perjantai 3. kesäkuuta 2016

GL1100 wingiin uusi starttimoottori tilaukseen

No ei kauaa juhlittu sillä vasta puhdistetulla starttimoottorilla. En huomannut siitä ottaa valokuvia kunnolla, kun puhdistus alkoi. Se on niin likaista hommaa, ettei viitsi kameraan tai kännykkään koskea sormin kesken operaation.

Ihmettelin että se kupariosa on hieman rosoinen osassa kohtaa. Kiilloittelin sen puhtaaksi vesihiomapaperilla niin hyvin kuin onnistuin.

Viikon startti pelasi nätisti. Hipaisulla käyntiin. Kunnes kerran startti ei taas meinannut startata. Kolmannella lähti juuri ja juuri. Kotiin päästyäni, ei enää inahtanutkaan starttimoottori.

Edellinen omistaja sanoi, että startti on välillä vähän heikosti toiminut, joten orastavaa ongelmaa siinä siis selvästi on ollut.

Starttirele napsui nätisti. Koitin yhdistää startin plussakaapelin suoraan akun plussaan. Ei inahdustakaan.

Googlettamaan goldwing foorumeita.
Wingien starteissa esiintyy sellaista, että irti otettuna ja puhdistettuna saattaa pöydällä toimia irtoakun kanssa ihan hyvin. Mutta pyörään laitettuna ei jaksa pyörittää. Vaikka ketju sormin liikutettuna pyörii ja ei jumita. Joku kirjoitti, että hänellä on hyllyssä 4-5 tällaista starttia turhana.

Päätin irroittaa startin moottorista. Onneksi se onnistuu helposti. 2 minuuttia ja startti kädessä purettavaksi.

Ongelman syy löytyi aika äkkiä. Starttihiilien aluslevyyn ruuvataan kiinni hiilet ja plussapuolen hiileen ruuvataan myös startin rungossa oleva liitin. Tämä liitin oli murtunut varrestaan.




Katkennut osa törröttää tuolla. Ihan kuin abiko-liittimen pää, johon olisi porattu reikä ruuvia varten. Oikein hyvällä tuurilla tuon jämän voisi saada tuosta jotenkin irti ja tinattua tilalle uuden abiko-liittimen ja reikä siihen. Talven hommia jos siihen lähtee.

Liekö ollut aikaisemmin jo murtunut ja en putsatessa huomanntu sitä. Kontakti ehkä niin huono, että startin läpi kulkevat isot ampeerimäärät ovat sulattaneet jopa tuon kommutaattorin kuparisen kohdan.



Muutenkin näyttää kommutaattorin pää tulleen ehkä tiensä päähän. Tuo syö aika hyvin hiiliä varmasti.





Kunnes tajusin, että tässähän on laitettu hiilet väärinpäin. Plussa-hiilen johdot ovat maadoitussuojattu. Kun taas miinushiilen johdot ovat paljaat. Minulla oli väärinpäin nämä startissa.

Tässä miten pitäisi olla



Tässä miten oli minulla





Lueskelin paljon juttuja starttimoottoreista wingiin. Paljon on kokemusta ebayn halpastarteista ja pyydetään välttämään kuin ruttoa. Osassa takuu 2kk ja hajoaa alta 6kk. Sisällä saattaa olla ne planeettarattaat muovista. Ja kun miettii että mitkä amppeerimäärät ja suuret väännöt näissä on, niin eihän sellainen kestä. Selvähän se on.

Alkuperäistä Mitsuba SM-244 mallia ei saa enää mistään. 
Monilla myyjillä on startteja hintaan 100-300 euroa, mutta merkkiä ei välttämättä edes kerrota.

Korjaamaan vanhaa en viitsi ruveta tai jää kesän ajot pian ajamatta tai ainakin saa ajaa epävarmuudessa, että starttaako vai eikö. 

Myöskään käytettyjä ei kannata oikein ostaa, koska bench testattuja saattaa löytyä, mutta se ei tosiaan kerro, että startti jaksaisi enää pyörittää moottoria.

Päädyin sitten pitkällisten etsimisten jälkeen ostamaan startin saksan ebaysta myyjältä, joka kertoin yrityksensä yritykseksi Automobiltechnik Simon

22 000 kauppaa ebayssa. 100% positiivisia palautteita.

Löytyi linkki hänen sivuilleen

Jossa lukee:

"Automotive technology-Simon - Since 20 years your specialist for starters, alternators and their spare parts. Own repair and test rigs, shipping daily. Sale directly from warehouse."

Enemmän itselleni tuli hyvä fiilis yrityksestä joka on 20 vuotta myyny starttimoottoreita sekä latureita eri laitteisiin, saati ebay-yrittäjä kiinasta joka myy "Caltric" tai "Gladiator" merkillä starttimoottoria. Caltric merkkiset staattorit ainakin honda cx500 maailmassa on todettu laaduttomiksi.

Ensin meinasin ostaa David Silversparesilta briteistä, mutta hintaa olisi tullut yli 200 euroa, eikä siellä kerrottu myöskään valmistajaa.

Tälle Simon myyjän startille hintaa jäi posteineen 129.90 euroa ja tullia ei tule, koska tulee saksasta. Jäämme odottamaan, että tuleeko laatua vai sekundaa.


4 kommenttia:

  1. morjens. miltäs tuo goldwingin startti ny sitte vaikutti? mulla ois kans samaa goldwingin starttipaskaa tiedossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Morjensta. Tuo simon-auto.de sivustolta tilaamani startti oli täysin toimiva ja järjeän oloinen. Voin suositella. Pari tarinaa eteenpäin ja siitä on juttu.

      Tässä linkki jos toimii
      https://tuumaustauko.blogspot.com/2016/06/gl1100-uusi-starttimoottori.html

      Poista
  2. jesh vaikuttihan tuo lupaavalta. täytyy tilata itellekkii uus startti tuolta. alkaa olemaan justiisa sitä kuumalla koneella tapahtuvaa startin hengettömyyttä.

    VastaaPoista
  3. Meidänkin autossa on jotain vikaa. Ei aina halua käynnistyä. Varmasti vielä tulee päivä eteen, että täytyy soittaa hinaus. Tarkoitus olisi kyllä viedä se huoltoon pian. https://www.hinausrantanen.fi/

    VastaaPoista