perjantai 12. huhtikuuta 2019

Kawasaki VN750 "two wire mod" ylimääräisen startti releen poistamiseksi

Kirjoitetaampa tämä kokonaan uusiksi, koska ymmärsin ensin tämän väärin. Tämä "two wire mod" -ohitus ei poista kaikkia safety switchejä käytöstä.

Kawasakilla on VN750 mallissa kolme turvakatkaisijaa käynnistykseen.
  • sivujalan katkaisija
  • kytkinkahvan katkaisija
  • vapaavaihteen tunnistin
Käytännössä VN käynnistyy näiden katkaisijoiden ansiosta seuraavissa tapauksissa:
  1. jos pyörä on vapaalla
  2. tai vaihde päällä ja kytkinkahva painettuna pohjaan

Näin vältetään startissa mahdollisesti tapahtuva ryntäytys ja kaatuminen, mikäli vaihde on jäänyt silmään ja ei muisteta pitää kytkintä pohjassa. 

Ajatuksena hyvä turvalaite, mutta käytännössä ilmeisesti aika paljon harmia tuottanut sähköjärjestelmä. Järjestelmänä kuitenkin aika kompleksinen ja monta sähköosaa sisältävä systeemi, joka on ajan kanssa todella vikaherkkä. Ehkäpä siksi se on poistunut sittemmin melkein kaikista moottoripyöristä

Yksi näistä vikaantuvista kohteista voidaan ohittaa metodilla, jonka ovat jenkeissä nimenneet "two wire mod" modaukseksi.

Yhdistetään kaksi johtoa sulakerasian eli Junction Boksin toisesta liittimestä. Johdot poikki ja liitetään toisiinsa. Liitos ei tapahdu Junction Boksin liittimen puoleisista katkotuista johdonpätkistä, vaan niistä kahdesta johdonpätkästä, jotka lähtevät eteenpäin johtosarjaan. 

Tämä ohitusleikkaus hoitaa pois pelistä vain vaihteiston vapaan tunnistimen. Tämän jälkeen pyörän voi startata riippumatta onko vaihde päällä vai ei ja onko kytkinkahva pohjassa vai ei.

Junction box löytyy vasemman puolen sivumuovin takaa ja johdot jotka tulee katkaista ja yhdistää, löytyy tuosta alemmasta johtonipusta. 


Poikki napsaistavat johdot ovat alemman liittimen musta-punaraita ja keltainen-punaraita johdot, kuten kuvassa näkyy. Liitos tulee tehdä hyvin tinattuna ja suojattuna ongelmie välttämiseksi. Kuvassa johdot on vain kiedottu yhteen, johtojen tunnistamiseksi. Liittimen puolella olevat johdonpätkät tulee suojata vaikka teipillä tai kutistesukalla, etteivät ne pääse kosketuksiin mihinkään.



Sivuefektinä on huomattu seuraavia parannuksia:

  • parantaa starttivarmuutta poistamalla käytöstä Junction Boxin sisällä olevan starttireleen. Kyseessä ei siis ole erillinen starttirele/-solenoidi, vaan sen lisäksi oleva ylimääräinen rele, joka on aiheuttanut monille starttiongelmia. Ehdottomasti kannattaa jo tämän takia operaatio tehdä jo ikääntyvän ja väkisin tulevaisuudessa ongelmia tuovien sähkökomponenttien ohittamiseksi.
  • jotkut ovat kertoneet operaation parantavan latausta, joka säästää staattoria ja koko latausjärjestelmää.



Laitan tähän linkin sivustolle, josta tiedot löytyvät ja vielä copy pastaan sisällön blogiini. Jos sivu itsessään katoaa joskus, niin löytyy tieto tallesta. Kiitokset menevät täysin ameriikan pojille tästä.

https://www.vn750.com/forum/19-electrical/77946-two-wire-mod.html



The Two Wire Mod

Edit March 2016: So far, we know Kawi used black/red or all black for the wire running to the 10-pin JB plug from the start button. This has caused some confusion and errors applying this mod in some cases. This is probably the reason for the headlight problems later in this thread. Will try to get a couple of pics and pin locations up as soon as I can post pics again.
__________________________________________________ _______________

Edit June 2017 - Watch this video before beginning: https://www.vn750.com/forum/19-electrical/94698-short-video-blue-wire-two-wire-mods.html

* Be aware that this mod disables the neutral start switch. Your bike will start in gear with the clutch engaged after doing this mod.*

Posting this so more people may become aware of it, recommending it as a preventative mod that could save your stator, or resolve some of the other problems it covers. The mod can also keep you from being stranded.

The Two Wire Mod

1) At the Junction Box, find the 10-pin connector (smaller of the two)

2) Locate the yellow/red stripe and black/red stripe wires (Kawi also used all black instead of black/red)

3) Remove the two wires from the 10-pin plug

4) Splice the two wires together securely and insulate properly

edit: This is the color diagram I'm using:



Link to High-Res Color Wiring Diagram: https://drive.google.com/file/d/0B23DfMXHXUWiS1JkcWRmQ2dzMGs/view

That's it!

What The Two Wire Mod Covers

1) Start Button Failure

2) Low Peak Charge Voltage

3) Charging System Brownouts - (volts dropping well below peak voltage for periods of time)

4) Charging System Failure to charge with a good stator, R/R, etc.

5) Possibly improves ignition voltage. The yellow/red branches off before the Junction Box and feeds into the IC Ignitor box. Hot and cold starting both improved on my bike.

This mod is bypassing unidentified faults and future faults with these circuits in the Junction Box.

Let us know if this works for you.

michiganteddybear did this 1 1/2 years ago for his start button.

I have the TPE/MOSFET and this mod cured charging system brownouts, low peak charge, dead start button, and hot/cold starts on my bike.

thtanner has the TPE/MOSFET that wasn't charging at all, both of ours are at 14.5v now.



HUOM!

Tämä ohitusleikkaus hoitaa vaihteiston vapaan tunnistimen pois käytöstä ja tämän jälkeen voi startata pyörän siitä riippumatta, onko vaihde päällä vai ei ja onko kytkinkahva pohjassa vai ei. 

Edelleen silti esim. sivujalan katkaisija on toiminnassa. Eli jos sivujalan katkaisija reistaa huonon kontaktin takia, pyörä ei käynnisty edelleenkään. Pyörittää moottoria, mutta ei käynnisty. 

Muiden turvakatkaisijoiden ohittamisesta seuraavaksi oma tarinansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti