torstai 22. joulukuuta 2011

Honda CX500 starttimoottorin huoltoa

Törmäsin austraalian cx foorumilla mielenkiintoiseen keskusteluun. Oli joku ihmetellyt kun startti tuntuu pyörittävän niin kovin heikosti, vaikka akkukin on hyvässä hapessa. Syynä oli starttimoottorin maadoitus, joka 30 vuoden aikana saattaa hapettua huonoonkin kuntoon. Maadoituspisteet jotka hapettuvat, ovat startin sisällä ja todetakseen ongelmakohdan pitää startti avata kokonaan auki.

Mielenkiintoiseen, näkymättömään ja erittäin fiksuun ratkaisuun olivat päätyneet. Useampi oli saman korjauksen tehnyt ja antanut palautteen että startti on nyt kuin aivan uusi.

Linkitän kyseisestä keskustelusta kuvia tänne ja koko kyseinen keskustelu löytyy täältä.
http://australiancx.asn.au/forum/index.php?topic=4459.0



Käytännössä startin takakannen kun irroittaa, niin siinä on kielekkeet, jotka ottavat takakanteen kosketuksen ja maadoitus hoituu sitäkautta runkoon. Mutta nämä keltaisella ympyröidyt kielekkeet hapettuvat tai ruostuvat aikaa myöten ja heikentävät maadoitusta. Tämä vaikuttaa suoraan startin pyörimistehoon laskevasti. Toisen starttihiilen johto menee kuvassa sinisellä merkattuun pykälää, mikä maadoittaa koko toiminnan.



Ratkaisuna on siirtää hiileltä tuleva maadoitusjohto suoraan tuohon kansiosaan. Tällöin ohitetaan kokonaan nuo keltaisella merkityt kosketuspinnat kannen ja rungon välissä. Seuraavissa kahdessa kuvassa jotain mittailuja ja reijän poraamista. Kyseisen modauksen tehnyt henkilö on porannut reijän kannen sisäpintaan kohtaan jossa kansi on niin paksu, ettei ulospäin jää näkyviin ollenkaan mitään. Mutta kyseinen kohta on myös sellaisessa kulmassa, että ei haittaa vaikka tekisi reijän läpiasti ja laittaisi kunnon pultin läpiasti mutterilla kiristettynä.




Ja tällä tavalla se hiilen johto on suoraan kanteen ruuvattu kiinni ja maadoitus toimii taatusti paremmin.




Samalla kun avaat startin, niin kannattaa puhdistaa pölyt kaikkialta puhtaaksi. En tiedä saako tuon startin kommutaattorin kokonaan kuinka näppärästi irti, mutta jos saa, niin kannattaa puhdistaa myös kommutaattorin jokainen lohko ja mitata yleismittarin jatkuvuustesterillä (se piippausmoodi), että kommutaattorin jokaisen lohkon välillä toisiaan vasten mitattuna on jatkuvuutta ja kuuluu piiip. Mikäli joidenkin lohkojen välillä ei ääntä kuulu, staattori ei ole enää uudenveroinen. Se saattaa silti toimia vielä riittävästi, mutta pyörimisvauhti ei välttämättä enää ole yhtä hyvä. Ja voit jo harkita varaosan hankkimista etukäteen hyllyyn.

Mielestäni erittäin näppärä ja hyödyllinen modaus koko maadoituksen parantaminen ja aion tehdä tämän itsekin siinä vaiheessa kun tulee startin irroittaminen eteen. Tai jos startti alkaa tuntua siltä että se sahaa liian hitaasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti