torstai 28. heinäkuuta 2011

2,5 - 3 sekuntia lisää kiihtyvyyttä

Tässä skootterimallissa pääsee tosi helposti katsomaan kaasuttimen kannen alle. Penkki auki ja luukku auki ja siinä se kaasutin näkyykin.



Seosruuvi on sitten aivan eri juttu. Sinne ei meinaa päästä millään, ilman että koko kaasari pitäisi irroittaa kokonaan. Jotenka siihen en koske, jollei ole ihan pakko. Kun se kerran on toimivaksi havaittu ja tulppa näyttää oikean väriseltä (paahteinen kahvi), niin miksi sitä säätäisi.

Asiaan. Päätin kuitenkin kurkata kaasarin kannen alle. Sieltä löytyi kuminen luisti, joka on tuttu kiinan moposkoottereista. Aika paljon isompana. Näille tyypillisiä vikoja on että jossain vaiheessa kumi haurastuu sen verran että siihen saattaa tulla pieni reikä. Ja kun kyse on alipaineella toimivasta luistista, niin pienikin reikä aiheuttaa vuodon -> joka taas suoraan vaikuttaa skootterin käymiseen ja käyttäytymiseen.

Otin kumiluistin pois ja auringon valoa vasten tarkastelin koko kumikauluksen löytääkseni reikiä. Onnekseni kumiluisti oli ehjä.



Sitten tarkistin luistin sisällä olevan neulan että missä asennossa se on. Neulassa oli kolme lovea prikkaa varten. Prikka oli keskimmäisessä, kuten yleensä kaikissa kaasareissa tehdasasetuksissa. Päätin laskea prikkaa alaspäin, että neula nousee ylöspäin ja näin täydellä kaasulla moottori saisi hieman enemmän soppaa.








Neula paikalleen, kalvo paikalleen, kansi kiinni ja testaamaan.
Ei minkään sortin vaikutusta kiihtyvyyteen. Kävin ennen mitään säätöjä koittamassa tietyllä tieosuudelta paikaltaan lähtöä siten että päässä laskien laskin paljonko sekunteja about menee mittariston välillä 0-80kmh. Neulaa nostamalla tuo ei muuttunut mihinkään. Ei sitten mihinkään. Tämä kyllä vähän ihmetytti. Eikä muutenkaan koneen käyttäytymisessä ollut eroa.

Kaasari auki uudelleen. Nyt huomasin että neulan prikan alla oli aikaisemmin ollut toinen pieni prikka. Tämä prikka oli sähellyksessä lähtenyt paikaltaan neulasta ja jäänyt luistin sisään pohjalle. Eli vaikka laskin neulan prikkaa ja neulan piti nousta, niin tämä toisen prikan uupuminen tavallaan laski neulan taas samalle tasolle :)
Siispä toinenkin prikka paikoilleen ja uusi testaus. 

 No nyt ylimääräinen kuparinen prikka on oikeassa paikassa neulan sisällä.


No nyt on eri ääni kellossa. Samalla tieosuudella mittariston väli 0-80km/h putosi sekunteja laskien 2,5-3 sekuntia :) Kiihtyvyydessä huomaa eron. Hyvä hyvä.

Ja koska en ollut uskoa tätä, niin laitoin prikan vielä takaisin keskiloveen testatakseni alkuperäistä asetusta. Kiihtyvyys tosiaan venyi tuon 2,5-3 sekuntia. Sitten taas prikka alimpaan ja testaus. Huomattaen nopeampi. Siispä prikka saa jäädä siihen :)

Eihän tämä mikään katupyörä vieläkään kiihtyvyydeltään ole, mutta hei nyt puhutaankin skoottereista. Mukava silti jos pari sekunttia saa nipistettyä pois. Tiedä vaikka kulutus pienenisi, kun nyt saa nopeammin kiihdytettyä tavoitenopeuteen, jonka jälkeen pintakaasulle pääsee ripeämmin.

Täytyy ajella nyt jonkin verran tuolla ja sitten tarkistaa sytytystulppa jossain välissä, että onko vaikutusta seoksiin siten ettei käy liian rikkaalla.



Imukaula on melko hapero tässä skootterissa. Kuivia halkeamia kumissa näkyy jo selvästi. Hyllystä löytyy jo uusi imukaula. Pitäisi jaksaa vaan purkaa taas noita katteita, että pääsee vaihtamaan sen. Ei vaan huvittaisi alkaa siihen purkuhommaan. Mutta järkevää se olisi vaihtaa ennen kuin alkaa oirehtimaan. Se kun on varma että jossain kohtaa se alkaa. Ja silloin ei haluaisi olla kaukana kotoa.


Vara cdi-boxinkin ostin jokin aika sitten. Sen pystyi helposti testaamaan purkamatta katteita. Sen pystyy vaihtamaankin purkamatta mitään. Hyvin pelasti. Tuollaiset osat on muuten hyvä testata vielä siinä vaiheessa kun mopossa olevat osat on vielä toimivia. Sanotaan että sinulle tulee sähkövikaa. Veikkaat että syy on cdi-boxissa. No tilaat toisen boxin ja isket kiinni ja huomaat että vika jatkuu samalla tavalla. Tässä vaiheessa et ole varma että onko alkuperäinenkään boxi hajalla ollenkaan. Ja sen lisäksi tilasit jo uuden ja kulutit siihen rahaa. Mutta jos varaosia löytyy hyllystä, niin testaa niiden toimivuus. Sitten kun tiedät että hyllyssä on ehjiä varaosia niin voit olla tyytyväinen. Tässä tilanteessa jos cdi-boxin vaihtaminen ei korjaisi ongelmaa, voit olla varma että alkuperäisessäkään cdi-boxissa ei ole se vika. Vaan jossain muualla.
Tämä vinkkinä. Siis lyhykäisyydessään. Testaa hyllyssä olevien varaosien toimivuus ennen, kuin skootterissa kiinni oleva sama osa hajoaa.

3 kommenttia:

  1. Toi kaasari juttu on hyvä. Ite kun ei noista mitään tiedä niin uskaltaa lähee kokeileen kun on hyvät ohjeet.

    Toi seosten säätäminen on ihan utopiaa meikäläiselle. Miten säädetään ja mistä tietää, että on seokset oikein? Pistä kaasarin säätämisestä juttua jos intoa riittää.

    Hyvä blogi. Jatka samaan malliin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi. Voisin tekaista kyllä jutun kaasuttimen ilma-polttoaine seoksen säätämisestä. Periaate on sama niin 50cc kuin 250cc skootterissakin, jos vaan toimivat kaasuttimella.

    VastaaPoista
  3. Ainoastaan pääsuutin vaikutta seokseen silloin kun kaasu on pohjassa, neula vaikuttaa kaasun olessa 1/4->3/4 asennossa.

    Tämä on toimintaperiaate, sitä ei tietysti tiedä kuinka se "luisti" lähtee nousemaan eli missä vaiheessa neula on kokonaan ulkona "suuttimesta" kun lähtee paikaltaan.

    Tietäjä ;-)

    VastaaPoista