maanantai 6. kesäkuuta 2016

GL1100 uusi bensahana paikalleen

Kuten aikaisemmin taisin mainita, niin bensahana on GL1100 wingiin vietävän kallis. Kolmannen valmistajan hanoja ei yksinkertaisesti löydy. Alkuperäismallisia ei ilmeisesti enää saa uutena kuin sen mitä on myynnissä ebayssa. Korjaus on mahdollista, mutta korjaussarja maksaa sen mitä uusi hanakin.

Tilasin jenkeistä uuden hanan ja se tuli maksamaan noin 50 euroa. Vanha täytyy jättää jemmaan ja korjauttaa joskus varmuuden varalle.

Tässä vielä vanha kiinni. Hanan vaihto on helppoa. Ruuvaat vaan auki tuon moottorin yläkannattimen ja käännät sivuun. Sen jälkeen isolla ruuvimeisselillä ruuvit auki ja hana irti.


Uusi hana ja vanha hana. 


Uudessa hanassa on tuttu K-merkki kaasuttimista. Liekö siis Keihinin valmistama hana?


Tankin pinta kannattaa puhdistaa hyvin, jotta uuden hanan tiivisteet tiivistävät varmasti. Sitten vaan ruuveilla kiinni ja letkut kiinni. Valmis. 5-10 minuutin homma.



Korjaussarja sisältää kumiosan, joka pitäisi vaihtaa hanan sisälle. Nuo prässätyt osat pitäisi porata auki, jotta pääsee vaihtamaan kumin. Jotkut sanovat että kumin kääntäminen ympäri auttaa taas hetkeksi. Lopuksi kierteyttää poratut kohdat ruuveille tai laittaa kahdella pultilla ja mutterilla kasaan.

Kumiosasta tietoa lainattu Randakkin sivuilta.

Petcock Sealing Disk (Reproduction of Honda Part# 16955 268 020 "Valve Gasket" a ubiquitous part used on dozens of Honda models over the years...the Honda part is sporadically "discontinued")
  • Diameter: 20.18 mm
  • Thickness: 3mm
  • 4 holes in disk...each with diameter of 6mm


Sama korjausosa käy GL1000 ja GL1100 hanoihin. Alkupään GL1000 hanat ovat purettavia valmiiksi, mutta uudemmat ovat prässätty kasaan.

Sama korjausosa käy myös alkupään GL1200 bensahanoihin. Niihin, joihin menee 5.5mm bensaletku. Ei niihin joihin menee 10mm bensaletku. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti