keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Kevät koittaa ja wingin huolto alkaa

Talvi oli kiireinen. Ei meinannut ehtiä mitään tekemään. Viivi II tuli kuntoon ja lähti 11.3.2017 hieman liukkaassa kelissä kohti kotiaan. Tietenkin ajamalla. Talutettiin se pihakatu ensin asfaltille ja siitä herra lähti ajamaan varovasti kohti kotia. Perille Viivi II pääsi noin 2.5-3 tunnissa ja matkalla ei tullut ongelmia vastaan.


Samalla kertaa tuli talliin tilaa sen verran, että Wingi pääsi nurkasta keskelle tallia. Nyt on aika tehdä wingi kuntoon. Tehtävälistalla on uudet renkaat, etuiskarien purku ja kasaaminen uusien liukuholkkien, stefojen ym. kera. Jarruletkujen vaihto teräspunosletkuihin, jarrusylinterien totaalinen purku ja puhdistus uusien männänstefojen kera. Sekä toki uudet jarrupalat ja jarrupääsylinterien puhdistus. Sitten on täydellisesti uudet jarrut. Ajatuksena myös laittaa pieni etukate kiinni.

Mutta ensin piti vähän herätellä wingiä eloon talven jäljiltä. Hetkisen aikaa sahaamista startilla, jotta 4 kaasutinta täyttyy bensasta bensapumpun avustamana. Hetken pröpötystä ja siitä se lähti nätisti savuttamaan talven pölyt pois. Mahtava tunne. En edes muistanut miten nopeasti wingi reagoi kierroksilla kun kaasua vääntää.



Jäähtymisen jälkeen wingi takaisin talliin ja työn pariin.
Renkaat irti... Rupesin miettimään että mites kannattaisi renkaat vaihtaa vanteille.
Vanhat kumit oli 9 ja 11 vuotta vanhat, niin vaihto on tehtävä jo ihan turvallisuuden vuoksi.
Aiemmin olen itse rengasraudoilla kammennut kumit vanteille, mutta nyt oli jo pelkästään vanteiden irroitus rungosta semmoinen työ, että totesin itsekseni, että olen jo tarpeeksi vanha, että voin viedä ne rengasliikkeeseen. Renkaat ja uudet kumit auton perään ja mars lähimpään rengasliikkeeseen 2km päähän. Samantien herra otti ne työn alle ja 30 eurolla kumit vaihtui vanteelle ja pääsi vanhoista kumeista samalla eroon. Kympin kun laittoi lisää, niin sai siistit uudet kulmaventtiilit. Wingin kumit on ikävä täyttää jos ei ole kulmaventtiilejä, joten ilolla maksoin sen kympin lisää.

Irroittaminen oli taiteilua, ettei tarvitse purkaa ylimääräistä :D


Jotta sai molemmat renkaat kerralla matkaan, niin neljällä kuormaliinalla pyörä kiinni moottoripyöränostimeen ja paketti ilmaan. 


Siinä se nätisti olla kökötti vuorokauden verran.


Iskin tunkin ja pyörän väliin pari lautaa päällekkäin, jotta nosto tulee motin pohjasta, eikä esim pakoputkista. Meni vähän epätasapainoon, mutta kyllä se siinä pysyy.


Rengasliike hoiti kyllä homman kätevän tehokkaasti ja tasapainotus tapahtui samalla kertaa. Todella asiallinen rengasliike. Jatkossa aion hoitaa kaikki rengasasiat heidän kauttaan.

En saa tästä mainoksesta mitään, mutta olen sitä mieltä että hyvää kannattaa aina kehua.


Renkaat oli itse tilattu netistä. Huomasin, ettei tähän rengaskokoon enää tahdo saada monelta valmistajalta samaa sarjaa olevia renkaita. Haasteena että eturenkaan koko vastaa nykypyörien takarenkaiden kokoa. Ja takarenkaita ja eturenkaita ei saa käyttää ristiin, koska ne saattavat olla erilaista kumia, eri jäykkyyksiä ja erimäärä vahvikekerroksia kumin sisällä.

Päädyin sitten tilaamaan Tirendolta Avon Cobrat. Takarenkaan painonkesto on tärkeää. Painava pyörä, välillä kaksi aikuista kyydissä ja kenties 2-3 laukkua täynnä tavaraa. Siinä on hyvä olla rengas alla, joka on tehty kestämään massaa. 

Renkaille tuli hintaa 246 euroa posteineen ja lähetti toi ne kotiin 5 päivässä.

Renkaan kuvio on ehkä katupyörämäinen, mutta HEI!!! Wingihän on katupyörä. Ei sillä motorsporttia ajeta, mutta kaduilla sillä suurelta osin ajetaan.


Sitten kotona kardaanin pariin. Viime kesänä wingin ostaessani edellinen omistaja kehui miten on 16 vuoden aikana ajanut vain noin 15 000km ja sinä aikana moottorikin on hoidettu. On runkolaakerit vaihdettu, männänrenkaat, hoonattu männät ja ties mitä kaikkea motin sisällä. Mutta sanaakaan ei ollut puhetta kardaanista. Ei kai sitä kaikkea muista.

No nehän osoittautui paremmin kuin hyvin hoidetuiksi. 100 000km mittarissa ja kardaanin ihan kaikki hammastukset olivat täydellisessä kunnossa ja molybdeenillä oikeaoppisesti rasvattu. Mahtavaa. Kiitos edellinen omistaja!





Kehnosti otin kuvia puhdistuksen jälkeen, mutta homma tuli hoidettua ja voideltua uudella Hondan moly 60 molybdeenirasvalla, kuten kuuluukin. Mahtava fiilis. Vielä rengas paikalleen taakse ja takapää on melkein valmis. Samalla vaihtui kardaaniin Teboilin full synth 75W-90 hypoidiöljyt GL5.



Renkaiden laakerit pitimäni vaihtaa, mutta osoittautui, että kaikki neljä laakeria oli myös vaihdettu tuon about 15tkm aikana. Koyon laatulaakerit paikoillaan ja tuntumaltaan kuin uudet. Ei pienintäkään klappia. Ei siis syyttä suotta lähdetty vaihtamaan.

Kyllä on hyvä fiilis tästä wingistä. Tästä tulee hyvä pyörä pitkäksi aikaa. Motti huippukunnossa. Rosteriset ikuiset pakoputket. Kardaaniosat uudenveroiset. Uudet renkaat ja jarrut, sekä etuiskarit uusitaan kokonaan. Ensitalveksi voi jättää kaasuttimien läpikäynnin.


Seuraavana vuorossa jarruletkujen vaihtoa ja jarrusylinterien puhdistusta, kun taas jostain aikaa saa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti