keskiviikko 28. joulukuuta 2011

CX500 kaasuttimen puhdistus

"Larry´s guide to rebuilding the Keihin CX/GL Carburetors"
Suosittelen tätä kirjaa, mikäli meinaat ryhtyä purkamaan ja puhdistelemaan CX:n kaasutinta. Kyseistä kirjaa pidetään CX-piireissä raamattuna mitä kaasuttimiin tulee. Ja kyseisen kirjan kirjoittaja todella tietää nämä kaasuttimet kuin omat taskunsa. Toki ilmankin pärjää, mutta todella hyvä opus jos haluaa tehdä huolellista työtä ja purkaa koko kaasuttimen atomeiksi asti.

Kirjan voi tilata täältä.
http://www.donlhamon.com/carbbook.html

Mitä tulee kaasuttimen irroittamiseen paikaltaan, niin siinä sai hetken pohtia.
Helpoiten se käy, kun löysää ne klemmarit ilmanputsarille menevistä trötöistä ja imukurkuista. Tämän jälkeen ruuvaa imukurkkujen pultit irti ja kääntää imukurkut pystyasentoon. Tai siis kääntää ne pyörän keskilinjaa kohden ja siitä ne saa muljautettua pois paikaltaan. Tämän jälkeen vasemmalta puolen pitää irroittaa moottorin ylätuenta. Kolme pulttia irti sekä vasemman sytytyspuolan toinen kiinnityspultti irti. Tämän jälkeen lähtee irti kolmionmuotoinen moottorin tukirauta ja saat työnnettyä moottoria kohti kaasarin, jotta se irtoaa ilmanputsarin trötöistä. Sekä saat vedettyä kaasarin kokonaisena vasemmalta puolen pois. Helppoa nyt kun sen osaa.
Ilmanputsarin kotelosta ei kannata niitä strötöjä irroittaa. Niiden paikalleenlaittaminen on kuulemma yhtä helvettiä.

Omaa kaasutintani en purkanut ihan täysin palasiksi, mutta putsailin kaikki luistit, suuttimet, neulat, neulaventtiilit, seosruuvit, kohokammiot, tarkistin kohon asennon, tarkistin acv-kalvot sekä säädin silmämääräisesti synkronoinnin kohdilleen etc etc...

Parista melko pyöreästä ruuvinkannasta päätellen joku oli käynyt ennestään jo kurkkaamassa kaasuttimeen. Toinen acv-kalvo on vaihdettu arviolta viimeisen 20 000km aikana. Näytti aika uudelta. Toinen acv-kalvo taasen oli repaleinen parista kohtaa. Ei ihan kunnolla reikää näkynyt, mutta saattoi silti ehkä olla jo viallinen, joten vaihdoin uuteen. Myös toisen seosruuvin jousen alla oleva o-rengas sekä prikka olivat väärinpäin.

Pesua osat saivat ultraäänipesurilla ja nyt on puhdasta jälkeä, eikä yhtään tukkeututumia näkynyt missään.
 Ajossa kaasutin toimi hienosti, mutta ultraäänipesurin jälkeen luisti tuntui sormituntumalla liikkuvan liukkaammin ylös sekä synkronointi oli selkeästi epäsynkroonissa. Tätäkään en ajossa huomannut mitenkään, vaan hyvin on toiminut pyörä. Joten mielenkiinnolla kevättä odotellessa että kuinka paljon paremmin vielä voi toimia.



Lähtötilanne



Luistit puhidstamatta





Tuossa näkyy tyhjäkäynnin säätöruuvi





Ei muutakun kannet auki ja kamat ultraäänipesuriin




Pohja auki ja suuttimet sun muut ultraäänipesuriin






Suuttimet #112 ja #78
Joissain uudemmissa vuosimalleissa on #115 ja #78

Kohon juuri ja juuri ottaessa paikkansa neulaventtiilin ollessa kiinni, tulee kohon alareunan
olla rungosta 15,5 mm. Tässä oranssisessa kohossa mitat oli kohdillaan.
Oranssi koho ei ole säädettävää mallia. Joissain cx:n kaasuttimissa on mustat kohon,
joissa neulaventtiili on kiinni metallisessa levyssä, jota taittamalla voidaan kohon kulmaa säätää.
Mutta tämä siis oli kunnossa. Neulaventtiileistä en huomannut ottaa kuvaa, mutta nekin oli
hyvässä kunnossa.

Seosruuvit menossa pesuriin. Seosruuvit oli säädetty myös miten sattuu. Oikea default asento niille on se, että ensin ruuvataan seosruuvi kiinni asti, jonka jälkeen sitä avataan 2,5 kierrosta. Tämä manuaalin sekä Haynesin korjausoppaan mukaan. Minulla oikean puoleinen seosruuvi oli 1,4 kierrosta avattu ja vasemman puoleinen 1,75 kierrosta avattu. Säädin kummatkin nyt 2,5 kierrosta auki. Säädetään tarpeen mukaan sitten lisää keväällä, kun ajokausi alkaa.

Vasemman puolen acv-kalvon pinta alkoi halkeilemaan parista kohtaa.
Ei vielä läpiasti silmämääräisesti, mutta vaihdoin kuitenkin uuteen. 
Tuo kaasuttimen irroittaminen ei kuitenkaan niin mukavaa hommaa ole,
ettäkö sen takia jättäisin tuon vielä paikoilleen, kun vaihdettavaksi se kuitenkin tulee piakkoin.


Vasemmalla vanha acv-kalvo ja oikealla uusi. Uudessa kalvossa oli muuten paljon paksumpaa
tuo kumiosuus. Liekö vanhassa bensa liuottanut sitä ohuemmaksi vai mistä johtuu.
Toivottavasti uusi kalvo kestää hyvin.
Uusi kalvo on davidsilversparesilta englannista tilattu. Eli ihan laatuliikkeestä.

Vanha vs. Uusi.

Tuossa vielä numerosarja joka oli uuden kalvon pussissa. Mukana tuli kalvo, jousi sekä o-rengas.

Oikean puolen kaasarin acv-kalvo oli melkein kuin uusi, joten sitä en vaihtanut suotta.




 Kaasutin epäsynkroonissa. Tuolla pohjassa näkyy kaksi reikää. Tuon kääntyvän laipan pitäisi olla samassa kulmassa kummassakin kaasuttimessa. Taaemman reiän avulla on helppo säätää silmämääräisesti synkrooni suurinpiirtein kohdilleen. Mittaristolla se sitten saadaan täysin kohdilleen.

Kun toisessa kaasuttimessa näkyi puolikas reikä laipan alla, niin tässä ei näkynyt yhtään. Eli kulma on eri.

Säätäminen tapahtuu silmämääräisesti siten, että säädät ensin vasemman kaasuttimen (sen missä on tyhjäkäyntin säätöruuvi) tyhjäkäyntiruuvista siten että laippa peittää puolet taaemmasta reijästä. Kuvissa laippa heijastelee niin että se näyttää kuin koko reikä näkyisi, mutta klikkaamalla kuvaa näet sen isompana ja huomaat että oikeasti vain puolet reijästä näkyy. 

Tämän jälkeen lähdetään säätämään oikeanpuoleista kaasutinta avaamalla kaasuttimien välissä oleva lukitusmutteri ruuvin ympäriltä. Sitten hieman suuntaan tai toiseen käännetään talttapäämeisselillä ruuvia ja etsitään se kohta jossa laippa on samassa kulmassa ja peittää myös vain puolet reijästä. Sitten kiristetään se mutteri. Tämän jälkeen muutaman kerran väännetään laipat auki ja annetaan napsahtaa kiinni. Väännä siitä mihin kasauvaijeri tulee kiinni. Tällä varmistetaan että lukituksen ja parin aukaisun jälkeen laipat ovat vieläkin samassa kulmassa.


Ja tässä kuvat kuinka laipat ovat samassa kulmassa ja kaasarit jotakuinkin synkroonissa.



Tästä näkee missä synkronoinnin säätömutteri ja ruuvi on. Täysin kaasarien keskilinjasta pari senttiä vasemmalle ja pari senttiä ylös. Likainen mutteri ja ruuvi lattapääruuvarille.

Kuvan alareunassa keskellä on messinkinen liitinpaikka, johon tulee bensaletku. Joissain CX kaasuttimissa tuo bensan sisääntulo on vasemman puolen kaasuttimessa ulkoreunalla. Kyseisiin malleihin on helpompi vaihtaa bensaletku. Miksi tämä sitten muutettiin jossain vaiheessa keskelle. Hondan insinöörit miettivät, että kun pyörä on sivujallaan ja kallellaan vasemmalle, niin jos bensansyöttö siirretään vasemman kaasarin vasemmasta reunasta kaasarien keskelle ja lähemmäs oikeanpuoleista kaasaria, niin bensaa valuu paremmin myös oikean puolen kaasarille. Näin pyörä saattaisi käydä tasaisemmin ja lämmetä käyntilämpöönsä sivujalalla paremmin. Ihan hyvin oivallettu, vaikka tuosta ei ilmeisesti juurikaan käytännön hyötyä ollut.



1 kommentti:

  1. Jassoo, että ne minun nimeämät kumimännät ovat virallisesti ACV-kalvoja. Aina oppii uutta ja voin kokemuksesta vakuuttaa, että "ilmaputsarin kupeesta ei kannata kaasarin strötöjä irroittaa" ne ei mene takaisin paikalleen ilman kerakkeita ym. pahansuopia sanoja. Niitä takaisin tunkiessa korjausilmapiiri happanee pahasti. Erittäin hyvä ja tarpeellinen artikkeli tämäkin josta myös kiitokset. R. Suhonen

    VastaaPoista