keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Mustalahti 8.7.2014

Hellettä +28'C ja tuli piipahdettua Mustalahdessa.
Pyöriä oli todella paljon ja jälleen kerran joka genrestä. Poimin pari omaa silmää miellyttävää erikoisuutta.

GL1200 GoldWing johon tehty ns. PoorBoy konversio.
Eli laturi on hajonnut, niin tuosta katteen kyljestä on veistetty pala pois ja sopivasti runkoon on pultattu joku auton laturi. Kampiakselin päähän on laitettu rulla ja siitä hihna laturille. Lataa ja toimii ilman, että tarvitsee pudottaa moottoria ja alkaa purkamaan sen enempiä. Tavallaan vähän kyseenalaista, mutta näitä on maailmalla paljon. Ensimmäinen minkä näen suomessa.


Sitten kuului kaukaa tuttu vinkuna. Heti tunnisti että Honda CX500 sieltä tulee.
Piti heti rynnätä jutulle. Oli hienon cafeen herra rakennellut talven aikana.
Erityisen tyylikäs tuo maalipinta. Punainen candy maalaus. Kuvat ei todellakaan anna oikeutta.
Aurinkoinen sää oikein pisti maalin hyppäämään silmiin. Hieno pyörä.
Takalokarin puute sai pyörän myös näyttämään tavanomaista paljon lyhyemmältä. Epäkäytännöllistä jos sade uhkaa, mutta empä tällaisella ajelisikaan kuin aurinkoisella kelillä.




Katsokaa nyt. Voi luoja mikä maalipinta.



1978 vuosimallin Honda GL1000 GoldWing.
Vanhempi herrasmies ajeli tällä paikalle ja kertoi sen olevan museorekisteröity.
Pakko myöntää että hienoin tonninen wingi jonka olen ikinä nähnyt.
Kaikki viimeisen päälle tip top. Kromit kiilsi ja maalit kunnossa.



Myös toinen GL1000 oli eksynyt paikalle. 
Näitä kun katseli, niin näin GL1100 omistajana huomasi heti miten paljon 
lyhyempi tämä tonninen on. Varmaan 10-20cm lyhyempi akselinväli veikkaisin
Varmasti yksin ajamiseen paljon ketterämpi ja mukavampi.



Ja kas oma viime talvena rakentamani cx500 cafe racer oli löytänyt myös Mustalahteen.
Kyllä... edelleen oma silmä lepäsi siinä. Ehkä olisi pitänyt maalauttaa nuo vanteet vielä mustaksi.
Muutoin se ei kyllä kaipaa yhtään mitään. Ja pakoputki kuulosti siltä, että se lotkotus pitäisi näissä olla jo tehtaalta lähtiessään. Cherry Bomb on ihan oikea änkkäri näihin. Hieno ääni. Melkein tuli katumus.
No näitä voi aina rakennella lisää jos oikein rupeaa siltä tuntumaan.


Yksi erikoisimmista oli tämä (ilmeisesti) HD. Takalokarista en sano mitään, mutta putkisto oli hienosti rakennettu. Kaksi alkukäyrää yhdistetty tuohon torveen, joka tulee suoraan alas. Hieno.
Ja jalkajarrun pääjarrusylinteri oli hienosti suoraan polkimessa. Empä ole moistakaan ennen nähnyt. 
Ajoasento ehkä matalampi mitä missään koskaan näkemässäni pyörässä. Ei matka-ajoon. Satunnaisiin piipahduksiin jäätelökioskille sen 10-20 kertaa vuodessa ja vain hellekeleillä.
Hieno laite. Se näissä on hienoa, että jokaiselle löytyy jotakin. Kaikkien ei tarvitse olla suoraan kaupasta olevia standardipyöriä, vaan omaa visiota voi toteuttaa. Koskahan EU nappaa siihen stopin?


maanantai 7. heinäkuuta 2014

Viikonloppu ja 550km

Vapaa viikonloppu ja kelit kohdillaan. Vaimo kyytiin ja ajelemaan. Laitettiin kokeilumielessä takaboksi kiinni. Oli muuten mukavampi kyytiläiselle, kun sai rauhassa nojata boksiin. Taitaa olla kiinni tästälähtien aina kun kaksin ajellaan.




Ben blogissaan on niin monet kerrat kehunut Tammelan Kirnu & Maitolaituri ruokapaikkaa, että päätettiin ajaa sinne syömään. Aamupala naamaan ja pyörän selkään. Vedettiin pitkän kaavan mukaan matka. 3 tuntia ajeltiin maalaisteitä pitkin. Peurojakin nähtiin tien poskessa. Perille päästiin niin kello oli jotain neljä iltapäivällä. Ikäväksemme jäätiin ilman ruokaa. Kuulemma kaikki ruoka oli tarjoiltu siltä päivältä. Järkyttävä nälkä oli, niin harmitti kyllä vietävästi. No täytyy tulla toisella kertaa suorempaa reittiä, jotta ehtii ruualle.

Puitteen oli kyllä kivat. Vanha rakennus. Kiva terassi ja järvinäköala. Pyörät sai parkkeerata terassin eteen. Siinä kävikin jos jonkinlaista pyörää ihan joka kategoriasta. Ainoa ikävä, että piha oli sorapiha. 300kg wingin tepuuttaminen ja peruuttaminen siinä on ikävää. Riittää että kerran pyöreä irtosora jalan alla lipsahtaa, niin se on siinä. Ei onneksi lipsahtanut.








Lämpötilat oli kohdillaan. Auringossa mittarin asteikko loppui kesken. Varjossa mittari näytti +29'C


Sanoi muuten baarin pitäjä, että Kirnu & Maitolaituri on myynnissä. Yhdet ostajaehdokkaatkin kävivät sitä siinä katsomassa. Siinä olisi hienolla sijainnilla jollekin hyvä paikka pystyttää kunnon kesäkeittiö.



Tuli myös viikonloppuna poikettua vanhempien luona Porissa. Alkaa kokemukset wingistä karttua.

Positiivista:
+ Pyörä toimii hienosti ja tuntuu luotettavalta
+ Satula on selkeästi tehty ajoon. Takapuoli ei puutunut edes pitkällä matkalla.
+ Maxxis halparenkaat osoittautuneet hyviksi ajaa. Ei mitään ongelmaa.
+ Ei ylikuumentumisongelmia edes helteellä taajamassa, vaikka jotkut väittävät että jäähdytyskanavat ovat alimitoitetut. Ehkä Texasin olosuhteisiin alimitoitetut. Suomessa ei ongelmaa.
+ Kulutus yksin ajellessa siinä 5l/100km. Ei paha 300kg pyörälle.

Negatiivista:
- Alkuperäiset sarvet eivät tunnu hyvältä maantienopeuksissa. 60km/h asti ajoasento on mukava. Mutta sen jälkeen alkaa vastatuuli olemaan sen verran kova, että liian pysty ajoasento muuttuu hiena takakenoiseksi (tai siltä se tuntuu) ja rinnuksille tulee sellainen kaiken tuulen keräävä tuulipussi. Ei kiva. Vaihtoehtona joko matalammat sarvet, jonka ansiosta etukenompi asento ja tuuli lentää paremmin ohi. Myös saisi hieman aktiivisemman ajoasennon. Satulan asentaminen taaimmaiseen asentoon auttoi hieman. Muttei tarpeeksi. Toinen vaihtoehto on jättää alkuperäiset sarvet ja laittaa takaisin alkuperäinen etukate. Mutta sen jälkeen pyörä näyttää tältä ja sen voisi samantien vaikka museoida.

Muuta negatiivista ei sitten ollutkaan :)


Kaappiin taisi jäädä aikaisemmasta cx:stä yhdet mustat matalat sarvet. Täytynee testata niitä pikaisesti wingiin, jotta näkee miltä ne tuntuisi. Sen jälkeen tekee päätöksiä.

tiistai 1. heinäkuuta 2014

FimRally 2014

Kappas kun tuli kurkattua työpaikan ikkunasta ulos. En tiennyt koko kyseisestä tapahtumasta mitään ja sitten hups olikin ulkona pyörää pyörän vieressä nätisti ja eri maiden lippuja.


FimRally - kansainvälinen motoristitapahtuma. Tänä vuonna isäntäkaupunkina Tampere. Eli paljon pyöriä liikenteessä seuraavat 3 päivää.

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194911113467/artikkeli/sadat+moottoripyorat+valtasivat+keskustorin+katso+kuvat.html

http://www.fimrally2014.com/fi/



 Toki joulupukki oli tervehtimässä kaikkia vastassa. Kuvassa näkyy joulupukin lisäksi Kreikan kaikki kaksi osanottajaa. Kunnioitettavaa, että Kreikasta asti on lähdetty kylmään pohjolaan.



Koska kyseessä on pääsääntöisesti matkapyöriin liittyvä tapahtuma, niin ei ollut yllätys että Gold Wing taisi olla yksi yleisimmistä pyöristä. Ehkäpä yleisin.  Hauskaa toki oli, että mukana oli jos jonkinlaista pyörää ihan kaikilta genreiltä.


Tälläkin otettu muutamaan tapahtumaan osaa.





Tämä oli hieno. 1100cc Yamaha Dragstar. Voisin omistaa joskus.


Mikäs tuolla on tuo sininen...


Jotain outoa. Sehän on dark side. Eli auton rengas laitettu tilalle.



Takaapäin sehän on kuin auto.



Nämä 1800cc wingit on melkoisia valaita. Mutta tyylikkäitä ja laadulla tehtyjä.





Pienempääkin pyörää.


Nahkaa beibi nahkaa!


Ja taas isompaa, eli 6 sylinterinen Honda CBX.


On se jäätävän kokoinen tuo rivimoottori.


Italialaiset saapuivat torvet soiden ja pari vespaa keulilla.



1200cc wingi



Kevarillakin joku jaksanut lähteä pidemmälle.


Tämä on myös hieno! 1700cc Kawasaki VN



Mikälie skootteri, mutta paljon tapahtumia nähnyt.






1500cc wingejä


Ja yksi 1800cc wing trike