tiistai 3. huhtikuuta 2012

CX onkin vahnempi mitä arvelin

Olen tutkinut cx vuosimallien eroja ja ihmetellyt, että mikähän on tuon oman pyöräni valmistuspäivämäärä. Pyörässä kun on ensimmäisen vuosimallin mukainen pyöreä jarrunestesäiliö ja hopeinen comstar takavanne. Toisaalta siinä on myös edessä uudemman mallin reversed comstar etuvanne ja rekisteriotteessa lukee päivämäärä 00.00.1980.

Maahantuojan kautta runkonumerolla selvisi, että pyörä on cx500 mallin ensimmäistä vuosikertaa. Eli vuosimallia 1978. Moottorin numerosarja ei täsmännyt runkonumeron mukaan saadun pyörän tiedoissa olevan runkonumeron kanssa. Joten moottori on jossain vaiheessa 33 vuoden aikana vaihdettu. Edelliset muutamat omistajat eivät tienneet moottorin vaihtamisesta, joten veikkaan että se on vaihdettu aika alkuvaiheessa.

1978 vuosimallissa oli jakoketjun kiristimen laahaimessa rakennevika. Liian ohutta materiaalia ja tämä korjattiin takaisinvetona. Liekö tässä ehtinyt hajoamaan ennen kuin on korjattu ja vaihdettu kokonaan uusi moottori? Se jää kysymysmerkiksi. Myös kysymysmerkiksi jää tieto siitä paljonko pyörällä tai oikeammin moottorilla on oikeasti nyt sitten ajettu. No jokatapauksessa talven jälkeen moottori hörähti laakista käyntiin ja käy hienosti. Moottori siis lienee ehjä kaikin puolin ja puristukset kunnossa.

Tässä vielä tiedot pyörästäni.


2 kommenttia:

  1. Noo, aina mukavampi ku vanhempi, vai..?
    Voisko olla että mopo on seissy jossain varaston kätköissä parivuotta, ja sitten vasta kilvitetty. Ainakin autopuolella, Subaruissa oli aika yleistä (Leone, Legasy)...
    Pahimmat oli hakenu sen kolme vuotta vauhtia jostain, ennenku oli kilvitetty...

    No, mitäpä väliä, kunhan toimii ja laulaa. Kausi alkaa ja fiilikset korkealla ku pääsee baanalle...

    VastaaPoista
  2. Juu -70 luvun lopussa, eihän sitä tiedä vaikka valmistuksen jälkeen matka Suomeen olisi kestänyt sen puolivuotta. Ja sen jälkeen kaupiteltu vuoden, niin se on siinä jo sitten. Eipä tuolla iällä mitään väliä, kunhan se toimii :)

    VastaaPoista