keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Keväthuolto 2012

Viimeinkin koitti aika, että liikennevakuutus lähti juoksemaan. Liikennevakuutuksen hinta hurjat 172e/v ja 35% bonuksilla ifistä sopivin keskittämisin ym...

Viikko kaksi sitten tuli ihme lumimyräkkä ja yhden päivän ajan pihalla näky oli tällainen. Lunta tuli 25-30cm yhden päivän aikana ja oli se melkoista. No onneksi se sulikin pois aika äkkiä.



Sitten ei muutakun tuumasta toimeen ja viimeiset huollot ennen ajoon lähtöä.

Tuli vaihdettua öljyt sekä öljynsuodatin. Sisään meni paksut 15W-40 öljyt. Kunnon paksua tavaraa. Ei mitään täyssynteettistä lirua mistä nämä vanhat pyörät eivät tykkää. Kardaanin päähän peräöljyiksi laitoin hyllystä löytynyttä 80W-90 vaihteistoöljyä, joka on ihan validia tavaraa näihin pyöriin.

Kardaanin eli perämurikan öljysuositus

Vasen iso 17mm korkki on öljyn lisäyksen aukko. Alempi 10mm pultti on tyhjennysproppu.

Siinä se vanha öljy liruu ulos. Ei sitä paljon tullut. 


Samalla tuli tarkistettua molemman sylinterin venttiilien välykset. Kuvittelin että ne voi ikäänkuin vaikka kahvitunnilla käydä säätämässä. Moottori kun on pitkittäinen V2 samoin kuin moto guzzeissa. Mutta ei se nyt ihan niin käynytkään. Jotta oikeanpuoleisen venttiilikopan sai pois, piti irroittaa tankki. Lisäksi että moottoria pääsi räikällä pyörittämään moottorin etuosasta, piti irroittaa muovinen musta syylärin suojamuovi. Jollei sitä irroittanut, ei päässyt ruuvaamaan irti sitä korkkia, minkä takaa pystyy räikällä pyörittämään moottoria. Vinkkinä, että moottoria saa pyörittää vain myötäpäivään, että säätö tulee tehtyä oikein. Lähinnä tämä jakoketjun kiristämistä ajatellen.

Venttiilit kannattaa säätää siten että ensin etsii ajoituksen kohdan TR kohdilleen. Kokeilee sormilla venttiilien säätöpaloja, että heiluuko ne pystysuunnassa silloin. Mikäli eivät liiku, niin ajoitus on pielessä ja pitää pyörittää konetta vielä lisää ja hakea uudelleen TR kohta kohdilleen. Tällöin pitäisi palat heilua. Sitten vaan säätämään. Imu tulee olee 0.10mm ja pako 0.12mm. Itsellä ei ollut kuin 0.10 ja 0.05mm rakotulkit, joten niiden kanssa mentiin. Imu tiukka 0.10 ja pakopuolelle säädin noiden kahden luiskan kanssa niin että 0.10 meni "väljästi", mutta 0.10mm+0.05mm luiskat yhdessä eivät menneet. Joten silloin ollaan lähellä 0.12mm. Pitänee joskus ostaa Hondan 0.12mm luiska, niin saa just eikä melekeen.

Tämän jälkeen vasen puoli TL ajoitus kohdilleen ja sama juttu. Järjestyksessä kannattaa tehdä TR ja sitten TL, koska lopuksi TL kohdassa säädetään jakoketjun kiristiin. Ei muutakun 10mm hylsy ja räikkäväännin esiin. Avaat jakoketjun kiristinpulttia 2-2,5 kierrosta. Koputtelet pari kertaa pultin päätä vaikka vasaralla, että kiristin varmasti liikahtaa ja hakee paikkansa. Jonka jälkeen kiristät varovasti pultin takaisin. Varovasti, ettet korkkaa kierteitä moottorin sisältä. Siitä vasta riemu syntyy. Ja huom! älä avaa pulttia montaa kierrosta. Mikäli se lähtee paikaltaan, niin saattaa olla koneen avaaminen edessä, kun kiristinjärjestelmä osineen voi pudota koneen sisälle väärään asentoon.

Tässä myös kuva miten voi hienosti tarkistaa hammaslääkärin peilillä moottorin oikean puolen ajoituksen näyttävän korkin alta taskulampun kanssa, onko jakoketju jo vaihtokunnossa, vai onko vielä kiristysvaraa. Itselläni kävi niin onnekkaasti, että kiristysvaraa on vaikka kuinka. Jakoketju siis lienee vaihdettu viimeisen 10-20 000km aikana. Edessä pitäisi ketjun osalta olla huolettomia kilometrejä 40 - 60 000km. Eli luultavasti minun ei tarvitse oman elämäni aikana tähän ketjua vaihtaa. Jakoketjulla ajaa noin 50-100 000km. Toki jos moottorin avaus eteen joskus tulee, niin samalla se siinä vaihdetaan.

Jakoketjun kiristin näkyy tuolla. Mikäli siinä näkyy uraa joka liukuu pulttia pitkin, niin ketju on vaihtokunnossa. Tältä näytti minun pyöräni.


Esimerkki. Tässä on vielä paljon ketjun kiristysvaraa. (Näyttää samalta kuin minun pyörässä)

Esimerkki. Tältä näyttää jo vaihtokunnossa oleva ketju. 
Kiristinpulttia vasten liukuva ura näkyy hyvin ja kiristysvara on lopussa.


Lopuksi kaikki kiinni ja kone käyntiin ja hienosti kävi. Ei öljyvuotoja missään, eikä ylimääräisiä ääniä. Koeajolenkille siis. 30km lenkki ja huomasin heti, että yhtään ei pakoputkissa paukkunut palamatonta bensaa. Syksyllä ostettaessahan paukkui aina kun kovasta vauhdista päästi kaasusta. Seosruuvithan oli ihan miten sattuu säädetty. Siitä oli juttua aikaisemmin kaasuttimien puhdistuksesta kertovassa postauksessa.
Ajolenkki meni mukavasti ja oli se perkuleen kivaa. Pihaan päästyäni sytytystulppien tarkistus. Tulpat näyttivät hyvältä. Ei mustia, ei nokeentuneita, eikä valkoisia. Suuttimet ovat puhtaat ja seosruuvit lienevät oikeassa asennossa. Asetin ne manuaalin mukaisesti 2.5 kierrosta auki. Pitää myöhemmin tehdä pidempi ja rankempi ajolenkki ja tarkastaa vielä uudelleen.

Sytytystulppina oli Denso  X24ESR-U,
jotka vaihtuvat myöhemmin kaapista jo löytyviin NKG Iridium tulppiin.
Tulppien väri hyvä. Ei karstaa, ei märkää eikä valkoista.


Lisäksi tuli vihdoin asennettua kypärälukko paikalleen. Hyllystä ei löytynyt kunnon metalliporanteriä, niin piti oikein käydä ostamassa setti sitä varten. Oli muuten hyviä teriä clas ohlssonilla. Kärjestä sellaisia kapeita, jotka ei luiskahda herkästi kun lähtee poraamaan. Siis sellaisia että ensin siinä on ikäänkuin pienemmän poranterän pätkä pari milliä ja sitten kun se on uponnut, niin paksumpi poranterä seuraa perässä. Hienosti upposi metalliin ja porasi nätisti. Nyt voi jättää kypärän huoletta pyörän luo lukkoon, kun käy kesällä gaffeella jossain.

 David Silver Sparesista tilattu 3rd party kypärälukko



Grapbarissa tosiaan on valmis metallilevy kypärälukon kiinnitystä varten. Siinä vaan oli reijät miten sattuu, niin piti porata kaksi reikää lisää, että sai lukon paikalleen. 



Sitten jäi hyllyyn vielä Gammatronix led volttimittari. En oikein vielä saanut ideoitua että mahtuisiko se sarvien viereen. Ikäänkuin samaan paikkaan missä ryyppyvipu on, mutta toiselle puolelle. Vähän siinä on ahdasta, niin saattaa olla että jää volttimittari asentamatta. Tai sitten myöhemmin uudelleen.

Vielä pitää rasvaprässi hankkia ja molybdeenit stryytata kardaaniakselin päähän nipasta ja sitten kovaa ajoa koko kesä.

Ajakaahan varovasti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti