Nyt kun pakoputkisto on irti, niin on järkevää samalla huoltaa keskituki.
Keskituen jousi on niin järkyttävän jämerää tavaraa, että jousen venyttäminen pois paikaltaan on liki mahdotonta ilman kikka kakkosta. Jousen väliin kannattaa tunkea niin paljon prikkoja/kolikkoja kun vaan kykenee, silloin kun jalka on alhaalla ja jousi eniten venyneessä asennossa.
Tämän jälkeen jalka ylös ja pyörä sivutuelle. Jousi jää sen verran pitkäksi, että ruuvimeisselin avulla sen saa venytettyä pois paikaltaan.
Tämän jälkeen akselin kaksi pulttia löysälle ja lukitussokka irti ja akselin
saa naputeltua pois tuurnan avulla helposti.
Jalka oli niin nätissä kunnossa, jotten lähtenyt sitä maalaamaan. Ruuvimeisseliin verrattuna näkee miten järeätä tavaraa tuo jalka on. Kunnon paksua rautaa.
Akseliin molybdeenirasvaa tai mitä rasvaa kukin tahtoo käyttää.
Samoin kannattaa sipasta jalan rööriin rasvaa, niin akseli työntää sen rasvan sinne.
Jalka hollille ja akseli vasaroidaan paikoilleen. Aika tiukka sovite.
Rasvaa jousen kiinnityskohtiin ja jousi takas paikalleen. Ruuvarin kera luiskahtaa nätisti.
Prikat pois ja jalka on paikoillaan. Pultit kireälle ja sokka takas paikalleen.
Koska wingi nyt tuntuu siltä, että se on tullut jäädäkseen, niin putkistoonkin saattoi pikkuisen (lue PALJON) sijoittaa. Putkistoksi tuli valkattua rosteriset Motadin putket englannista. Monia putkien valmistajia ei enää ole ja kromisista jälkituotannoista on kuullut pahaa paljon. Joko ruostuvat parissa vuodessa tai sitten ovat likimain suorat putket ja pitävät liikaa meteliä.
Motadin putket ovat lähimpänä alkuperäisiä ja sisuskaluiltaankin vastaavat alkuperäisiä. Ääniä on kehuttu hillityn hienostuneiksi ja ei tarvitse ikinä enää miettiä putkiston ruostumista. Samalla toki uudet kuparitiivisteet kansia vasten. On muuten samat tiivisteet mitkä menee cx:ään.
Putkisto näyttää uutena todella tyylikkäältä. Kromiahan näihin ei ole laitettu ja alkukäyrät ovat vain yksiseinäiset. Ei siis kaksiseinäiset kuten alkuperäiset. Tällä saadaan pidettyä ulompi kuori viileämpänä ja vältettyä putken värimuutokset. Ei sinistymistä alkuperäisissä.
Rosteriputkien yksikerrosrakenne 90% varmuudella jossain vaiheessa joko kellastuu tai sinistyy.
Sanotaan että jos on liian rikkaalla, niin kellastuu ja jos laihalla, niin sinistyy.
Suositeltavaa sävyn säilytyksen kannalta olisi huoltaa kaasarit kokonaan. Purku, ultrapesu, säädöt kohdilleen ja huonojen osien vaihto. ACV-kalvolla on ilmeisen iso vaikutus sävyyn. Eli sen tulee olla kunnossa jokaisessa 4:ssä kaasuttimessa.
Nätiltä näyttää.
Alkuperäisestä putkistosta täytyy irroittaa varovasti kumitappi johon keskituki nojaa ylhäällä. Motadeissa on paikka sille, mutta se pitää itse siihen laittaa / hankkia. (jälkeenpäin testattuna keskituki ei ihan osu kumiin vaan kolahtaa änkkärin pohjaan. pitää modata jotenkin)
Alkukäyrät on numeroitu sylinterin numeron mukaan.
4S = 4 sylinteri jne...
2S = 2 sylinteri
Liitoskohtien rööreihin ja putkien päihin kannattaa sipasta kuparipastaa.
Helpottaa osien irroitusta myöhemmin, kun tarvii tehdä jotain huoltoja.
Crosspipe eli kollektori / keskiputki
Itsellä lähti pari studia eli noita kierretappeja kansista irti kun yritin muttereita irroittaa alkuperäisiä putkia pitämästä. Mutterit niin kiinni ruostuneet että koko pultti lähti kannesta. Vähän hirvitti, kun on kuullut juttuja katkenneista pulteista. Itselläkin moposkootterissa joskus katkennut ja aika taistelu että sen sai irti sen pätkän sieltä sisältä.
Joten kannattaa samantien suosilla tässä vaiheessa korvata ne kokonaan uusilla ja mielellään 1cm pidemmillä malleilla. 30-35 vuotta tekee kuitenkin tehtävänsä metallille, joka on kuumassa ja kylmässä vaihtelevasti jatkuvasti. Kannattaa lukkopihdeillä varovasti väännellä irti sen verran että lähtee pyörimään. Tämän jälkeen kaksi mutteria toisiaan vasten kireälle pulttiin ja räikällä pyörittää pultit irti.
Uusi setti maksaa ebaysta noin 30-35 euroa posteineen. Aika kallista. En tiedä mitä maksaa liikkeestä haettuna. Ei varmaan paljon.
Jenkkifoorumilla antoivat vinkiksi että kannattaa suosiolla vaihtaa pidemät pultit.
Tai sitten kävelee rautakauppaan.
Puuilo kaupasta lähti metrin pituinen 8mm kierretanko 1.10e, joka ajaa saman asian.
Kierrenousu on sama ns. normaali, vaikka vanhoissa hondissa useat pultit ovatkin tiheämpikierteisiä. Varmaan haluttu välttää ettei kierteet kannesta korkkaa niin herkästi.
Pätkii kierretangosta sopivia pätkiä siitä ja homma on bueno. Itse pätkin 1cm pidemmät mitä nuo alkuperäiset. Takaisin paikalleen sai ruuvattua samoin. Kaksi mutteria kireälle toisia vasten ja räikällä pyörittää ylös. En lähtenyt ihan pohjaan asti ruuvaamaan, kun tuntui ottavan hyvin kiinni jo muutenkin. Jos ei tule pysymään, niin vaihdetaan sitten joskus. Luultavasti pysyy.
Vasenta puolta laittaessani, piti etummaisen sylinterin putkesta sahata takapäästä 1cm pätkä pois, jotta se istui kohdilleen änkkäriin. Sikäli huvittavaa että liki 800e putkistoa täytyy itse vielä modata, että se istuu. Ei saakeli tästä kyllä pikku miinus Motadille.
Oikeanpuolen putket olivat sopivat ja niitä ei tarvinnut sahailla. Lieneekö minulla ollut vasemmassa änkkärissä joku hitsauskikkare vaan vahingossa tiellä johon putki stoppasi.
Kannattaa koota höllästi ensin kaikki paikoilleen ja lopuksi vasta kiristää kaikki. Saattaa joutua vääntelemään jonkin verran, että saa kaikki istumaan hyvin. Nimittäin aika vääntäminen oli että sai etummaisen putken istumaan kohdilleen ja pulteilla nousemaan sylinterille. Tähän auttaa myös tuo että sentin pidemmät pultit. Hämmästyttää kyllä. Osien laatu on todella hyvää, mutta tuo että osat eivät tuolla hintaa heti istu kohdalleen, hämmästyttää. Kädettömämpi voisi jo kirota, kun ei voi ilman putkia oikein ajaa edes wingiä huoltoon vietäväksi pakoputkia asennuttaakseen.
Motadien mukana tulee uudet kruunut, eli flanget. Sekä niitä pitävät mutterit.
Pakoputken kupariset tiivisteet puuttuu ja pitää hankkia erikseen.
Takapönttö ja loppuputki ovat hieman alkuperäisiä lyhyemmät. Ensin näytti typerältä omasta mielestäni, mutta lopulta tämä osoittautui aika hyväksi ideaksi. Sillä jatkossa saa takarenkaan irti helpommin. Akseli tulee juuri sopivasti putken yläpuolelle näkyville kun pyörä on keskituella. Helpotta esim. kardaanin spoorien rasvausta, kun kynnys irroittaa rengas on paljon pienempi.
Alkuperäisen putken kanssa sai takapyörän alle laittaa muutaman lankun ja laskea pyörä sitten siihen päälle, että sai akselin nousemaan alkuperäisen änkkärin yläpuolelle. Jotta sen sai vedettyä pihalle purkamatta putkistoa. Motad selvästi huomioinut tämän asian. Hyvä Motad.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti