perjantai 16. lokakuuta 2015

Toisen cx:n kaasuttimen huolto

Jos toisen cx:n kaasuttimeen oli jonkun toimesta itse asennettu se carb fiddler.


36 vuoteen totisesti mahtuu pyörille niin monenmoista huoltajaa. Jännä juttu miten tässä toisessakin kaasuttimessa oli omia kikkailuja. Sikäli ihmetyttää, että jos on ongelmia käynnin kanssa, niin miksi mennään soveltamaan omia juttuja, kun varmasti Hondan insinöörit Japanissa ovat suunnitelleet nämä toimimaan heidän säädöillään ja osillaan paremmin, mitä tavallinen motoristi kuvittelee omien säätöjensä auttavan.

En lähtenyt taas kuvailemaan koko kaasuttimien putsaus operaatiota, koska näistä on jo muutamia blogautuksia kirjoitettuna aikaisemmista cx:n kaasuttimista.

Mutta tässä uudessa kaasuttimessa oli rikkinäistä o-rengasta, puuttuvaa prikkaa seosruuvin jousen alta, Monen montaa erilaista ruuvia ja pulttia joka puolella. Erilaiset kohot kummassakin kaasuttimessa, josta toista sulatettu neulaventtiilin kohdalta kohon korkeuden säätämiseksi. Sekä suurimpana hämmästyksenä erilaiset suuttimet kaasuttimissa sekä synkronointiruuvin lukituspultin uupuminen. Sekin pultti on tiheämmällä kierteellä, mitä tavan pultti. Onneksi oli tuo varaosa-kaasutin hyllyssä.

Toisessa oli #112 ja #78 koon suuttimet, jotka ovat ihan oikeat suuttimet.
Toisessa oli #102 ja #78 koon suuttimet. Toinen on väärä ja aivan liian pieni. Miksi ihmeessä vain toiseen on vaihdettu erikokoinen suutin. Nythän kaasuttimet eivät ole toisiaan vastaavat, vaikka sylinterit ja putkisto ovat samat.

Onneksi kaapista löytyi vanha puoliksi käytetyt kaasuttimien korjaussarjat ja niissä oli oikeat uudet suuttimet, uudet o-renkaat sekä puuttuvat prikat. Kaasuttimet tulivat kuntoon ja ovat nyt oikeilla osilla ultrapestynä sekä seosruuvi 2.5 kierrosta auki. Varaosakaasarista sain kohon ja nyt kohot ovat samaa sarjaa ja säätö 15.5mm kaasarin reunasta kohdillaan.

Kumitulpat suuttimien välissä olivat aika kovettuneet ja eivät enää niin tiiviit. Tilasin uudet tulpat ja odotellaan niitä saapuvaksi.


Hieno juttu oli, että joku kaasaria on joskus tonkinut. Nimittäin ACV-kalvot olivat kuin uudet. Vaihdettu lähivuosina aivan varmasti. Hyvä niin, koska ACV-kalvot ovat yksinkertaisuuteensa nähden yllättävän kalliita. Olikohan joku 20-30 euroa kappale. Onneksi säästyi tällä kertaa ne rahat.




Sen jälkeen saa alkaa asettamaan kaasuttimia ja putkistoa pyörään ja ties vaikka saataisiin ennen lumen tuloa pyörä käyntiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti