keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Gammatronix led volttimittari CX:ään

No nyt on aikaa enemmän kuin tarpeeksi ja taas tuumasta toimeen. Hyllyyn ostin talvella ennestään tutun ja hyväksi todetun Gammatronix led volttimittarin. Ebaysta about 13-15e postikuluineen. Gammatronixin saa jumpperilla asetettua näyttämään, joko akun tilaa tai latauksen tilaa. Itse näkisin että tärkeämpää on ajossa nähdä tuleeko lataukseen jokin häiriö ja asetin sen latausta näyttämään. Eli jumpperi pois.


Tältä näyttää Gammatronix led volttimittari. Simppeli led, joka asennetaan 14mm reikään. Näitä saa myös 5mm ledillä, jos pienemmästä mallista tykkää.

Ei muutakun mittaristoa purkamaan auki. Ensimmäisenä ajovaloumpio pois. Takaa löytyy aika nippu tavaraa. Kuvasta puuttuu näkyvistä vilkkurele :) Tuon kaikki pitäisi saada mahtumaan ajovalon taakse. Kyllä se sinne menee, mutta aika runttaamisella. Täytynee joskus katsella nuo liittimet läpi ja miettiä jos vähän järkevöittäisi johdotusta. Mittaristojen vaijerit auki ja pari 10mm pulttia irti, niin mittaristo nousee nätisti ylös.

Mittariston takaa näki hienosti, että mihin kohtaan gammatronixin voisi saada mahdutettua. Alareunassa keskellä näytti olevan kohta, mihin saa 14mm reijän tehtyä.

Maailman kätevin poranterä. Tällainen yksi kartioterä maksaa K-raudassa 130e. Ebaysta saa kolmen terän paketin parilla kympillä. Materiaali tuskin on yhtä kovaa, mutta ei tuolla nyt kotona tule rautaa porattua. Toimii ihan riitävästi. Suosittelen.

 Porasin reijän ensin  mittariston takaa tavallisella 3mm terällä, että sai kohdistettua reijän oikeaan kohtaan. Sen jälkeen ulkoapäin kartioterällä 14mm reikä.

Gammatronixin elektroniikkapiirin mössäsin varmuuden vuoksi täyteen kuumaliimaa. Ei sitten hapetu ja ole kosteudessa uimassa, jos sataa. Led tuskin on reunoiltaan täysin vesisuojattu.


 Pujottaminen paikalleen ja led näyttää tältä. Ei hassumpi.

Takaa päin näyttää tältä. Hyvin mahtuu.

 Oranssi, kun avain on ON asennossa ja kone ei vielä käy. Eli lataus ei ole plussalla.

Vihreä, kun kone on käynnissä ja lataus toimii.

Hienosti näytti vihreätä, vaikka oli kahvalämppärit täysillä ja ajovalo päällä sekä ignitech cdi-boxi. Huomasin että ajovaloksi oli laitettu laiton 80/100W polttimo. Silti alkuperäis G47 (170W) staattorin tuotto riittää hyvin. Pyörän johdotus ajovaloille on kuitenkin niin ohutta lakua, että 100W polttimosta ei ole juuri hyötyä. Pitäisi paksummat johdot laittaa että saavuttaisi hyödyn. Joten tilalle vaihdoin samantien parhaimman H4 polttimon mitä markkinoilla tällä hetkellä on. Osram Nightbreaker Plus. +90% valotehoa. Ja wattimäärä lampussa putosi 80/100W:sta 55/60W lukemiin. Ja lamppu oli myös kirkkaampi mitä tuo 100W polttimo.

Gammatronixin vedenpitävyyden takia kytkin sen ihan omaan sulakkeeseen ja releen kautta virrat. Ihan vain että jos se ottaa oikosulkua, ettei pyörän muut sähköt sitten sammu.

Tällä kertaa tällainen tarina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti