lauantai 29. marraskuuta 2014

Goldwing GL1100 - Motad putkisto paikallaan ja koekäyttö.

Motadit tuli asennettua kokonaan paikalleen. Pakko myöntää tyylikkäät on putket. Puhdistin ne kauttaaltaan hyvin brake cleanerilla, ettei pinnalle jää rasvaisia sormenjälkiä tai muutakaan likaa joka palaa heti ensikäynnistyksellä rumaksi laikuksi putkistoon.

Yleensä rosteriputket tosiaan pyörissä näyttävät kellertäviltä tai sinertäviltä.
Jossain mainittiin että sinertäviltä, mikäli kone käy laihalla.
Ja kellertäviltä jos kone käy rikkaalla. Parempi rikkaalla kuin lailalla.

Joku myös kirjoitteli että kun uuden rosteriputkiston laittaa kiinni, niin se on 15 minuuttia tyhjäkäyntiä ja putket ovat jo aivan keltaiset. Jotenka otin muutaman kuvan wingistä Motadeilla ennen kuin täräytin sen käyntiin. Jotta putkisto näyttää vielä kromisen näköiseltä ja voi sitten verrata millaiseksi tulee kun täräyttää käyntiin.

Kuvat on otettu kone käynnissä. Savutus loppui, kun tosiaan rasvat ja muut paloivat pois. 
Ensimmäiset motadit kun näin livenä joskus yhdessä mustassa wingissä, niin itsekseni ajattelin että hyi helvete miten rumat keltaiset putket mustassa wingissä.

Mutta kuitenkin motadeihin päädyin itsekin käytännön syystä. 
Ilokseni huomasin, että eihän nuo kellertävät putket näytä yhtään hassummalta kun pyörän väritys muutenkin on ruskea ja keltaisilla goldwing teksteillä ja keltaisilla raidoituksilla. Sopii ihan passelisti.
Ei harmita enää yhtään vaikka putket heti kellastui. Jälleen kerran olen enemmän kuin iloinen, että valkkasin tämän kaikista retroimman sävyisen wingin itselleni.


En löytänyt netistä kuvia missä 1983 vuosimallin goldwing gl1100 olisi kaatumarautoineen motadin kanssa kuvassa. 1983 kaatumaraudat muuttuivat pikkuisen ja tulivat jämerämmiksi. Pelkäsin jo että en saa kaatumarautoja ehkä paikalleen motadien kanssa.

Mutta huh ne sai. Kummallakin puolella yksi mutteri ottaa kosketuksen kaatumarautaan, mutta niin vähän, ettei sillä ole merkitystä. Voi olla että tuota mutteria saisi millin ylemmäs, jos kiristäisi lisää, mutten lähtenyt kiristämään kun niin vähän kuin oli pakko, jottei suotta kuparitiivistettä ihan littaan vedä. Voi käyttää samaa vielä jos joskus joutuu irroittamaan syystä tai toisesta käyrät.

Ehkä olisi voinut laittaa myös tavalliset kapeat mutterit näiden motadin mukana tulleiden varmaan 2cm korkeiden muttereiden tilalle. Mutta näillä mennään. Kaatumaraudat on niin jämerää ja hyvin tuettu kolmesta pisteestä runkoon, että en usko niiden joustavan niin paljon, että mikäli kaatuminen tapahtuu, niin se vääntäisi tuota pulttia ja mutteria pilalle. Ja jos vääntää, niin murehditaan sitä sitten.

Hyvin näkee tasaisen keltaisuuden putkissa.


















Tässä pikkuisen äänimaailmaa putkista



Kyllä kesää nyt odotellaan, että pääsisi vähän ajelemaan.


2 kommenttia:

  1. Jos pyörä olisi minun, niin hommaisin, jos on saatavilla, kromiset venttiilinkopat. En tiedä onko saatavilla, jos ei, niin kiillottaisin nuo alumiiniset peilaaviksi. Olisi piste i:n päälle, kun pyörä on muuten noin nätti ja bling bling. :)

    VastaaPoista
  2. Mielessä on käynyt koppien kiilloitus tai kromattujen hankkiminen. Kromattuja koppia saa vielä uutenakin. Mutta kuinka kauan mahtaa saada on asia erikseen. Maksavat pitkälti toistasataa euroa + tullit päälle. Täytyy hieman odotella joulun yli ja katsella jos keväällä saisi jemmattua sukanvarteen sen verran.

    Nokkahihnojen kopankin saisi kromattuna, mutta en ole varma onko se järkevä ostos. Kun on seurannut noita myytäviä käytettyjä kromattuja hihnakoppia, niin jotakuinkin jokaisessa on lohjennut kromipalasia irti. Ilmeisesti ovat niin sopivassa sijainnissa suhteessa eturenkaaseen ja edellä ajaviin, että saavat ilmeisesti kivistä osumia. Ei ollut kovin nätin näköinen kromi, josta on hilseillyt pieniä palasia irti.

    VastaaPoista