

Loput letkut saanee heittää roskiin. Niitä tuskin tulee laitettua takaisin koskaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti