torstai 2. kesäkuuta 2016

GL1100 pientä huoltoa

Wingin pikkujutut kuntoon, jotta on turvallista ajella kesällä.

Huomasin heti alkuunsa, että bensaletku oli halkeillut pahasti. Letkuhan roikkuu käytännössä suoraan pakoputkien yläpuolella ja jos siitä vauhdista alkaa bensat valumaan, niin siinä on pieni riski, että pian on goldwing tulessa tien poskessa.


Ensin katsoin näitä suomalaisia prätkävaraosaliikkeitä. Premium bensaletku olisi maksanut liki 20e metri. On siinä kumiletkulla hintaa. Joten mars Motonettiin. Gatesin multifuel letkua 6mm sisähalkaisijalla metrin kieppi oliko se 4.90e vai 5.90e. Samalla otin 8mm letkua, jos tarvitsee vaihtaa paisuntasäiliön letkua. Gatesin kumipintainen letku kestää kaikki bensalaadut. Se karvapintainen on tyylikkäämpää, muttei kestä esimerkiksi 95E10 alkoholibensaa. Eihän näillä wingeillä ajeta sillä, mutta kuka sitä tietää mitä noihin muihin bensoihin laitetaan sekaan tai jos tulee väärä tankkaus aseman säiliöön. Paree ottaa varmanpäälle. Paksua kaksikerrostavaraa ja ei varmasti hajoa vuosikausiin.

Samalla uudet rosteriklemmarit.


Polttoainesuodatin kelpasi vielä, mutta koska kaikki uusitaan...


Niin ostin samalla uuden suodattimen, joka tuli vähän viiveellä ja asentelen sen tuossa myöhemmin paikoilleen.


Samalla kertaa kun asennan tämän uuden bensahanan.
Huomasin että alkuperäinen bensahana vähän vuotaa kahdella tapaa.
Se vuotaa kahvavääntimen juuresta.
Sekä se vuotaa myös bensaletkuun, vaikka olisi off asennossa.

Sikäli vaarallista, että jos polttoainepumppu sekä kaasuttimien neulaventtiileistä joku vuotaa, niin näin huonolla tuurilla saattaa moottorissa olla pian hydrolock. Sitten kone ei starttaa tai saattaa hajoittaa jotain kun starttaa.


Uusi hana oli kallis. Näitä ei näköjään saa kolmannen osapuolen valmistamana. Ei edes mitään kiinanversiota. Jännä kun esim. honda cx500 pyörään sai ihan jollain 11 eurolla hanan. Tällainen GL1100 wingin hana taas maksaa likemmäs 50 euroa. 

Vanha kannattaa säästää ja sen voi korjata. Pitää prässäykset porata auki ja vaihtaa sisälle kumiosa ja tämän jälkeen kierteyttää ja pienillä ruuveilla takaisin kiinni. Ei siis kannata heittää roskiin. Tiedä koska sitä nämäkin maailmasta loppuu.

Starttimoottori pääsi myös puhdistuslistalle.
Öljyjähän ei tarvitse startin takia pudottaa. Eikä tässä -83 vuosimallissa ainakaan irroittaa mitään kaatumarautoja, pakoputkia saati edes vaihdepoljinta.
riittää että irroittaa nuo 2kpl 8mm hylsypäällä olevia pultteja ja tuon virtajohdon.
HUOM! irroita akusta pluskaapeli varuilta ennen kuin alat irroittamaan starttia.


Hyvältä näyttää osat







Sisällä olikin sitten kunnolla hiilipölyä. Ei ole taidettu hetkeen puhdistaa.



Puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen uudelleen nippuun ja kokeilu. Startti hörähti paljon voimakkaammin ja nyt pyörä starttasi hipaisulla. Selvä ero.

Päätin myös suorittaa moottorin sisäpesun.
STP motor flushia koneeseen ja ameriikan wingistien ohjeen mukaan 50-100 mailia ajoa ja öljynvaihto. 


Heitin 50-60 mailin lenkin käyttäen kaikkia vaihteita. Moottorissa oli keväällä vaihdetut suht tuoreet öljyt. Ne tuli näin mustana pihalle ajolenkin jälkeen. Eli jotain sieltä puhdistui. Sulatteli sakkaa  pihalle. Jos jollakulla on wingissä starttiongelmia, ettei starttikytkin meinaa napata moottoria pyörimään, kannattaa ensimmäisenä suorittaa moottorin sisäpesu. Pullo ei maksa kuin noin 5-6 euroa ja laitetaan öljyn sekaan.



Sitten vaan uudet öljyt sisään ja uusi öljynsuodatin.

Myös teräspunosjarruletkut saapuivat postissa, mutta katsotaan koska on niiden vaihtamisen hetki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti