perjantai 19. huhtikuuta 2013

CX500 Standard - Teräspunosletkut sekä uusi jarrukahva

Jarruremontti tehty. Vaihdoin osan jarrupaloista sekä uudet teräspunosjarruletkut. Samalla vaihtui 35 vuotta vanha alkuperäinen jarrukahva ja jarrupääsylinteri uuteen. Tuntuma kahvaa puristettaessa on nyt aivan erilainen. Aikaisemmin 35v vanhojen kumiletkujen kanssa jarrun puristaminen tuntui pehmeältä kuminauhamaisen joustavalta. Teräspunosletkujen kanssa kahva tuntuu jämäkältä. Stiffiltä etten sanoisi. Tuntuma on aivan erilainen. Parempaan suuntaan.

Oli hieman kulunut yksi jarrupala. Piti oikein putsata ja herkistellä paikkoja, että kuluisi jatkossa tasaisemmin. Ja uudet palat tietenkin tilalle.

Siinä ero kuluneimman ja uuden palan välillä. On muutaman kerran jarruteltu tuolla palalla.

Teräspunosletkut paikallaan.

Uusi jarrupääsylinteri ja kahva paikallaan.

Kahvan etäisyyttä pystyy säätämään rullasta, joka on tuossa kahvan 
juuressa akselia vasten, joka painaa mäntää sisään.


6 kommenttia:

  1. Itselläni myös 78 CX:ään etujarruletkujen vaihto ajankohtaista. Pitääkö todellakin koko keula purkaa, jotta sen ylimmäisen letkunpätkän saa vaihdetuksi?

    VastaaPoista
  2. Ei tarvitse. Itse purin sen lähinnä tuota ohjauslaakerin ja iskariputkien öljyjen ja stefojen vaihtoa varten. Mutta joudut kyllä sitä maskia irroittamaan hieman. Riittää että mittariston ja sarvien välistä ne kaksi mutteria avaat ja sitten saat työnnettyä koko maskia etu alaviistoon irti paikaltaan ja pääset ruuvaamaan noita banjopultteja paremmin. Voi olla että joudut maskin alapuolelta sen haaraosan irroittamaan, mikä haaroittaa ylhäältä tulevan yhden letkun kahdeksi kohti jarrusatuloita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä. On muuten sulla todella hyvä blogi valokuvineen!

      Poista
  3. Kiitos kohteliaisuudesta :)
    Kun näitä Honda CX pyöriä ei niin kovin paljon suomessa ole ja kuitenkin sen ikäisiä pyöriä, että jokaisella varmasti on jos jotakin huollettavaa, niin ajattelin että tämmöisestä voisi olla iloa monelle muullekin. Samalla tämä käy itselle huoltokirjasta näille laitteille ja mukavahan tätä on kirjoitella, kun lukijoita tuntuu aidosti kiinnostavan :)

    VastaaPoista
  4. Pari päivää sitten asennettu teräspunosletkut cx 1978:iin. Ei ollut paha rasti. Kitos vinkistä Jarno! Melvinin letkut laitoin itsekin. On toi ikiliikkuja jäänyt viime vuoden jälkeen vähemmäle huomiolle. Syksyllä hankittu MG Cali III vei enemmän huomiota...Onneksi sekin on helppo huoltaa.

    VastaaPoista
  5. Mahtia! Moto Guzzit on kans nättejä vehkeitä. Taitaa tää CX olla vähän niinkun sellanen köyhän miehen wannabe Moto Guzzi :)

    Mutta hyvä jos tuli letkut kuntoon.

    VastaaPoista