torstai 16. maaliskuuta 2017

Wingin täydellinen jarruremppa alkaa

Taapero meni nukkumaan, äiti jäi katsomaan jotain leffaa ja isi kömpi autotalliin tekemään jarruremonttia :----)

Aloitin helpoimmasta. 1983 Wingissähän on ensimmäisenä winginä niinsanotut linked brakes. Eli jalkajarru ottaa taakse ja eteen oikeanpuoleiseen jarruun.

Käsijarru ottaa taasen vain vasempaan etujarruun ja siitä lähdettiin.
Ihan perus setillä pumppailemaan kahvasta niin kauan että jarrumännät pullahtaa ulos. Ensin jarrupalat irti ja esteeksi männille joku vaikka 10mm lenkkiavaimen varsi. Muuten käy niin että toinen mäntä pullahtaa ulos ja toinen on kiinni kuin tauti, etkä saa sitä enää helposti pois.
Kun laitat hyvin liikkuvan männän eteen jonkin esteen, niin pumppaaminen jatkaa lopulta sen tiukemman männän ulos pullauttamista. Sen jälkeen kun se irtoaa, niin toisen saakin sormin nitkutettua pois. Alla kannattaa pitää sanomalehteä ja jotain säiliötä mihin jarruneste valuu.

Vasen kuva on otettu itselle muistutukseksi, miten päin tuo peltijousi tuonne pohjalle menee.

Jarrupaloja työntävät männät olivat tosi nätissä kunnossa. Yhtään ei ollut ruostetta. Pelkästään vähän sotkua pinnassa. Ei kulumaa ei jälkiä. Ainoastaan pienet jäljet, että ne on joku aikaisemminkin nypännyt irti kertaalleen pihdeillä.


Harmi kun ei tullut testattua magneetilla, että onkohan nuo rosteria vai rautaa. Jos tähän on vielä vaihdettu rosteriset alkuperäisten rautaisten tilalle, niin aivan huippua. Ruosteen pilkkuakaan ei ollut kummassakaan männässä. Pitänee tarkistaa toisista jarruosista sitten, kun luultavasti ne olisi sitten kaikkiin vaihdettu kerralla. Rosteriset männät maksaa jonkin verran. Onhan ne toisaalta ikuiset.


Jarrusatulat käteen ja mäntien paikoilta löytyykin stefa ja pölysuoja kummastakin. Ne irti ja roskiin. Oikeankokoiset osaa ostaa, kun katsoo jarrusylinterin pintaan kirjoitetun numeron. Tässä se oli 32.
Täältä linkkien takaa myös hyvä taulukko oikean kokoisen sarjanumeron löytämiseksi.

Eli edellisen wingini saman jarruremontin kirjoitelmat


Jarrusatulan täydellinen puhdistus. Erityisesti ne stefojen urat raaputtaa puhtaaksi hyvin. Ja sitten sujauttaa uudet paikalleen. Jarrumännät puhdistaa hyvin ja voitelee puhtaalla jarrunesteellä ja työntää sormin paikalleen suoraan.

Myös satulassa mahdollisesti olevat liukutapit sun muut kannattaa puhdistaa ja voidella uudelleen.

Samalla kun kerran vaihdetaan kaikki, niin vaihdetaan jarrupalatkin sitten.
Vanhoillakin jarrutti, mutta uutta vaan sisään, kun ei ole kalliita osia.


Jarruletkujen vaihdon yhteydessä on helppo myös puhdistaa jarrunestesäiliön pohjan alapuolinen osa.
Sinne kertyy todella paljon törkyä. Muovinen säiliö yleensä lähtee nostamalla pois. Sitä pitelee vain o-rengas. Vähän ruuvimeisseliä alle ja varovasti pullauttaa sen pois.


Kunnon puhdistus, relief holen tarkistus, että on kunnolla auki, jottei jarrut vedä kesken ajon lukkoon. Relief hole on se pienen pieni neulaakin pienempi reikä, joka vapauttaa jarrunestettä säiliöön, kun jarruneste jarrutuksessa kuumenee ja laajenee. Kolon ollessa tukossa, voi laahaava jarru lämpölaajentaa jarrunestettä niin paljon, että rengas yksinkertaisesti lukittuu ajossa. Sitten odotellaankin hinuria tienposkessa hakemaan wingi kotiin. Joten tee kunnolla kun täällä asti olet.


Tällaisella "karvalla" sen saa paineltua puhtaaksi.


O-renkaan vaihto tai puhdistus, jos se on vielä käyttökelpoinen. Itse käytin uudelleen, kun en huomannut tilata ajoissa oikeaa. Onneksi o-rengas oli vielä ihan hyvän oloinen ja yön jälkeen tilanteen tarkistaessani, ei ollut vuotanut jarrunesteitä ulos mistään.


Teräspunosjarruletkut paikalleen vielä ja jarruosat paikalleen. Alkaa olla homma ilmaista vaille valmis.


Ilmaamiseen menikin sitten puolituntia. Meinasi usko loppua. Joku sitkeä kupla siellä oli luultavasti tuossa letkun yläpäässä, joko on vähän nousevassa kulmassa säiliöön nähden. Melkein suosittelen jokaiselle jarruen ilmauslaitetta, jolla tuupataan nesteet alakautta ylös. Saa kerralla nopeasti hyvän. Itsellä sellaista ei nyt ollut, mutta menee luultavasti hankintalistalle.



Ja näin meillä on lähes täydellisesti rempattu etujarru. Sanon "lähes", koska en lähtenyt jarrukahvan työntävää mäntää kumiosineen vaihtamaan, koska se oli ihan toimiva ja vuotamaton systeemi vielä. Se ei vuoda ja jos alkaa vuotamaan, niin ei keskeytä ajoa, saati vedä jarruja lukkoon. Siksi en nähnyt toimivaa systeemiä akuutisti korjattavan tähän väliin. Katsellaan sitä sitten myöhemmin joskus.

Inhottaa kun jotkut asiat näissä vanhoissa pyörissä on aina tehty jonkun edellisen omistajan toimesta vähän ikävästi. Tässä oli jarruputken ja jarruletkun yhdistävä 10mm mutteri nylpätty niin huonoon kuntoon, jotta siitä piti ottaa kylmästi kiinni lukkopihdeillä saadakseen sen auki. Oli kyllä hyvin jämähtänyt. Pelko oli kova, että jarruputki murtuu tai mutteri katkeaa. Onneksi se lähti sitten nätisti auki. Uusi jarruputki kiinni ja aika ruma siitä tuli. Ei entistä rumempi, mutta ruma mikä ruma. Osaa ei pysty vaihtamaan ilman että koko jarruputki vaihtuu samalla. Joten näillä mennään ja toivotaan ettei se vuoda.

Myös oikea etujarrusatula oli täydellisen huollon tarpeessa. Mäntien o-renkaat olivat jo ihan finaalissa ja hajoilleetkin osittain. Siispä täydellinen puhdistus ja uudelleen kasaaminen uusien jarrupalojen kera tällekin.



Kohti seuraavaa ongelmaa. Jarrupaloja paikallaan pitävät tapit on lukittu peltilevyllä. Peltilevy on lukittu satulaan pultilla. Pultti oli niin väsynyt ja pehmeää metallia, jotta se napsahti poikki kevyellä kiristyksellä. Onneksi se oli niin pehmeää, että talttapääruuvarilla naputteli loven ja sitä lovea apuna vastapäivään naputellen vasaralla ja ruuvarilla pultinjämä lähti ulos. 


Etupää on nyt kunnossa jarrujen osalta. Vielä takapään jarrusatulan läpikäynti, sekä jarruputken vaihto teräspunosletkuun.

coming soon...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti