keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Goldwing GL1100 - vuotavan pakoputkiston irroittelu

Koko kesän ajoin goldwingillä vuotavien pakoputkien kera. Äänestä kuuli, että jostain kohtia vuotaa. Ja pyörän ollessa käynnissä, kädellä tunsi monesta kohtaa vuotoa. Ajattelin että talvella tiputtelen pakoputkiston irti ja katson saisiko sen jossain hitsautettua kuntoon.

Tuumasta toimeen. Putkiston irrottelua ja olihan homma saada ne irti pyörästä. Ensin ajattelin, että irroitan keskijalan, että saan pudotettua koko putkiston ehjänä kokonaisena irti. Vaan eipä onnistu.
Putkisto on tiellä, kun pitäisi irroittaa keskijalan akseli.


Sitten ajattelin, että pudotan putkiston ja irroitan takarenkaan, 
jotta on helppo pyöräyttää putkisto 90 astetta ja vetää sivusta ulos. 

Homman toteuttamiseksi on irroitettava kaatumaraudat ihan ensimmäisenä.


Pyörä näyttää kuskin paikalta katsottuna ihmeen laihalta ilman kaatumarautoja.
Se massiivisuus moottorista kutistui tosi paljon.

Tosin moottori hyppää nyt enemmän silmiin. Ja tässä tapauksessa pitäisi venttiilikopat ja 
hihnakopat olla kromatut, jotta se tyylikkyys ja wingin ansaitsema arvokkuus säilyisi. 
Wingi on kyllä niitä pyöriä, jossa ehdottomasti kaatumaraudat kannattaa olla. Ne eivät ole siinä turhaan. Tuumasta rautaa ja mikäli wingi lähtee kaatumaan, niin se tosiaan kaatuu. Sitä massaa ei jalalla puntata ylös. Kaatumaraudat pelastaa kopat ja kenties kannen sekä sivulaukut. Wingi jää noin 45 asteen kulmaan kaatumarautojen varaan. Siitä saa sen yksi aikuinen puntattua pystyynkin.

Jatketaan.

Pudotin putket alas niitä varovasti kääntelin siinä jotta saisin renkaan helpommin irti. En sitten edes lähtenyt rengasta irroittelemaan. Putket rapisivat ja rahisivat niin pahasti, että ne olivat paikoitellen ihan läpimädät. Yhdysputki eli kollektori oli niin jumissa että putkia ei saanut irti toisistaan. Ja lopulta pikku väännöllä tuo kesällä pakoputkikitillä ja pakoputkitervateipillä paikkaamani alkukäyrän ja änkkärin liitos petti. Ei tarvinnut isommin edes voimaa käyttää.

Tämän jälkeen loppuputkiston saikin väänneltyä sopivassa kulmassa pois pyörän alta.

Sitten alkoi tutkiminen ja kyllä putket olivat niin ruosteen raiskaamat, 
ettei kannata lähteä hitsauttamaan.

Perinteisesti näissä ruostuu alkukäyrän ja änkkärin liitoskohdasta puhki. Niin tässäkin.
Toinen puoli kokonaan poikki ja siksi alkukäyrä irtosi. Toinen puoli vielä kiinni jämerästi, mutta reikä tullut jo läpi. Siitä se lähtee kuolemaan.


Änkkärin ja kollektoriputken välinen hitsaus ruostuu näissä usein.
Itselläni ei ollut vielä siitä läpi, mutta änkkärin pohjassa oli reikä jo.

Nätisti on koko änkkäri alkukäyräliitos mennyt ympäri asti ruostuneena puhki.


Kumpikin änkkärin kiinityskohta ruostunut läpi. Siis siitä kohdasta, jonka laipasta änkät kiinnitetään runkoon. Tosi ikävä paikka hitsata. Pitäisi ehkä laippojen kiinnityskohta rälläköidä irti. Hitsata umpeen ja kiinnitykset takaisin. Ja kaikki oikeaan asentoon.

Tummista pakokaasujäljistä näkee että vuotaa.

Toinen änkkärin loppuputken pohja alkanut ruostumaan läpi.

Irronnut alkukäyrä on muuten järeätä putkea ja pintaruosteessa vain. 
Käyttökelpoinen kun hitsauttaa liitospalan kiinni, hiekkapuhalluttaa ja maalauttaa 
kuumakestolla ja laittaa tarvikeäänenvaimentajan kiinni.

Täytynee sahata irti toinenkin alkukäyrä jemmaan.

Änkkärit saa huoletta heittää kaatiskuormaan.

Muutama änkkärin kiinnityspultti kanteen oli niin ruostunut, 
että mutteria irroitettaessa koko pultti lähti irti kannesta. 
Lienee paras hetki vaihtaa samantien kaikki pultit uusiin.

Kierrenousu on ns. normaali ja 8mm kierretangosta saa sahattua hyvät palat, 
jos ei halua alkuperäisiä lähteä tilailemaan.

Wingi näyttää orvolta ilman pakoputkia.

























Ennen kuin uudet putket tulee hankittua alle, niin kannattaa ehkä tässä vaiheessa irroitella keskijalka huoltoa varten. Ruosteet pois, maalaus ja akselin voitelu.

Jatkoa tulee uusien putkien muodossa myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti