perjantai 12. huhtikuuta 2019

Kawasaki VN750 moottorin sisäpesu ja RVS

Kawasakissa tuntui vaihteiston vapaa löytyvän turhan hankalasti, vaikka tässä kawassa on niin kutsuttu positive neutral finder ominaisuus. Eli kun pyörä on paikallaan esim. risteyksessä (takarenkaasta puuttuu veto), niin kun käyttää vaihteiston ykkösellä ja siitä nappaa vaihteen ylöspäin, menee se ainoastaan vapaalle. Ei kakkoselle asti ollenkaan. 

Tässä tuntui menevän vähän miten sattuu kakkoselle välillä ja ohittavan tuon neutraalin.

Päätin tehdä kawaan saman operaation. Siispä Motonettiin ja ostoslistalle seuraavat tuotteet:
  • Motox motor flush sisäpesuaineet
  • Uusi Champion öljynsuodatin
  • Teboil 4T superbike oile 15W-50 täyssynteettinen ja sisältää JASO MA märkäkytkin lisäaineet
  • RVS G4 purkki, joka riittää juurikin tuohon 4 litran öljytilavuuteen.



Joku varmaan ihmettelee, että miksi superbike öljyä? No siksi, että se käy oikein hyvin tähän customiin, joka on kierroskoneella. Punaraja tulee vastaan vasta 8500 kierroksessa ja paras teho ja vääntöalue löytyy 7000 rpm paikkeilta. Aivan erilainen custom, kuin esim. Honda Shadow 750, jossa rajoitin katkoi sytytystä jo oliko se 5600 kierroksessa.

Motor flushilla sisäpesu suoritetaan virallisesti jotakuinkin niin, että sisäpesuaine öljyn sekaan ja annetaan moottorin käydä 15 minuuttia tyhjäkäyntiä ja sitten öljynvaihto.

Minä tein, kuten wingin kanssa tein ja kuten maailmalla tuhannet tekevät pelkäämättä. Motor flushit sisään öljyjen sekaan ja 80-100km ajolenkki. Tämän jälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon.


Alkoi tuon ajolenkin aikana jo vapaa vaihde löytymään paremmin. Ilmeisen hyvin sieltä saostunutta öljysontaa liukesi kiertoon, kun 200km sitten vaihdetut tuoreet öljyt näyttivät nyt alas laskettuna tältä.



Sitten vaan kaikki öljyt kunnolla pihalle että flushit tulevat mukana ja uusi öljynsuodatin paikalleen ja uudet öljyt sisään. RVS lisäaineista puolet sisään ja käyttö tyhjäkäynnillä 15-20 minuuttia pihassa.
Tämän jälkeen loput RVS mömmöt sisään ja ne saavat hoitaa siellä hommiaan kesän ajan seuraavaan öljynvaihtoon asti. Wingissä vaihteiston käyttäytyminen muuttui huomattavasti muutaman satakilsaa ajettuani. Ehkäpä tässäkin jotain tapahtuu. Tai sitten ei.



Mittarissa nyt on karvan vajaa 65 000km. Kovaa ajoa vaan koko kesä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti