maanantai 15. huhtikuuta 2019

VN750 käynnistyksen turvakatkaisijoiden ohitus teoriassa

Kirjoittelin edellisellä kerralla pelkkiä hyötyjä tuovasta "two wire mod" modauksesta, joka poistaa vapaa vaihteen tunnistimen ja näin poistaa potentiaalisen ongelmakohdan startin yhteydessä. Samalla poistuu ylimääräisen starttireleen aiheuttamat ongelmat ja koko latausjärjestelmä toimii myös paremmin.

Kawasakilla on VN750 mallissa kolme turvakatkaisijaa käynnistykseen.
  • sivujalan katkaisija
  • kytkinkahvan katkaisija
  • vapaavaihteen tunnistin

Näistä saatiin jo edellisellä kerralla pudotettua pois vapaavaihteen tunnistin. Nyt keskitytään näihin toisiin.

----

Ihmettelin, kun kawa alkoi yhtäkkiä sammuttamaan moottorin, kun ykkösellä yritti lähteä ajamaan. Heti kytkimestä päästettyäni sammui siihen. Selvästi sähköjuttuja, eikä bensansyöttöön liittyvä ongelma. Selvittelyä...

Kawassa on turvajärjestelmä, joka tappaa moottorin käynnin, mikäli 
  • vaihde on päällä
  • kytkimestä päästetään
  • JA sivujalka on alhaalla

Ihan loogista. Tämä mekanismi löytyi kai useammastakin pyörästä 80-90 luvuilla. Tällä vältettiin se, että pyörän ollessa sivujalalla parkissa vältettiin pyörän kippaaminen, mikäli se startattiin käyntiin ja vaihde olikin jäänyt päälle. 

Ajatuksena hyvä turvalaite, mutta käytännössä ilmeisesti aika paljon harmia tuottanut sähköjärjestelmä, että se on poistunut sittemmin melkein kaikista moottoripyöristä.
Järjestelmänä kuitenkin aika kompleksinen ja monta sähköosaa sisältävä systeemi, joka on ajan kanssa todella vikaherkkä.

Itse lähdin tutkimaan kytkinkahvan mikrokytkintä. Se näyttikin siltä, että sinne on joku kajonnut ennen minua. Siellä oli hieman huonot kontaktit ja vipu, jota kytkinkahva painaa, oli korvattu jollain pultin pätkällä kierteistä päätellen.


Purkasin ja puhdistelin sen, mutta eipä tuo oikein lähtenyt toimimaan.


Väliaikaisratkaisuna päädyin ohittamaan kyseisen katkaisijan asettamalla hyppylangan katkaisijaan tulevan johdotuksen kahteen reunimmaiseen pinniin. Tämän avulla pyörä käynnistyi vaikka sivujalka olisi ollut alhaalla. Eli tämä ohitti kymmatkin katkaisijat, niin kytkinkahvan katkaisijan, kuin sivujalan katkaisijan.


Uusi kytkinkahvan katkaisija maksoi noin 15 euroa ja tuli postissa viikossa. Asentelin sen innolla paikalleen vain todetakseni, että ongelma jatkuu edelleen. Välillä moottori toimi eikä sammunut kun kytkinkahvaa paineli, mutta kun jalan käytti alhaalla ja heti takaisin ylös, niin sen jälkeen jonkin aikaa kytkin vain sammutti moottoria.

Kävi ilmi että sivujalan tappokatkaisijassa on huono kontakti.


Rupesin katselemaan sivujalan katkaisijaa. Minulla ei siitä ollut hyvää kuvaa, niin kaivoin netistä tällaisen kuvan. Käytännössä siinä on pieni painovipu, jota sivujalka painaa sisään. Tällöin kun se on sisään painettuna, ei virta kulje siitä läpi. Ja kun jalka on ylhäällä vipu vapautuu ja yhdistää johdot toisiinsa.

Koko komeus oli epoksiin valettu ja sitä ei pääse hajoittamatta korjaamaan. Päädyin ruikkimaan sisään WD40 sen minkä pystyi ja pyörittelemään reippaasti tuota painovipua. Jos vaikka siellä hapettumat hieman katoaisivat.

Ei oikein auttanut.


No uusi katkaisin tilalle? Katselin hintoja, että mennään 80-100 euron luokkaan postikuluineen jos tilaa samanlaisen uuden. Käytettyähän ei hyödytä ostaa vain todetakseen, että siinä tulee sama vika heti pian vastaan.

Hinta oli sen verran suolainen, että aloin tutkia koko safety switch turva-järjestelmän ohittamista.

Tämä sivujalan katkaisin on helppo ohittaa yhdistämällä johdot yhteen. Jos tiedät, ettet palaa enää takaisin sivujalan katkaisimen käyttöön enää koskaan, voit irroittaa tuo koko katkaisijan ja etsiä tuon johtoliitoksen jostain tankin alta. Siinä kohtaa koko liitin irti ja tinalla johdot yhteen. Näin ei jää jäljelle ajan kanssa pölyttyvää huonolla kontaktilla varustettua turhaa sähköliitintä.

Mikäli taas harkitset joskus sivujalan tappokytkimen uusimista, niin sitten johtojen yhdistäminen kannattaa tehdä tuossa kytkimessä kiinni olevassa johdossa. Sen saa tehtyä helposti esim. syylärin takana pyörän vasemmalla puolen. Siitä kohtaa johto poikki ja kunnon liitoksella yhdistys ja roikkuva johto nippusiteellä piiloon.

Ja jos varmanpäälle haluaa kaiken pois, niin tekee myös johtoyhdistyksen tuohon kytkinkahvan alapuolella olevaan katkaisijaan. Kuten tässä tarinassa aikaisemmin se on tehty, eli yhdistämällä kaksi ulkoreunojen johtoa yhteen.

Nämä kolme ohitusta tekemällä on aika turvallinen olo, kun on päässyt eroon potentiaalisista starttiongelmista.

----

Löysin myös keskustelun, miten Junction Boxin toisen liittimen yhden johdon maadottamalla, ohittuu kaikki safety switchit. Ainoa miinus tässä on, että vapaa vaihteen valo palaa sitten jatkuvasti.
Tässä kuitenkin linkki tarinaan, jos joku haluaa sen avulla testata, onko starttiongelma omassa pyörässä liittyen safety switcheihin.


how to totally bypass safety switches
ok guys this is the easiest way to bypass all safety switches look at this picture


on the 10 pin connector shown in the bottom left of the picture you will see the number 12 

locate that wire on your bikes junction box and strip the insulation back enough to connect a jumper wire 

attach the other end of the jumper wire to any form of ground you wish 

you can ground to the frame or the motor or take it straight to the negative terminal on the battery as long as it is grounded

with correctly working safety switches in place they are meant to create a ground for the starter relay when in the correct position but by jumping pin number 12 on the junction box to ground you are allowing the starter relay a constant ground thus bypassing the safety switches all together 

One thing I failed to mention is that when bypassing the switches the way I described your neutral light will be on all the time

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti