tiistai 16. huhtikuuta 2019

VN750 käynnistyksen turvakatkaisijoiden ohitus käytännössä

Teoriatasolla käytiin jo läpi miten VN750 käynnistyksen turvakatkaisijat ohitetaan.
Nyt toteutetaan ne käytännössä.


"Two wire mod" - modauksella saatiin ohitettua ylimääräinen junction boxin sisäinen starttirele, sekä vapaa-vaihteen anturi. Hyvä tinaus ja kutistesukka päälle. Boksin liittimeltä tulevia johtoja ei liitetä toisiinsa. Ne vain suojataan etteivät ota kontaktia mihinkään.





Sivujalan turva-katkaisin voidaan ohittaa nappaamalla siihen menevät johdot poikki ja yhdistämällä ne. Ei ihme jos on huono kontakti katkaisijan sisällä. Koko komeus on valettu epoksin sisään. Ja kun nappasin johdon poikki sivuleikkureilla, sieltä tuli pari lusikallista vettä johdon sisältä. Oletettavasti koko kontaktipinta on uinut ties kuinka kauan siellä vedessä ja hapettunut.

Olisin tehnyt tuohon katkaistuun kohtaan tinaamalla johdot yhteen, mutta johdotkin olivat hapettuneet pitkältä matkalta. Siinä ei mikään tinaus hyvin pysy.


Joten päädyin kaivamaan vasemman ilmanputsarin yläpuolelta muovisuojan irti ja etsimään sieltä kyseisen turvakatkaisijan johdon liitoksen. Vedin liittimen kohdalta johdon poikki ja tein siitä tuollaisen hyppyjohtolenkin, joka toimii yhdistävänä kontaktina. Tinaus ja kutistesukkaa päälle. Lopuksi vielä nippusiteillä hyvin piiloon johto.


Näin saatiin sivujalan turvakatkaisin poistettua pelistä.



Jäljelle jäi kytkinkahvan alapuolinen turvakatkaisija, jossa minulla oli aikaisemmin hyppyjohto ohittamassa muut turvamekanismit viallisen katkaisijan takia. Vapaa-vaihteen anturin ja sivujalan katkaisijan poistettua, tällä kytkimen katkaisijalla ei ole enää mitään käyttöä. Otin uuden ehjän katkaisijan pois ja laitoin vanhan katkaisijan paikalleen ja johdon siihen kiinni. On sitten nätimpi ja ilman mitään hyppylankoja. Käytännössä startti toimii nyt, oli tuo johtoliitin kiinni missään tai ei. Oli siinä hyppylankaa tai ei.


Nyt VN750 on täysin riisuttu turvakatkaisijoista, jotka tuovat ajan kanssa kontaktivikoineen käymisongelmia. Onhan se vähän liikaa, jos starttaamiseen tarvitaan kolme turvakatkaisijaa ja kaksi starttirelettä. Nyt on käynnistämiseksi vain ja ainoastaan se yksi starttirele, eli solenoidi.

Toki punainen tappokatkaisija toimii myös edelleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti