Väli takalohkon ja haitarikumin reunan välillä oli uskomattoman iso. Se ei mitenkään voi venyä tuohon mittaan repeämättä.
Kunnes tajusin, että olin ottanut varaosalaarista ilmeisesti johonkin toiseen moottoriin kardaanipyörään sopivan haitarikumin. No oikea haitarikumi laarista ja sehän sujahti heti paikalleen. Ei ihme, ettei se toinen mennyt niin kovin kätevästi paikalleen. Kuvassa vasen haitarikumi on CX500 pyörän haitarikumi. Oikean puoleinen on luultavasti GL500 tai jonkin muun haitarikumi.
Mittasin alkuperäiset sytytyspuolat ja ne näyttivät oikein 7700 ohmia. Oikea lukema kun pyörii 7000 ohmin luokassa, niin puola on täysin käyttökelpoinen. Mutta koska tilasin jo uudet puolat, niin laitoin nämä alkuperäiset tuohon tulevaan scrambleriin ja tähän toiseen laitoin nämä uudet usean ihmisen toimesta hyväksi koetut "Tecoparts" puolat. Niille pitää rakentaa hieman jatkopalaa lattaraudasta, koska ovat mitaltaan puolet lyhyemmät, mitä alkuperäiset.
Lopulta päätin vielä ryhtyä purkamaan tulpanhattuja. Ne tahtovat hapettua sisältä pahasti ajan kanssa. Ne pystyy purkamaan ja sisältä tulee ulos jousi ja resistori. Osassa resistorit olivat jo ihan pilalla ja vastusta ei pystynyt edes hapettumien takia mittaamaan.
Resistori on ajalta, jolloin tulpanhatuissa oli suojaus radiohäiriöiden välttämiseksi. Nykyään resistori tahtoo löytyä suurimmasta osasta käytettyjä sytytystulppia, joten tulpanhatussa ei sitä enää tarvita.
Resistorin voi korvata hyvin esimerkiksi pätkällä messinkitankoa tai muuta metallia. Eikä pahitteeksi ole ruikkia hieman contact protect suihketta tulevien hapettumien estämiseksi ja lopuksi yleismittarin jatkuvuusmittauksella (se piippaus asetus) testaa, että sähkö pääsee kulkemaan hyvin läpi.
Itse aion vitrata nämä resistorit roskiin ja korvata ne sopivalla metallitangolla, koska käytän sytytystulppia joissa on resistori. Ne tunnistaa tulpan merkinnästä, jossa on kirjain R.
Sopivat iridium sytytystulpat ovat NGK DR8EIX
Sopivat tavalliset sytytystulpat ovat NGK DPR8EA-9
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti