Kawasaki VN750 Vulcan Clymerin manuaalissa oli hyvä kuva miten laakeri hakataan pois vanteelta. Tuurnan tulee lyödä laakerin sisempään kehään, josta se hakataan pois. Sisällä oleva holkki pitää vaan siirtää hieman sivuun.
Jep juuri näin olen aina toiminut. Tässä tapauksessa ei vaan onnistunut. Kyseinen holkki ei liikahtanutkaan ja oli aivan jumissa. Laakerit lienee kuivat, koska sormella ei edes saanut laakeria pyörimään. Akselin kanssa painamalla sai pyörimään. Eli vaihtokunnossa jokatapauksessa olivat.
Laakereille löytyy jos jonkinlaista ulosvedintä. Liukuvasarallinen ulosvedin on ehkä paras vaihtoehto. Hinnat kotisuomessa alkaen 80e setti. Ebaysta alle 50 eurolla saa, mutta odotus 1-4 viikkoa.
Itselläni oli rengas menossa vaihtoon, joten jotta saadaan tasapainotus hoidettua kunnolla, piti laakerit saada vaihdettua heti.
Jaan tässä keinon, miten itse sain laakerin irti.
Ensin pyörä ilmaan ja kiinnitys tunkkiin hihnoilla, ettei pääse kippaamaan. Toinen jarrusatula irti ja renkaan akseli irti ja vanne olikin jo irtonaisena.
Laakerit olivat kokoa 6302 ja niihin löytyi ihan Puuilosta uudet molemmin puolin suojatut 6302-2RS laakerit 3.50e/kpl. Motonetissa samanlaiset 6.90e/kpl. Motonetissa on FAG ja SKF laakereita, Puuilon laakerit on ihan toimivaksi havaittuja ja usein merkiltään Würth.
Molemmin puolin oli sama koko ja lukkoprikka vielä varmistamassa laakerin pysyvyyden paikallaan. Lukkoprikat siis irti lukkoprikka-pihdeillä. Hondissa ei tällaisia ole tullut vastaan.
Sitten rautakauppaan miettimään, että minkä saisin kiilattua laakerin keskelle, jotta voisin lyödä laakeria pois paikaltaan. Löytyi Starkista tällaiset lyöntiankkurit. Halkaisija 15mm, joka on juurikin laakerin sisähalkaisija tässä tapauksessa.
Lyöntiankkuri paikalleen vanhan laakerin sisään. Lukkopihdeillä tiukka ote ankkurin ulkoreunalta. Sitten tuon pultin kiertäminen lenkkiavaimella niin kireälle, kuin sielu sietää. Sitä sai kiertää ihan tosissaan, jotta hakatessa ankkuri pysyi laakerissa, eikä lentänyt pois laakerin sisältä.
Tuurnalla hakkasin toiselta puolelta vanteen läpi kohti lyöntiankkuria.
Hetken se otti ja ihan tosissaan sai paukuttaa, kunnes laakeri holkkeineen lensi pihalle.
Toisen puolen holkin saakin sitten helposti paukutettua vanteen läpi pihalle, kun holkki ei ole enää edessä. Muista puhdistaa hyvin laakerien paikat liasta ja rasvasta.
Uudet laakerit saa paikalleen hyvin, kun laittaa laakerin kohdalleen. Sitten laittaa laakerin päälle sen vanhan laakerin ja naputtelee vanhan laakerin ulkokehältä vasaralla, kunnes uusi laakeri on uponnut paikalleen. Asennusvaiheessa missään tapauksessa ei saa uuteen laakeriin kohdistua osumat muualle kuin sen ulkokehään. Muutoin uusi laakeri voi vaurioitua. Muista myös laittaa se holkki laakerien välille takaisin, sekä lukkoprikat, mikäli pyörässäsi sellaiset on.
Nyt laakerit pyörii nätisti ja koko vanne saadaan tasapainotettua, kun uusi rengas on asennettu vanteelle. Renkaat auton perään ja liikkeeseen vaihtamaan kumi. Ennen vaihdoin itse, mutta on se sen sortin operaatio, että helpommalla ja vähemmillä vannejäljillä pääsee, kun vie liikkeeseen ja maksaa sen 10-15e operaatiosta.
Sitten rengas takaisin paikalleen ja ajokausi saa alkaa.
Hintaa lyöntikiilalle (2kpl paketti) ja pultille tuli noin 6 euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti